Test: Peugeot 5008 2,0 HDi - Praktický elegán | Autanet.cz

Test: Peugeot 5008 2,0 HDi - Praktický elegán

15. 02. 2012
Sdílet článek

Francouzi si umějí nápaditě pohrát s designem a mnohdy překvapí promyšlenými detaily. Zpracování však občas vázne. Přesně takový je Peugeot 5008. Na pohled pěkný velkoprostorový vůz, uvnitř skvěle variabilní. Když s ním však přejedete rychleji po kostkách, celý se rostřese. Tohle MPV je stavěné na kvalitní silnice. Jezdili jsme s ním převážně po německých dálnicích a tam se mu dařilo náramně. Testovaný vůz poháněl osvědčený turbodiesel 2,0 HDi o výkonu 110 kW/150 k.

Peugeot 5008 je typické rodinné auto s možností vybavit třetí řadou sedadel. Testovaný vůz však byl pětimístný, za šesté a sedmé křesílko se připlácí 16 000 Kč. Vzhledem k délce 4,53 m se však použitím třetí řady sedadel téměř eliminuje zavazadlový prostor. V testované pětimístné verzi jsme si při nakládání zavazadel naopak pochvalovali jeho velikost. V plném obsazení se do 5008 naloží bagáž objemu až 823 l, přičemž tahle hodnota se týká jen místa pod zataženou roletkou. Pokud začneme nakládat do výšky a skončíme u stropu, získáme prostor objemu 1247 l. Přitom všech pět sedadel stále zůstává k dispozici pasažérům. Při sklopení tří samostatných křesílek druhé řady do podlahy se rozšíří objem pro náklad na skvělých 2506 l. Podlaha je přitom zcela rovná. Dostatečně dlouhá i široká nato, aby se na bez problému vyspali tři dospělí! Peugeot 5008 vzácně snoubí přitažlivé tvary s jejich praktičností. Díky elegantnímu designu se ani nezdá, jak je 5008 hranatá. Uvnitř se cítíte velmi příjemně, Francouzi interiéry umějí. Elegantní tvary doprovázejí kvalitní materiály.


Vyvážená ergonomie
Vyšší poloha za volantem společně s velkým čelním sklem přispívá k přehledu o situaci v provozu. Testovaný vůz byl navíc vybavený prosklenou střechou (14 000 Kč), dojem vzdušnosti a prostorsnosti interiéru se tím ještě umocnil. Vyhovoval mi úhel sklonu volantu, který je v 5008 podobný jako v běžných nízkých autech. Tedy žádné „autobusácké“ kolo, které se občas ve vozech typu MPV vyskytuje. Ergonomie na jedničku, ovladače jsou intuitivně po ruce, navíc jsou převážně totožné s jinými modely značky. Osvědčené se nemá měnit. Kdo jednou s peugeotem jezdil, je v 5008 brzy jako doma. Vůz byl vybavený „Head up displejem“, tedy zařízením umístěným ve spodní části zorného pole řidiče, na které se promítají některé údaje. Zejména rychlost a také informace o čase, který dělí řidiče od vozu před ním. Tahle vymoženost je součástí čtvrtého, tedy nejvyššího stupně výbavy Allure. Příliš mě nenadchla. Tím že se údaje promítají na průhlednou destičku, jsou vnímány jakoby se zobrazovaly na čelním skle. Maličko to rozptyluje. Může se však najít řidič, který ocení informaci o tom, že za dvě a půl vteřiny narazí do auta před sebou.

Kompromisní naladění
Od francouzského vozu se dá očekávat měkčí, tedy pohodlnější podvozek. Pohodlí však prožíváme různě, co je pro někoho příjemné, může být pro jiného řidiče trápení. Konstruktéři Peugeotu 5008 našli kompromis, který by měl vyhovovat širokému spektru motoristů. Při jízdě do zatáčky podvozek naznačí náklon, ale pak se zpevní a drží kabinu stabilní i při ostřejím průjezdu. Zvyknete si a brzy zjistíte, že na 5008 je spolehnutí. Chová se předvídatelně. Charakteru podvozku dobře sekundují sedadla. Jsou dostatečně pohodlná, ale „prosednutí“ nehrozí ani po několika hodinách nepřerušované jízdy. Řízení je spíše měkčí, vyhovovat může hlavně ženám. Jiné skupině řidičů se může zdát přeposilované. Zpětná vazba od volantu je dostatečná a peugeot drží stopu v zatáčce naprosto přesně. Při přejezdu nerovností se do kabiny vkrádají rázy, víc než by bylo milé, což brzy přinutí řidiče bedlivěji sledovat stav povrchu vozovky a respektovat zpomalovací prahy. Peugeot 5008 je stavěný na kvalitní silnice, na nich mu lze sotva co vytknout. Na kostkách se však nepříjemně roztřásl.

