Test: Opel Astra ST GS 1.5 CDTI je rodinné kombi, které má skvělé sedačky
Najít rodinné kombi za slušné peníze s úsporným motorem a automatem nemusí být těžké.
Opel Astra byla v pětidveřové verzi hatchback oficiálně představena už v září 2021, kdežto dlouhé provedení Sports Tourer přišlo až koncem roku 2022.
Pokud tedy hledáte rodinné kombi nižší střední třídy, může být Opel Astra ST skvělou volbou. Její kufr disponuje základním objemem 597 litrů (o 11 méně než Peugeot 308 SW) a po sklopení zadních sedadel (v poměru 40:20:40) vykouzlíte solidních 1.634 litrů.
Standardem minimalisticky vypadajícího interiéru, avšak zachovávajícího si klasická ovládací tlačítka v kombinaci s dotykovým ovládáním, je tzv. „Pure Panel“ s desetipalcovým digitálním přístrojovým štítem a stejně velikou centrální obrazovkou infotainmentu.
Ve výbavě GS nechybí mimo jiné ergonomické sedadlo řidiče s certifikací AGR, automatická dvouzónová klimatizace, 360stupňová parkovací kamera, adaptivní tempomat, bezklíčové odemykání a startování, vyhřívaný volant, vyhřívání předních sedadel, přední loketní opěrka, LED ambientní osvětlení interiéru v 8 barvách nebo sportovnější design s kontrastní černou střechou.
Pod kapotu Astry ST jsme zvolili osvědčený diesel ve spojení osmistupňovým automatem a výbavou GS. Takto nakomfigurovaný vůz se aktuálně pyšní cenovkou 779.990 Kč, což vzhledem k poskytované výbavě není vůbec špatné. Nafta je sice o padesát tisíc korun dražší než stejně výkonná benzínová dvanáctistovka s automatem, ale nám vznětový čtyřválec vyhovuje daleko více. Nejlevnější Astra SW s benzínovým tříválcem a šestirychlostním manuálem přijde v základu aktuálně na 599.990 Kč.
Maximální výkon 96 kW (130 koní) spolu s maximem točivého momentu 300 Nm nejsou vyloženě špatné hodnoty. Špatné to není ani s maximální rychlostní 208 km/h, horší už to je se zrychlením z 0 na 100 km/h. To Astře ST trvá dlouhých 11 sekund. Průměrná spotřeba má činit 4,9-5,1 l/100 km v závislosti na zvolené výbavě. My s Astrou najezdili šest stovek kilometrů s průměrnou spotřebou 5,5 l/100 km, což bylo dáno častějším pohybem po ucpané Praze. Samozřejmě, že pokud se budete trochu snažit, dlouhodobou spotřebu ve smíšeném provozu dostanete pod hranici 4,5 l/100 km. Díky 52litrové palivové nádrži tak najedete hravě přes tisíc kilometrů.
Že testovanou Astru pohání právě kdysi chrochtající francouzská patnáctistovka, poznáte jen chvilku po startu. Hned po rozjezdu se dieselový klepot vzdaluje a například na dálnici samotný agregát prakticky neslyšíte. Ani během plné akcelerace se do interiéru nedostává výraznější hluk od motoru. Pochvalu Opel zaslouží za celkové odhlučnění kabiny, posádku neruší motor ani aerodynamický svist či pneumatiky.
Měničová převodovka může v době dvouspojkových převodovek působit archaicky, ale opak je pravdou. Automat řadí logicky a zároveň rychle. Motor zbytečně nevytáčí ani nepodtáčí. Navíc oproti dvouspojkovým skříním neškube při rozjezdu. Jediné, kde umí občas zadrhnout je rychlé podřazení v momentě, kdy vám tam skočí například červená na semaforu. Malou výtku zaslouží i samotný ovládač automatické převodovky – ten nám stále dělá problémy. Pokud při parkování málo stlačíte parkovací tlačítko P, vůz bude stále v režimu D. Vždy je potřeba nepospíchat a zkontrolovat zvolený jízdní režim, jinak může dojít k zbytečnému ťukanci.
Astra SW se nenuceně prořezává vzduchem a na kvalitním asfaltu se ladně pohupuje. Astra je stabilní při vyšších rychlostech, takže ji nedělají problém dlouhé dálniční trasy, kde je nejen úsporná, ale také komfortní. Zkoušený vůz byl vybaven voličem jízdních režimů, kde má řidič k dispozici hned tři režimy - Eco, Normal a Sport. Ty z části ovlivňují chod automatické převodovky, chování motoru, citlivost plynového pedálu nebo třeba strmost řízení. Nemají však vliv na nastavení podvozku. My jezdili pouze v režimu Normal.
Opel Astra poháněný dieselem je především úsporný vůz, který se hodí pro zdolávání dlouhých cest. Diesel působí trochu ospaleji, což je dáno zejména zkreslením vnímání rychlosti a také lineárnějším přísunem výkonu. Plně naložený vůz po stránce výkonu neoslní, pro rozmyšlené předjíždění nebo udržení dálničního tempa to ale bohatě stačí. Rozhodně se nejedná o žádného trhače asfaltu. Za třičtvrtě milionu jen těžko seženete stejně vybavené kombi s tak dobrými předními sedadly. Oproti sesterskému Peugeotu 308 SW u nás Opel Astra ST bodoval příjemněji vyřešeným pracovištěm řidiče. Řešení v podobě "i-cockpitu" u lva není totiž pro každého.
Plusy:
+ lépe provedená kabina než u Peugeotu 308
+ velký zavazadelník
+ přední sedadla
+ kultivovanost a spotřeba vznětového čtyřválce
+ osmistupňový automat
+ pořizovací cena
+ stabilita na dálnicí (není náchylný na boční vítr)
Mínusy:
- méně prostoru na zadních sedadlech
- diesel jen s automatem
- stroze působící kabina
- ovladač automatu
Technické parametry: Opel Astra ST 1.5 Diesel AT8
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec, 1.498 ccm
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální výkon: 96 kW (130 k) / 3.750 ot./min.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1.750 ot./min.
Max. rychlost: 208 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 11,0 s
Palivová nádrž: 52 litrů
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,9-5,1 l / 100 km
Naměřená spotřeba: 5,5 l/100 km
Pohotovostní/celková hmotnost: 1.483 / 1.980 kg
Délka/šířka/výška: 4.642 / 1.860 / 1.480 mm
Rozvor: 2.732 mm
Zavazadlový prostor: 597 / 1.634 l