Test: Peugeot 308 SW s dieselem a automatem je střední zlatou cestou

Sháníte po čertem pěkné kombi s nízkou spotřebou a automatem? Možná jsme ho právě našli
Třetí generace modelu 308 se dostala do druhé poloviny výrobního cyklu a nás zajímalo, zda se nám s odstupem třech roků bude stále zamlouvat.
Peugeot 308 SW můžete mít aktuálně v základní výbavě Style za 639.000 Kč v hybridní verzi nebo dokonce s dieselem. V obou případech dostanete automatickou převodovku – u hybridu šestistupňovou dvouspojku e-DCS6, kdežto s dieselem osmistupňový měničový EAT8. Pokud přihodíte dvacet tisíc korun, získáte vyšší výbavu Allure (tu jsme si vybrali my) a také je možné volit verzi s plug-in hybridem (799.000 Kč) nebo čistě elektrické provedení na baterie (835.000 Kč). Pak už je v nabídce jen vrcholná varianta GT.
Hybridní modely od skupiny Stellantis nás v redakci zatím příliš neoslovili, proto padla volba na stejně drahý diesel navíc spojený s osmistupňovým automatem. Vznětová patnáctistovka produkuje maximální výkon 96 kW (130 koní) při 3.750 ot./min. spolu s točivým momentem rovných 300 Nm při 1.750 ot./min. Tyto hodnoty nevypadají vůbec špatně, ale žádného sprintera nečekejte. Zatímco v druhé generaci zvládal tento čtyřválec zrychlení z nuly na 100 km/h pod deset vteřin (přesněji za 9,8 sekundy), v aktuálním provedení na to potřebuje o sekundu více (na vině je především nárůst hmotnosti). Přesto je potřeba zmínit, že diesel s automatem je v kombi s provozní hmotností 1.475 kg vůbec nejlehčí variantou. Hybrid má o 35 kg více, plug-in hybrid o 259 kg a více čisté elektro o 316 kg více.
Že testovanou 308 pohání právě kdysi chrochtající francouzská patnáctistovka, nemáte šanci poznat. Do interiéru se nedostává téměř žádný rušivý ruch od motoru. Kabina je solidně izolována a pocitově dochází k potlačování rychlosti, takže pozor na radary. Až při vyšších rychlostech se můžeme bavit o aerodynamickém hluku a hluku od pneumatik (vůz v teplých dnech obouval stále zimáky).
Měničová převodovka může v době dvouspojkových převodovek působit archaicky, ale opak je pravdou. Francouzi měničový automat vyladili k dokonalosti. Řadí logicky a zároveň rychle. Motor zbytečně nevytáčí ani nepodtáčí. Navíc oproti dvouspojkovým skříním neškube při rozjezdu ani či brzdění.
Aerodynamika vozu je na velmi vysoké úrovni (Cx=0,28 m²), takže 308 se vzduchem nenuceně prořezává a na kvalitním asfaltu se ladně pohupuje. Konstruktéři použili tlumiče měkké v roztahu, ale tvrdé ve stlačení v kombinaci s měkčími pružinami. Díky tomu 308 jezdí solidně komfortně a díky vyšší hmotnosti je i stabilní při vyšších rychlostech.
Zkoušený vůz byl vybaven voličem jízdních režimů. Řidič má k dispozici hned tři režimy - Eco, Normal a Sport. Ty z části ovlivňují chod automatické převodovky, chování motoru, citlivost plynového pedálu nebo třeba strmost řízení. Nemají však vliv na nastavení podvozku.
S dieselem jsme najezdili téměř tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou 5,8 l/100 km, což bylo o litr více než při uvedení na trh. Uvedenou porci kilometrů jsme najeli zejména po dálnici a ucpané Praze, čímž si nárůst vysvětlujeme. Na palivovou nádrž klidně ujedete mimo město při lehké noze přes tisíc kilometrů. Prvních 200 km nás bavilo jezdit na spotřebu a palubní počítač ukazoval hodnotu 4,2 l/100 km. Přesto počítejte, že kombi se lvem ve znaku si nárokuje rovných pět litrů nafty, přesně tak, jak udává sám výrobce. Palubní počítač testovaného vozu tuto hodnotu ukazoval po celkově najetých čtyřech tisících kilometrech.
V interiéru zaslouží pochvalu zachování otočného ovladače hlasitosti audiosoustavy, možnost rychlého vypnutí systému stop-start (prakticky na dva kliky), hezká grafika displejů nebo volitelná tlačítka v podobě panelu i-toggles. Do velkých dlaždic si tak jednoduše přetáhnete své oblíbené funkce (nastavení klimatizace, aplikace nebo třeba telefonní kontakt). Jedná se o šikovný nápad, jak mít nejpoužívanější věci hezky po ruce. S infotainmentem a jeho desetipalcovým displejem je to snadné – nic složitě nehledáte, zobrazení si můžete přizpůsobit tak, jak potřebujete.
Peugeot 308 SW s dieselem pod kapotou je především úsporný vůz, který se hodí pro zdolávání dlouhých cest. Diesel působí trochu ospaleji, což je dáno zejména zkresleným vnímáním rychlosti a lineárnějším přísunem výkonu. Plně naložený vůz po stránce dynamiky zrovna neoslní, pro rozmyšlené předjíždění nebo udržení dálničního tempa to bohatě stačí. Nejedná se tedy o trhače asfaltu, ale pohodový rodinný vůz za přijatelnou cenu (diesel aktuálně koupíte za cenu hybridu a ve srovnání se Škodou Octavií Combi vychází znatelně levněji).
Plusy:
+ design karoserie
+ vznětový čtyřválec dobře sladěný s automatem
+ spotřeba paliva
+ brzdy
+ výbava, kvalitní zpracování a materiály
+ jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
+ slušné odhlučnění motoru
Minusy:
- I-cockpit nevyhoví každému (hranatý volant a zastíněná přístrojovka)
- viditelný ostřikovač v parkovací kameře
- infotainment (občasné výpadky zvuku při streamování hudby z mobilu - Android Auto)
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Peugeot 308 1.6 HDi GT AUT NAVI

Peugeot 308 SW SPOTR+ 1.6THP 110kW
