Test: Peugeot 208 1.5 BlueHDi - poslední malý mohykán s velkým srdcem
Najít na trhu malý automobil poháněný čtyřválcovým dieselem je téměř nemožné. Francouzská automobilka se lvem ve znaku jde proti aktuálním trendům a nabízí u modelu 208 vznětovou patnáctistovku BlueHDi. A nás zajímalo, zda v Evropském autu roku 2020 má diesel vůbec smysl.
Stále přísnější emisní normy mohou za to, že z malých automobilů vymizely vznětové motory. Ty se spoléhají většinou na benzínové tříválce a nejnověji používají mild-hybridní technologie.
Malý Peugeot ověnčený titulem Evropského auta roku se po stránce designu povedl a je svěžím zpestřením v třídě malých aut.
Jisté odlišnosti se dočkáte i po otevření dveří. Interiér působí futuristicky se sportovním nádechem. Použité materiály i kvalita zpracování je na velmi dobré úrovni, zde koncern PSA udělal velký posun vpřed. Ne každému ovšem může být specifické provedení palubní desky s malým volantem a vyvýšenými přístroji, které mohou komplikovat nalezení ideální polohy řidiče za volantem. Zploštělý volant nejen ve spodní části, ale i v té horní působí hodně moderně, v praxi řada řidičů raději ocení klasické tvarování.
Virtuální kokpit s 3D prvky za volantem umí okouzlit. Nastavit lze u něj několik režimů zobrazení. Jedná se hlavně o frajeřinku, bonus podtrhující styl a netradiční řešení. V praxi 3D zobrazování k ničemu jinému dobré není. Zbytek palubní desky včetně dotykového displeje nezapře původ k francouzské automobilce. Sedadla jsou vcelku příjemná a dokonce i pohodlná při delších cestách. Oceníte je také v zatáčkách, kde poskytují tělu slušnou boční oporu. Místa je pro řidiče a spolujezdce vpředu akorát, vzadu už to pro dospělé na delší cesty příliš není.
Ačkoliv podvozek větší 2008 jsme dříve kritizovali, u nižšího modelu 208 je vše v pořádku. Fyziku jednoduše neošálíte. Nižší vůz působí daleko jistěji a díky nižší hmotnosti lépe filtruje nerovnosti a jezdí levněji. Příjemný je také dostatečný komfort a vrozená hbitost.
Diesel 1.5 BlueHDI o výkonu sto koní není žádný trhač asfaltu, přesto působí vcelku svižně a pružně. Výraznější zátah přichází už při překročení hranice 1500 ot/min. přičemž nad hranicí 4 tisíc rychle vadne. Nejlepší je se pohybovat mezi 2000-3000 ot./min. Sto koní výkonu bohatě vzhledem k nízké hmotnosti vozu stačí, plánovat není potřeba ani předjíždění. Na německé dálnici můžete úplně v pohodě letět dlouhodobě 150-160 km/h, aniž by se posádka cítila nebezpečně či nekomfortně.
Čtyřválec točí při dálniční stotřicítky na šestku kolem dvou tisíc otáček a díky tomu lze dlouhodobě jezdit za hodnoty začínající pětkou. Na udávaných 4,1 l/100 km jsme se po týdnu testování sice nedostali, ale o litr vyšší spotřeba v kombinovaném režimu není vzhledem k naší dynamické jízdě vůbec špatná.
Jako každé moderní auto nabízí Peugeot 208 samozřejmě také celou řadu bezpečnostních a asistenčních systémů. Kromě nouzového brzdění je to například asistent udržení v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, parkovací asistent nebo již zmiňovaný adaptivní tempomat.
Nový Peugeot 208 se dá pořídit v základu už za 299 000 Kč (1.2 PureTech 75 s výbavou Like). Dieselová varianta nové dvěstěosmičky pak začíná na 405 000 Kč ve druhém výbavovém stupni Active. Námi testovaná verze ve vrcholné výbavě GT Line přišlo v době testu bez příplatkové výbavy na 485 000 Kč.
Nová 208 s motorem 1.5 BlueHDi jezdí skvěle, komfortně a levně. K tomu ještě přidává pořádný styl v podobě atraktivního kabátu a moderně pojaté kabiny. Při malých vnějších rozměrech se tohle lvíče chová dospěle a dlouhé trasy nepředstavují závažnější problém.
Plusy
- atraktivní vzhled
- jízdní vlastnosti
- spotřeba paliva
- kvalita materiálů a zpracování
Mínusy:
- méně místa vzadu
- netradiční rozvržení palubní desky
Značka, model | Peugeot 208 1.5 BlueHDi GT Line |
---|---|
Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 499 cm3 |
Výkon | 75 kW (100 koní) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 165 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,2 s |
Maximální rychlost | 188 km/h |
Spotřeba kombi udávaná / naměřená | 4,1 /5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 41 litrů |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 055 / 1 745 / 1 430 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 2 540 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 299 / 994 litrů |
Pořizovací cena test. vozu: | 555 000 Kč (1.5 BlueHDi GT Line) |