Radost řadit!
Neomezená rychlost na dálnicích v Německu samozřejmě ovlivnila spotřebu v testu. Kvůli tomuto faktu nedostál turbodiesel HDi své pověsti coby mimořádně úsporného motoru, ale zařadil se spíše do průměru. Tichý chod stejně jako skvělý zátah však agregát objemu dvou litrů podle očekávání osvědčil. Od výrobcem proklamovaných 5,9 l v kombinovaném režimu jsme se ve dvoumístném obsazení odchýlili výslednou hodnotou 7,2 l/100 km. S Peugeotem 5008 jsme najeli 770 km a dlouhé dálniční úseky si vzaly každých 100 km v průměru 7,4 l. Po návratu z dálničního provozu do Prahy spotřeba během jediného půldne klesla na výsledných 7,2 l. Ve městě jsme tedy jezdili úsporněji, než udává výrobce (7,6 l)! Dá se předpokládat, že v českých podmínkách se při dodržování rychlostních limitů dá s tímto agregátem bez problémů jezdit pod hranicí šesti litrů. Rázem se tak pohled na testovanou pohonnou jednotku mění. U tak velkého vozu se bezesporu jedná o potěšující úspornost, která ji řadí na špičku svého segmentu.

Motor HDi nezklamal
Test potvrdil předpoklad, že turbodiesel HDi o výkonu 110 kW je pro hmotnost i výšku 5008 velmi vhodná pohonná jednotka. Umožňuje svižnou jízdu, dostatečně dynamické zrychlení, přičemž pružnost osvědčuje „odspodu“ až k téměř samé hranici maximálních otáček. Je namístě zdůraznit klidný a tichý běh motoru i jeho charakteristický a příjemně měkký zvuk. V testované verzi se řadilo pomocí šestistupňového manuálu a autor testu přiznává, že s lepší francouzskou převodovkou se zatím nesetkal. Přesný chod v příznivě vyladěné kulise hodně překvapil. Radost řadit! Peugeot nabízí také verzi s šestistupňovým automatem, agregát 2,0 HDi je pak vyladěný na výkon 120 kW/163 k. Celkem dává výrobce na výběr čtyři pohonné jednotky. Naftovou alternativu představuje 1,6 HDi (82 kW/112 k), kterou lze získat také ve verzi e-HDi. Pro vyznavače benzínových motorů je připravený základní agregát 1,6 VTi (88 kW/120 k), který lze v kombinaci s prvním stupněm výbavy Access pořídit za akčních 395 000 Kč. Stejnou výbavu obsahující rozsáhlou bezpečnostní sestavu (např. ABS + rozdělovač brzdných sil REF, ESP + ASR, čelní, boční i hlavové airbagy vpředu, asistent rozjezdu do kopce) lze motorizovat jednotkou 1,6 HDi (udávaná spotřeba 4,9 l/100 km) za 440 000 Kč. Silnější benzínovu verzi představuje 1,6 THP (115 kW/156 k), tedy osvědčený motor s velmi příznivým maximem točivého momentu 240 Nm již při 1400 otáčkách.

Nejsilnější stránky testovaného modelu:
Prostornost
Variabilita interiéru
Vnější design
Příjemný a hodnotně působící interiér, přehledná přístrojová deska
Testovaná pohonná jednotka 2,0 HDi

Nejslabší stránky vozu:
Přeposilované řízení
Rázy od kol při přejezdu nerovností

Technické údaje Peugeot 5008
Motor:  přepl. vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1997 ccm
Výkon: 110kW(150k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 340Nm/1750-2500ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,9 s
Spotřeba - kombin.:  5,9 l/100 km
Spotřeba v testu:   7,2 l/100 km
Objem pal. nádrže:  60 l
   
Délka/šířka/výška: 4529/1837/1647 mm
Rozvor: 2727mm
Zavazadelník: 823/1247/2506 l
   
Základní cena: 395.000 Kč (1.6/88 kW, Access)
Cena test. modelu od: 505.000 Kč (2.0 HDi, Active)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Manfred Strnad (Text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč