Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem | Autanet.cz

Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem

V základu francouzské kombi pořídíte za necelých 650 tisíc korun. Na zkoušený vrchol nabídky ovšem musíte přihodit 400 tisíc korun. A nás zajímalo, zda je to rozumné a proč nesáhnout po zavedených konkurentech.

Přestože Renault Laguna v závěru své kariéry patřila k vychytaným modelům, její setrvání nedávalo vzhledem k pošramocené pověsti a nepatřičné velikosti smysl. Na stále se zvětšující modely střední třídy francouzská automobilka reagovala příchodem modelu Latitude, který ovšem nebyl příliš úspěšný. Ve Francii se nad prodejními výsledky převlečeného Samsungu museli pořádně zamyslet a vytyčit si novou cestu. Výsledkem je zcela nový model s novým jménem Talisman, který se vyrábí ve dvou karosářských verzích (sedan a kombi). Čtyřdveřovou verzi otestoval kolega Martin a my se dnes spolu podíváme na dlouhé provedení kombi.


Renault Talisman Grandtour působí majestátně a luxusně. Vlastně tak trochu mate svým tělem. V nejvyšší výbavě Initiale Paris se tento francouz s černým lakem, dvacetipalcovými koly a řadou chromových doplňků prezentuje mohutně, draze a velmi výkonně. Kdekdo si při pohledu na francouzské kombi myslel, že se o jeho pohon stará minimálně šestiválec s obsahem tří litrů. A jak jistě víte, tak tomu není a v dohledné době ani jinak nebude. Největší pohonnou jednotkou tohoto modelu střední třídy je totiž šestnáctistovka. Ano, čtete dobře. Šestnáctistovka! Renault se vydal cestou downsizingu.

renault talisman grantour

Široce rozkročená příď s efektně zapracovaným režimem pro denní svícení sahá až hluboko do nárazníku, na jehož dně jsou umístěny směrové blikače. Neurazí ani elegantní silueta boku a přejdeme-li k zadní části, musíme vyzdvihnout pocit harmonicky sladěné a nenásilně zakončené karoserie. Protažené zadní světlomety až do středu vozu svítí neustále a přispívají k luxusnímu dojmu. Talisman z hlediska vnějšího designu nemá prakticky žádné větší slabiny. Zamrzí jen plastové atrapy koncovek výfuků.

Po otevření dveří překvapí kontrast vyloženě luxusních materiálů s těmi lacinými. Na jedné straně tu máme jemnou kůži Nappa a na straně druhé nevzhledný plast v okolí středového displeje, doplněný o maličká levně vyhlížející tlačítka. Přičteme-li k tomu stopy od prstů na středovém displeji či na dotykových tlačítkách kolem, není situace úplně růžová.

Jednodušší orientaci v menu přináší infotainment R-Link 2 s displejem 8,7 palce, který je standardem pro výbavu Initiale Paris (k první a druhé nejlevnější specifikaci se vůbec nedodává). Spárování mobilu je rychlé, k rozšířenějším funkcím ventilace se je nutné propracovat. Nejdříve se musíte strefit na malou lištu ve spodní části displeje a nabídku aktivovat, což není za jízdy nic srovna snadného.

Zavazadlový prostor poskytuje v základu necelých pět set litrů, což je oproti sedanu o 23 litrů méně. V reálu oceníte pravidelný tvar a velký vstupní otvor.

Šestnáctistovka na steroidech
Pro klidnější cestování silnější šestnáctistovka dCi dopovaná dvojicí turbodmychadel stačí. Zhruba do devadesátky zrychluje slušně. Pak už se ale dostává do situací, v nichž se úplně necítí a dynamika je spíše podprůměrná, zejména pak ve stoupání za plného obsazení nebo při vyšších rychlostech.

Stejné je to i se spotřebou paliva. Francouzská automobilka slibuje nízkou spotřebu paliva, která má v kombinovaném provozu činit 4,5 l/100 km. Týden strávený za volantem nám jasně dokázal, že tato hodnota je z říše snů. Vzhledem k velikosti vozu, hmotnosti, širokým devatenáctipalcovým kolům a přítomnosti automatické převodovky ani nelze čekat zázraky. Pokud se hodně budete snažit, bude jezdit za 6,5 l/100 km, v praxi raději počítejte s hodnotou ještě o litr vyšší. Reálný dojezd na 47 litrovou nádrž tak není příliš velký (modely bez systému 4Contol se chlubí o pět litrů větší nádrží).

