Test: Peugeot 308 SW - jak jezdí s tříválcem Puretech? | Autanet.cz

Test: Peugeot 308 SW - jak jezdí s tříválcem Puretech?

22. 09. 2014
Sdílet článek

Objemných kombíků nižší střední třídy přibývá jako hub po dešti. Po Škodě Octavii Combi a Hondě Civic Tourer přišel letos další hráč v podobě Peugeotu 308 SW, který bojuje s konkurencí moderním kokpitem, novými motory a objemným zavazadelníkem.

Citroën se hodně vyhraňuje a občas to přepískne jak s designem karoserie, tak výstředním řešením interiéru. Oproti tomu Peugeot se drží více zkrátka a nabízí elegatní vozy. Příkladem budiš nové kombi 308 SW, které je jednoduše krásné. Design karoserie je čistý a nelze k němu mít závažnější výhradu. Kombi 308 SW využívá stejně jako hatchback novou platformu EMP2 skupiny PSA. Tato „Efficient Modular Platform“ umožňuje značnou variabilitu. Rozvor se oproti hatchbacku prodloužil o 11 cm, které byly využity výhradně ve prospěch prostornosti zadní části vozu, hlavně pokud jde o prostor ve výši kolen, a objemu zavazadlového prostoru. Čelní strana vozu Peugeot 308 SW je stejná jako u hatchbacku. Nechybí technologie Full LED (31 LED diod v každém světlometu), která je součástí sériové výbavy u vyšších úrovní. Z profilu působí třistaosmička ladně a štíhle. Zadní světla přesahují stejně jako u hatchbacku na boky vozu a slouží jako neobvyklý světelný podpis ve tvaru C, který vytváří 42 LED diod, se třemi dalšími LED diodami v každém světlometu zajišťujícími funkci brzdových světel.


Čistý duch minimalizace
Předchozí generace 308 vsázela v případě kombi na vzdušný, maximálně prosvětlený a nafouklý interiér. Nový model vsází na pravý opak. Nízká karoserie nejen působí elegantněji, ale také prospívá jízdním vlastnostem. Středovému panelu vévodí moderní dotykový displej o rozměru 9,7 palců (tzv. iCockpit) nahrazující řadu tlačítek. Nový způsob ovládání vyžaduje notnou dávku zvyku. My se s ním však setkali již po několikáté a máme ho rádi. Přesto uznáváme námitky některých řidičů, že například pouhá změna teploty klimatizace by šla provést jednodušeji. Několik kliků na displej totiž odpoutává pozornost řidiče. Lepším řešením by byla dvojice kruhových ovladačů, které můžete ovládat po paměti. Klasická tlačítka zůstala pouze pro varovná světla nebo ofuk čelního skla. Kromě kruhového ovladače hlasitosti na středovém panelu naleznete jen elegantně provedenou štěrbinu CD přehrávače. Přístrojový štít za volantem ukrývá rychloměr, otáčkoměr s obrácenou stupnicí a displej s údaji palubního počítače. Nechybí ukazatel stavu paliva v nádrži a teploměr.
příjemnou atmosféru korunuje obrovské střešní okno a led ovícení, za startovací tlačítko v dekoru hliníku by se nemusel stydět nejeden luxusní vůz, malý volant, drží se skvěle a rychle si na něj zvyknete, zjednodušený středový panel!!

Díky delšímu rozvoru přibylo oproti hatchbacku na zadních sedadlech 30 mm prostoru pro kolena v podélném směru. Lepší situace panuje i v oblasti hlavy. Problém nebudou mít ani 190 cm vysocí pasažéři. Zavazadlový prostor nabízí využitelný objem 610 litrů, zadní sedadla lze na rozdíl od předchůdce sklápět jediným pohybem, čímž se zvýší využitelný objem na velmi dobrých 1 660 l. Po sklopení vzniká rovná ložná plocha pravidelného tvaru. Nový Peugeot 308 SW je vybaven řadou podpůrných prvků řízení. Stejně jako u hatchbacku je možné v nejvyšší výbavě Allure připlatit 12.000 Kč za Driver Assistance Pack zahrnující aktivní tempomat, systém Distant Alert, upozorňující na riziko srážky, a automatické nouzové brzdění.

