Test: Škoda Yeti vs. Roomster - duel základních motorizací | Autanet.cz

Test: Škoda Yeti vs. Roomster - duel základních motorizací

16. 03. 2012
Sdílet článek

Model Yeti je nepochybně chloubou automobilky Škoda a v širším měřítku celého českého průmyslu. Kde se objeví, sklízí chválu laické i odborné veřejnosti. Naproti tomu se téměř stejně velký Roomster od počátku své existence potýká s označením: kontroverzní design. Před časem se zdálo, že je Roomster na odpis, ale připravovaný facelift svědčí o trvajícím potenciálu tohoto modelu. Porovnáváme základní motorizace, tedy Yetiho (4x2) s benzínovým agregátem 1,2 TSI (77 kW) a Roomstera s tříválcem 1,2 (51 kW).

Yeti je vnímán převážně jako SUV s pohonem 4x4. Řada motoristů však čtyřkolku potřebuje jen zřídka či vůbec a raději volí některou z finančně úspornějších verzí s pohonem kol přední nápravy. Do testu jsme si zapůjčili právě takovou verzi, navíc se základní pohonnou jednotkou. Tou je čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 77 kW/105 k. Podobně jako Yeti sám sklízí i tento agregát převážně jen chválu. Výkon přes sto koní v nejlevnější verzi svědčí o důrazu výrobce na image modelu. Naproti tomu Roomstera si můžete v základním provedení pořídit s tříválcem 1,2 o výkonu 51 kW/70 k. Ten dokáže cenu tohoto typu v případě výbavy Easy stlačit na 269 900 Kč. Je zřejmé, že téměř stejně velký Yeti, ale s menším zavazadlovým prostorem (!), nemůže Roomsteru konkurovat cenou, stojí totiž nejméně 362 800 Kč. Ale není to optický klam? V případě, že základní motorizaci Yetiho, tedy motor 1,2 TSI „přeneseme“ do Roomstera, jeho cena naroste na 319 900 Kč. Cenový rozdíl se zmenšuje. A to ještě nic nevíme o výbavách obou základních verzí, které mohou „cenovou optiku“ pořádně upravit. Ale začínáme tušit...


Oba skvěle sedí
Vynikající jízdní vlastnosti Yetiho na silnici překvapí dnes málokoho. V celé řadě srovnávacích testů menších a středních SUVéček v této disciplíně vítězí, případně se o přední pozici dělí s příbuzným Volkswagenem Tiguan či Fordem Kuga. Vyšší těžiště i světlá výška nemá na jízdní projev Yetiho nijak zásadní vliv. Ostatně světlá výška 180 mm není z kategorie „off road“. V zatáčkách se chová neutrálně, můžete si dovolit razantnější průjezd a Yeti přesto zůstane pevný v bocích, těměř bez náklonu. Podvozek a moderní nápravy odvádějí skvělou práci. Yeti je navíc skvěle vyvážený. Mohlo by se zdát, že Škoda Roomster coby „poloviční dodávka“ bude v technice ošizen a na jízdních vlastnostech se to negativně projeví. Nikoli! S Roomsterem letošního modelového ročníku projedete zatáčky stejně suverénně jako s jakoukoli jinou, i větší škodovkou. Vyladění podvozku je v případě Roomsteru na vysoké úrovni a v zatáčkách se v tomto voze cítíte téměř stejně jistě jako v Yetim. Ve sféře jízdních vlastností sbírá Yeti v souboji s Roomsterem jen desetinky kladného bodu navíc.

Roomster by pod kapotou klidně snesl vyšší výkon než 77 kW, což je hodnota přítomná u nejsilnějších motorizací 1,2 TSI a 1,6 TDI. Testovaný vůz poháněl agregát 1,2 HTP, tedy nejslabší pohonná jednotka v nabídce. Jeho 51 kW samozřejmě nemůže konkurovat výkonu čtyřválce 1,2 TSI pod kapotou testovaného Yetiho. Po rovině a při obsazení pouze dvěma cestujícími bez většího nákladu se ovšem i se základním agregátem dalo hovořit o docela svižné jízdě. Tříválec však bylo nutné udržovat neustále ve vyšších otáčkách. V táhlých dálničních kopcích sice stačilo z pátého rychlostního stupně podřadit jen o stupeň níž, ale jakmile jsme se dostali do prudších kopců, ke slovu častěji přicházela trojka a občas i dvojka. Také kvůli tomu spotřeba narůstala a nakonec se v závěru testu ustálila na hodnotě 6,3 l/100 km. Není to špatný výsledek, ale s Yetim jsme absolvovali zhruba stejný počet kilometrů v podobném profilu o poznání rychleji se spotřebou jen nepatrně vyšší - 6,4 l/100 km.