Výbava Initiale Paris poskytuje adaptivní podvozek s několika režimy nastavení. Od komfortního módu jsme čekali pohodu, která se ovšem nedostavila. Podvozek nedokázal žehlit nerovnosti, bouchal a choval se roztěkaně. Přitalčíte-li na plyn, karoserie se výrazně naklání a na terénních vlnách hodně pohupuje. Ostřejší nerovnosti se projevují pomocí nepříjemných ran.

Mnohem zajímavější je systém 4Control, který v nižších rychlostech natáčí kola zadní náprava proti směru jízdy, kdežto ve vyšších rychlostech (zhruba od 65 km/h) se zadní kola natáčí ve směru těch předních. Systém 4Control funguje znamenitě v pomalejších zatáčkách, v těch rychlejších se jeho přínos ztrácí, sériově dodávané elektronické tlumiče v kombinaci se standardními devatenáctipalcovými koly pak nestíhají filtrovat nerovnosti. Po stránce poskytovaného komfortu je konkurence dále.

Zklamáním se stal adaptivní tempomat fungující jenom v rychlostech do 140 km/h. Pokud tedy jezdíte často po německých dálnicích, máte smůlu. Kdo chce rychleji, musí se o udržování tempa starat sám. Používat tempomat bez adaptivnosti totiž nelze.

Cenou přes milion neohromí
Testovaný vůz bez příplatků přijde na 1 029 900 Kč. Za tyto peníze mimo jiné dostanete šest airbagů, systém varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, automatické dálkové světlomety, devatenáctipalcová litá kola, kožené čalounění Nappa, adaptivní tempomat, světlomety LED, mlhovky, dešťový a světelný senzor, systém 4Control, elektronické tlumiče, přední a zadní parkovací senzory, dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektrické ovládání pátých dveří, elektricky nastavitelné přední sedačky, vyhřívané a odvětrávané přední sedačky, palubní počítač, navigaci nebo audiosystém Bose s 13 reproduktory. Příplatková výbava závěrečnou cenovku vyhnala na 62 tisíc výše, za což získáte City Pack (zadní parkovací kamera, systém sledování mrtvého úhlu) za 20 000 Kč, za stejné peníze metalíza a opět tisíc levnější parkovací asistent. Zapomenout nesmíme ani na Winter Pack (vyhřívaný volant, ostřikovače světlometů) za pět tisíc korun nebo dojezdovou rezervu za dvacet tisíc korun. Zda je to za Renault s šestnáctistovkou málo nebo hodně, necháme na Vás.

Nejdražší není nejlepší
Přestože Talisman okouzluje svým šarmem a posádce poskytuje dostatek prostoru, jeho pořízení nám dává smysl pouze v levnějších specifikacích, které nejenže jezdí komfortněji, ale jsou plně konkurence schopné.

Plusy
+ Vzhled a design
+ Ambientní osvětlení
+ Masážní sedadla vpředu
+ Prostor na zadních sedadlech
+ Velikost zavazadlového prostoru
+ Systém 4Control

Mínusy
- Tužší podvozek
- Vzhledem k ceně a konkurenci slabší dynamika při vyšším zatížení
- Chování na nerovných cestách
- Řízení bez citu

Technické údaje Renault Talisma Grandtour
1.6 Energy dCi/118 kW EDC Initiale Paris
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 118kW/4000 ot./min.
Max. točivý moment: 380Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 213 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,6 s
Spotřeba - město: 5,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,2 l/100 km
Spotřeba - kombi: 4,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 47 l
Délka/šířka/výška: 4865/1868/1465 mm
Rozvor: 2809 mm
Zavazadelník: 492/1681 l
Pohotovostní hmotnost: 1615 kg
Spotřeba během testu 6,9 l/100 km
Cena test. vozu od: 1 029 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Land Rover Range Rover Velar

Rok výroby 2019

849 000 Kč

Toyota Auris

Rok výroby 2019

352 000 Kč

Audi Q8

Rok výroby 2021

1 298 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2016

369 900 Kč