Test ojetiny: Volkswagen Polo III - stále k světu
Třetí generace malého automobilu Volkswagen Polo sice už designem neohromí, přesto ale nevypadá vyloženě zle. Levný vůz navíc nezklame ani jízdními vlastnostmi, takže pro méně náročné motoristy může být zajímavou volbou.
Polo III dostalo slovo v roce 1994, kdy vyjelo se tří a pětidveřovou karoserií typu hatchback. O dva roky později se na trhu objevil odvozený sedan s přídomkem Classic, ten ale potkáte spíše vzácně.
Stejně tak kombi pod označením Variant, které vyjelo v roce 1997 není moc časté. Rok 1998 přinesl sportovněji laděné Polo GTI s motorem 1.6 16V o výkonu 88 kW. Následující rok prošel model modernizací a faceliftem. V omlazeném provedení se vůz vyráběl do roku 2001, kdy jej nahradila čtvrtá generace.
V rámci třídy malých vozů je VW Polo třetí řady slušně prostorné, nabízí pohodlná sedadla a stále pohlednou palubní desku (faceliftované verze, předtím byla strohá a nevzhledná). Nevýhodou je většinou chudá výbava, což výběr ojetého vozu komplikuje. Zavazadelník hatchbacku ale mnoho místa nenabízí. Jeho objem 245 litrů je silně podprůměrem. Sedan Polo Classic disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 455 litrů, což už není k zahození. Kombi Polo Variant má nákladový prostor o objemu 390 litrů.
Polo III by v porovnání s většinou dnešních vozů neobstálo, ve své době ale rozhodně nepatřilo o outsiderům. Právě proto můžeme říci, že i dnes disponuje solidními jízdními vlastnostmi. Celkový dojem z jízdy podstatným způsobem ovlivňuje pohonná jednotka, a zde je třeba dobře vybírat. Základní motorizace totiž nejsou vhodnou volbou, a to jak z důvodu nedostatku výkonu, tak nekultivovaného projevu.
Určitě se vyhněte litrovému benzinovému agregátu, stejně jako atmosférickému dieselu 1.7 SDI. Větší 1.9 SDI je rozhodně lepší volbou, o turbodieselech 1.4 TDI a 1.9 TDI nemluvě. Dobrou volbou jsou benzinové motory o objemu 1,4 a 1,6 litru, a to zejména šestnáctiventilové verze. Pro malý automobil u něhož se předpokládají především jízdy na krátké vzdálenosti jsou benzinové motorizace rozhodně vhodnější, protože výrazně lépe snášejí krátké popojíždění.
„Naftové motorizace platí za velice úsporné. Doporučit lze především turbodiesely TDI, nabízející dostatek výkonu při zachování opravdu nízké spotřeby. Častěji se u nich setkáte jen s problémy s váhou vzduchu, její výměna už ale není drahá a ani náročná,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Známé jsou potíže s imobilizérem, občas zlobí centrální zamykání nebo elektrické ovládání oken.
„Poruchy nelze vyloučit u zapalování, známé jsou závady pohonu stěračů,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Vůle vznikají na přední nápravě, pozor si dejte na stav brzdových vedení, ale i třecích segmentů. Brzdové kotouče některých ojetin jsou zvlněné. „Důkladnou pozornost věnujte chladícímu okruhu. Některé vozy totiž trápí netěsné hadice chlazení,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Pozor si dejte také na korozi, která trápí všechny letité ojetiny.
Volkswagen Polo třetí generace má sice už své dny slávy za sebou, ale při dobrém výběru dokáže mile překvapit. Hledejte spíše mezi mladšími kusy, vyrobenými po faceliftu a motorizaci, a vyhněte se zkorodovaným a zjevně zanedbaným vozům. Právě mezi mladšími ročníky stále lze najít zachovalá auta, která ještě odvedou kus dobré práce.