Test ojetiny: Seat Ibiza - druhá generace je autem dvou tváří
Druhá generace Seatu Ibiza už patří ke skutečně levným ojetinám. Díky jednoduché technice se s tímto modelem stále setkáváme, jeho velkým nepřítelem je ale koroze.
Druhá generace Seatu Ibiza vyjela s karoserií tří a pětidveřový hatchback už v roce 1993. Od tohoto modelu byl odvozen sedan Cordoba a v roce 1996 i Cordoba kupé, v roce 1997 pak Cordoba Vario (kombi). Pro Ibizu je však důležitý hlavně rok 1999, kdy prošla výraznou modernizací a faceliftem. Ve výrobním plánu automobilky vůz vydržel do roku 2002, kdy jej nahradila Ibiza třetí generace.
Automobil se objevil také ve sportovně laděném provedení Cupra s přeplňovaným dvacetiventilovým čtyřválcem 1.8 T o výkonu 115 kW. Dnes je tato verze na trhu ojetin vzácností a k úplně levným nepatří. Totéž platí pro verzi Cupra R s motorem naladěným na výkon 132 kW. Naproti tomu ostatní běžná provedení modelu Ibiza druhé generace jsou cenově dostupná prakticky každému. Automobil prošel v roce 2000 nárazovým testem Euro NCAP a to s nevalným výsledkem tři hvězdičky z pěti možných za ochranu posádky při nárazu.
Interiér vozu nabízí dostatek místa na předních sedadlech, ale vzadu může být těsněji, zejména v oblasti kolen. Dobrou zprávou je, že u třídveřových verzí je přístup k zadním sedadlům přes odklopenou přední sedačku až nečekaně pohodlný. Palubní deska v dnešní době působí zastarale, lépe je na tom u faceliftovaného provedení. Zavazadelník voz nabízí objem 270 litrů, což není mnoho ani ve třídě malých automobilů, kam Ibiza patří. Pro úplnost uveďme,že odvozená Cordoba má zavazadlový prostor o objemu 455 litrů.
Nabídka motorizací začíná litrovým motorem s výkonem 33 kW, který je absolutně nevyhovující, nemá dostatek sil a do tohoto automobilu tak prakticky nepatří. Výrazně lepší volbou je zážehová čtrnáctistovka disponující výkonem 44 kW, ale samozřejmě ani tento motor neumí zázraky. Přesto už může řadě motoristů vyhovovat a pro agregát 1.4 16V/55 kW to platí dvojnásob. Ideálem je ale až šestnáctistovka a nejlépe ta silnější s výkonem 74 kW (slabší má výkon 55 kW). Narazit můžete také na benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW, ten se ale nezřídka potýká se zvýšenou spotřebou oleje.
Daleko větší pozornosti se těší naftové motorizace. Základem je atmosférický diesel 1.9 D (později SDI) s výkonem 47 kW, který se vyznačuje nízkou spotřebou, ale také neochotou plnit řidičovi příkazy. To jde ikonickým turbodieselům 1.9 TDI. Zde se objevují ve verzích 55, 66 a 81 kW a samozřejmě čím silnější, tím lepší. Naftové motorizace občas potrápí váha vzduchu, může odejít i turbo. Obecně však platí za držáky.
„Ibizu druhé generace nezřídka trápí praskání výfukového potrubí, proto jej důkladně zkontrolujte,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Výfuk navíc často koroduje. Rez ale napadá i prahy, dveře zavazadelníku nebo lemy blatníků. „Pozor si dejte na stav brzd. Výjimkou nejsou zvlněné brzdové kotouče, nesouměrný účinek parkovací brzdy taktéž nepatří k výjimkám,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO.
Častěji se objevují nadměrně opotřebená ložiska kol, jejichž stav prozradí typické hučení. Obehranou písničkou jsou vůle na přední nápravě. „Setkat se můžete také s uvolněnými stěrači nebo s praskáním spojkového lanka a vrzáním spojkového pedálu,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Prověřte také správnou funkčnost posilovače řízení a veškeré výbavy. Zejména u starších vozů se poruchy vyskytují citelně častěji. U faceliftovaného provedení, které přišlo na trh později, je situace lepší. Proto se lepší si trochu připlatit a sáhnout po modernější technice, navíc ji dostanete v karoserii s omlazeným vzhledem.