Test: Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 Sportline - benzín zastíní naftu
Velké SUV nemusí být jen dieselové. Dokazuje to dnešní test českého bestselleru a zároveň největšího SUV mladoboleslavské automobilky. Kodiaqa jsme vzali s pohonem všech kol, automatem DSG, výbavou Sportline a benzínovým dvoulitrem TSI. A jak tohle spojení dopadlo?
Nejlevnější Kodiaq jste před faceliftem mohli pořídit za 716 900 Kč v základní výbavě s benzínovou patnáctistovkou TSI pod kapotou. To už neplatí, nyní za vůz ve výbavě Ambition zaplatíte minimálně 836 900 Kč. Z opačného konce ceníku můžete mít provedení Laurin a Klement poháněné dvoulitrovým TDI, pohonem všech kol a převodovkou DSG za 1 283 900 Kč. Přihodíte-li k této verzi ještě nějakou příplatkovou výbavu, nebezpečně se přiblíže magické hranici 1,5 milionu korun.
My se však chceme držet o něco níže, a tak jsme k testu zvolili benzínový dvoulitr TSI o výkonu 140 kW ve spojení s převodovkou DSG a pohonem všech kol 4x4. Tato kombinace dostupná v zajímavé výbavě Sportline přijde na 1 153 900 Kč.
Popisovat i vzhled Kodiaqu není potřeba, po českých silnicích se jich prohání mraky. Zkoušený vůz ovšem zvýrazňovala dvacetipalcová litá kola dostupná za příplatek 17 500 Kč. Standardem výbavy Sportline přitom jsou dostatečně velké leštěné devatenáctipalcové liťáky. Pro Sportline je typická mřížka chladiče vyvedená v černé barvě, stejně tak jako vnější zpětná zrcátka, lakované lišty kolem oken nebo střešní nosič. V ceně je také plaketa Sportline na blatníku a nápisy na víku zavazadlového prostoru v černé barvě. Samozřejmostí jsou LED světlomety, za příplatek 28 000 Kč je možné mít skvělé Matrix-LED přední světlomety. Ty je možné získat také přikoupením balíčku Sportline Plus, který za 35 000 Kč přinese navíc ještě vyhřívané čelní sklo, potahy sedadel Suedia nebo virtuální pedál.
Uvnitř zaujme černý strop, přístrojovka s dekorem Carbon a potahy sedadel vyvedené v kombinaci alcantara / kůže. Nechybí ambientní LED osvětlení, 3 ramenný sportovní volat nebo černé rámečky výdechů klimatizace. Zajímavá jsou sportovně tvarovaná přední sedadla a čalounění kombinací kůže s Alcantarou. Sedadla mají integrovanou hlavovou opěrku a potěší skvělým bočním vedením a dostatečně dlouhými sedáky. U zadních sedadel najdeme parádní vychytávku připevněnou k hlavové opěrce. Vyklopíte uši rozšiřující hlavovou opěrku a budou bránit hlavě před pohybem do strany. Vzadu se díky tomu parádně vyspíte. Další příjemnou vychytávkou zlepšující komfort zadních cestujících jsou protisluneční rolety v bočních zadních oknech.
Kodiaq měří na délku bezmála 4,7 metru, široký je skoro 1,9 metru a na výšku má více než 1,6 metru. V této verzi s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou váží v závislosti na výbavě téměř dvě tuny. V pětimístném uspořádání sedmimístná verze nabídne využitelný objem zavazadelníku slušných 765 litrů (v pětimístném provedení je to dokonce 835 litrů). Při využití dvojice zadních sedadel se prostor pro zavazadla smrskne na 270 litrů, přičemž po sklopení dělených opěradel druhé i třetí řady sedadel vykouzlíte objem 2 005 litrů.
Zájemci o větší SUV tak nějak automaticky sahají po vznětové pohonné jednotce. Po testu Kodiaq s benzínovým srdcem bychom ale dali přednost jednotce 2.0 TSI, která je kultivovaná a umí dokonce potěšit řidiče nejen slušnou dynamikou, ale i spotřebou paliva. Při rychlejší jízdě jezdíte sice za osm až devět litrů, ale v praxi se dlouhodobě dostanete lehce klidně na 6,5 l/100 km, což není vůbec špatné (výrobce udává 7,9-8,4 l/100 km). Při ustálené rychlosti po okresní silnici nebo dálnici spotřebu srazíte klidně k šesti litrům.
Řízení Kodiaqu je velmi snadné. Ideální pozici za volantem naleznete rychle a díky sedmistupňové automatické převodovce DSG stačí v podstatě šlapat na plyn či brzdu a točit volantem. Na dvacetipalcových kolech se Kodiaq nese dobře, nejčastěji jsme při jízdě po Česku využívali jízdní režim "normal". Lákal nás i režim "comfort, ten ale s námi příliš houpal a cítili jsme se zejména na zadních sedadlech jako na lodi. Sport je pak dobrý pro ostřejší jízdu. Vždyť tohle sedmimístné SUV umí letět až 216 km/h a stovku zvládá za příkladných 6,6 sekundy. Benzínový dvoulitr TSI může působit ospale, při sešlápnutí plynového pedále se ale dostatečně rychle probudí z letargie a slušně ožije. Při plném sešlápnutí plynu nečekejte žádné závratné zatlačení těla do sedadel. Akcelerace je plynulá a spíše vlažná, tohle není závoďák, ale pohodlný přepravník předurčený na dlouhé cesty. Cestovní komfort není špatný i přes přítomnost dvacetipalcových kol, se kterými mají tlumiče dost práce a nedokáže je zklidnit na nerovnostech ani systém DCC.
Koupí Kodiaqu získáte nadprůměrně prostorné SUV, které nemá větší slabinu, ale v ničem jednoznačně neválcuje konkurenty. Prostě je to po všech stránkách povedené SUV, které můžete mít s třetí řadou sedadel za příplatek 30 000 Kč. Benzínového dvoulitru se rozhodně nebojte, je levnější než diesel a má daleko sametovější projev, který přispívá k výrazně lepší cestovní pohodě. Na zadních sedadlech si pak můžete dát nohu přes nohu a do kufru naházet spoustu zavazadel. Jedině s pohonem všech kol, dává Kodiaq smysl. V zimě se dostanete bez problémů tam, kam potřebujete. Z příplatkové výbavy oželte dvacetipalcové liťáky, devatenáctky dělají podvozku menší starosti.