Test ojetiny: Škoda Citigo - nejmenší z rodu
Nejmenší škodovka je v rámci své třídy celkem zajímavým zbožím. Nic na tom nemění ani fakt, že jde o jedno z identických trojčat koncernu Volkswagen.
Škoda Citigo je sourozencem vozů Volkswagen Up! a Seat Mii. Nejmenší ze škodovek vyjela v roce 2011 a ve výrobě je dodnes. Nyní vůz dostal i svou elektrickou verzi Citigo iV, již dříve se ale kromě benzinového pohonu nabízel i pohon na CNG. Čtyřmístné Citigo vyjelo se tří a pětidveřovou karoserií a bez změn se vyrábělo do roku 2017, kdy vůz prošel faceliftem.
Malý městský automobil se vyznačuje nízkou spotřebou a rozměry, které jej favorizují v úzkých městských uličkách. I proto si jej oblíbily různé rozvážkové společnosti a právě z těchto řad pochází nemalá část ojetin na trhu. Zpravidla jde ale o vozidla se značným kilometrovým proběhem, sice za příznivé ceny, ale i tak je lepší více hledat a vybrat automobil s menším nájezdem.
Prostor pro posádku nabízí pouze čtyři místa, na své vnější rozměry ale zaujme dostatkem místa. Jednoduchá, ale pohledná palubní deska může být dovybavena odnímatelnou navigací spolupracující s mobilním telefonem. Zpočátku výroby ale zrovna dobře nepracovala. Zavazadelník má v základním uspořádání objem 251 litrů. Po sklopení zadních sedadel naroste na objem 959 litrů v případě pětidveřového modelu, respektive 951 litrů u pětidveřové verze.
Automobil potěší dobrými jízdními vlastnostmi, k nimž mu dopomáhají kola prakticky v rozích karoserie. Ve variantě Monte Carlo nabízí tužší sportovnější odpružení při dostatku pohodlí, běžná verze působí komfortněji. Vzhledem ke koncepci vozu a jeho jednoduchosti jde o ideální volbu i pro začínající řidiče, kteří navíc ocení opravdu kompaktní rozměry a výbornou manévrovatelnost.
Pod kapotu se dostal zážehový tříválec o objemu jeden litr. Ten v základu disponuje výkonem 44 kW. V provedení na G-Tec na CNG má výkon 50 kW. Nejsilnější je však druhá klasická benzinová verze, pracující s výkonem 55 kW. Vibrace tříválce jsou dobře utlumené, typický zvuk malého motoru s lichým počtem válců ale zůstává. Pohonná jednotka může spolupracovat s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s robotizovanou převodovkou ASG.
Citigo je samozřejmě vybaveno elektrickým posilovačem řízení, vpředu najdete kotoučové brzdy, zadní jsou však bubnové. Kratší životnost vykazuje spojka. Té je tedy při výběru ojetiny dobré věnovat zvýšenou pozornost. Jelikož spojková sada není úplně laciná, je dobré si v případě výrazného opotřebení vyjednat s prodávajícím slevu.
„Škoda Citigo je opravdu spolehlivý automobil. Na tom má zásluhu především jednoduchá technika. Motor bez přímého vstřikování, bez přeplňování nebo rozumný servisní interval nastavený na 15 000 kilometrů,“ vychvaluje vůz Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. To samozřejmě nevylučuje opotřebení způsobené provozem, jemuž se nevyhne žádný automobil.
„Krátce po uvedení vozu na trh se objevovaly stížnosti na převodovku, konkrétně na chrastivé zvuky při volnoběhu. Ty ale můžeme označit spíš za vlastnost, než za nedostatek. Stejně tak zvuk, který můžeme pojmenovat jako počítání zubů, jenž se objevuje při rychlém zařazení zpátečky, by u levné převodovky neměl nikoho zaskočit. Stačí o vteřinu déle počkat se sešlápnutou spojkou, a vše se obejde bez nežádoucích pazvuků,“ radí zástupce AAA AUTO.
„V budoucnu by se mohla objevit koroze v podbězích zadních kol, kde chybí plastová nadkolí. Od kol odletující kamínky protikorozní nátěr časem naruší,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Stejně tak se ale zaměřte na kontrolu funkčnosti výbavy, vyloučit nelze vůle na přední nápravě nebo nadměrné opotřebení třecích segmentů brzd.