Čiperný tříválec
Peugeot 308 SW může pohánět nová přeplňovaná tříválcová benzínová dvanáctistovka Puretech nebo benzínová šestnáctistovka THP o výkonu 156 koní. Příznivci dieselů mohou sáhnout po klasické vznětové šestnáctistovce HDI či její úsporné variantě 1.6 e-HDI spojené s manuální šestirychlostní převodovkou. Novinkou jsou diesely 1.6 BlueHDI a 2.0 BlueHDi, které splňují emisní normu Euro 6. Motor 2.0 BlueHDi 150 k může být také spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou AISIN třetí generace.

Ze všech uvedených motorů nás nejvíce zajímal tříválec. Po jeho nastartování se musíte hodně zaposlouchat, aby jste odhalili zvuk tříválce, jelikož tento nový motor je kultivovaný a je zbaven typicky hrubého zvukového projevu. Tříválec příjemně zatahuje od 1.400 otáček a zátah je plynulý a přesvědčivý. Díky příplatkovému ukazateli výkonu jsme mohli pozorovat aktuální výkon, točivý moment a plnící tlak turbodmychadla. Velkým překvapením se pro nás stala jízda po dálnici. Díky dlouhé zpřevodování není problém letět dvoustovkou. Tříválci dech nedochází a díky delšímu zpřevodování spotřeba neleze do astronomických výšin. Dynamická jízda znamená v režimu sport odběr zhruba 7-8 l/100 km, pokud pojedete podle předpisů, vystačí si tříválec s 5-6 l/100 km. Mimo město lze jezdit dokonce pod pět litrů. A to je skvělé. Tříválec se skvěle hodí na krátké vzdálenosti a pro jízdy po městě. Vě městě často musíte jezdit na trojku, ale samotný motor se rychle zahřívá díky čemuž roste efektivita.

Lehkost a ovladatelnost
S benzínovým tříválcem pod kapotou působí 308 SW lehce, přičemž největší zbraní je právě výtečná ovladatelnost vozu. Přestože si vůz vystačí s vlečenou nápravou, působí na testovaných šestnáctipalcových kolem pohodlně. Skvěle odolává bočnímu větru a netrpí výraznější nedotáčivostí. Oproti tomu diesel jezdí o něco dospěleji. Konstruktérům se podařilo lépe odladit podvozek, ten je v případě dieselu vláčnější a trochu těžkopádnější, ale zatáčky lze s ním prolítávat mnohem stabilněji. To verze s benzínovým tříválcem v zatáčce na nerovném povrchu umí pěkně odskočit, působí méně jistěji a hůře se vyrovnává s příčnými nerovnostmi. To se však bavíme o dynamickém stylu jízdy. V běžných podmínkách v zákonem stanovených rychlostních limitech žádné riziko nehrozí. Mezigeneračně došlo k rapidnímu zlepšení vždy kritizovaného řazení i řízení.

Krásné a povedené kombi
Testovaný exemplář, poháněný moderním tříválcem je kompaktním stěhovákem, který umí jezdit svižně a zároveň úsporně. Reálná spotřeba srovnatelná s některými diesely potěší odpůrce vznětových motorů. Nebýt několika drobností zmíněných v testu, jednalo by se o naprosto ideální vůz. Dobrou zprávou je, že již druhý stupeň výbavy Active nabízí vše potřebné. Chybět Vám nebude dvouzónová klimatizace, tempomat, multifunkční volant, světelný a dešťový senzor či spousta další výbavy. Připlatit se vyplatí 10.000 Kč za navigaci a lepší rádio s digitálním tunerem nebo 2.500 Kč za zadní opěrku s průvlakem na dlouhé předměty.

Plusy:
+ poskytovaná dynamika a úspornost tříválce
+ ovladatelnost, řízení, řazení, brzdy
+ zavazadlový prostor
+ ergonomie a čistota interiéru
+ dobré odhlučnění
+ bohatá výbava a přijatelné příplatky

Mínusy:
- ve srovnání s konkurencí průměrný prostor vzadu
- obrácený otáčkoměr
- iCocptic nemusí vyhovovat každému
- nastavování teploty klimatizace přes displej
- rozevlátější jízdní vlastnosti ve srovnání s dieselem

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Volvo XC60

Rok výroby 2018

579 000 Kč

Volvo S60

Rok výroby 2023

949 000 Kč

Škoda Yeti

Rok výroby 2013

199 000 Kč