Obě manuální převodovky, šestistupňová Yetiho i pětistupňová Roomsteru, osvědčily při řazení příslušnost ke koncernové kvalitě krátkými a přesnými drahami. V případě agregátu 1,2 TSI (77 kW) bylo možné díky pružné charakteristice motoru zařadit šestku a v tomto režimu strávit dlouhé úseky beze změny. Motor si „to“ pružně přebral i ve zvlněném profilu. Při předjíždění se příznivě projevila skutečnost, že maximum točivého momentu 175 Nm je u tohoto agregátu k dispozici v širokém rozmezí 1550 až 4100 otáček. Řízení je optimálně naladěné u obou modelů. Volant Yetiho padl všem třem řidičům, kteří vůz v průběhu testu vyzkoušeli, skvěle do ruky. V případě Roomsteru to ovšem bylo podobné.  

Roomster je opravdu prostorňák
Yeti vyjíždí na známé koncernové platformě s rozvorem 2,578 m. Tohle číslo se jeví zejména v porovnání s konkurencí poněkud malé. Cestující však v praxi újmu nepociťují ani na zadních sedadlech. Místa tam není sice nadbytek, ale podobně jako například v Octavii, mohou vzadu sedět tři dospělí. Systém VarioFlex umožňuje tři samostatná křesílka sklápět i vyjmout. Základní objem zavazadleníku 416 l se v rámci kategorie SUV nezdá velký, ale je prakticky dobře využitelný. Týká se verze bez rezervního kola, tedy s lepicí sadou. S rezervou se kufr nepříjemně zmenšuje o 95 l. Schopnosti lepicí sady jsme naštěstí nemuseli prověřit, ale podle výrobce funguje stoprocentně v případech, kdy pneumatika není totálně zničená, tedy například proříznutá. Osobně bych dal této variantě přednost. Těch téměř sto litrů pro náklad navíc se náramně hodí. Nepíchl jsem snad dvacet let... Pokud jedeme ve dvou a do podlahy sklopíme zadní sedadla, získáme prostor objemu 1580 l, což je hodnota výrazně nadpůměrná. Zejména když si uvědomíme skutečnost, že Yeti měří na délku jen 4,22 m. Ve dvoumístném obsazení může svým zavazadlovým prostorem konkurovat SUVéčkům o 10 až 20 cm delším. Podlaha upraveného kufru je téměř rovná. Maximální prostor získáme po vyjmutí tří zadních křesílek. Je však otázka, zda 180 l pro náklad navíc stojí za řešení problému, kam s nimi. Navíc nejsou zadní sedadla Yetiho úplně lehká. Většinou nám sklopení sedadel do roviny úplně postačí.

Roomster umí „kouzlit“ s prostorem v zadní části kabiny ještě více než Yeti. Systém VarioFlex je v tomto modelu upravený tak, že kromě sklápění a vyjmutí sedadel lze krajní zadní sedadla posouvat o 110 mm a pružně tak zvětšovat prostor pro nohy, nebo naopak pro náklad. Cestující vzadu navíc sedí výše než ti vpředu, což jim umožňuje nadstandardní výhled z vozu. Skvělé předpoklady Roomsteru k velké prostornosti vytváří rozvor 2,62 m. Roomster Yetiho předčí základní velikostí zavazadelníku o téměř sto litrů. Po úpravách zadních sedadel sklopením či vyjmutím se hodnoty obou modelů hodně přibližují. Při plném obsazení je však Roomster vzadu o poznání prostornější jak pro cestující, tak pro náklad.

Ceny se přibližují
Základní výbava modelu Yeti se jmenuje Yeti a za již zmíněných 362 800 Kč získáme vůz, který vypadá jako opravdové SUV a před deseti roky bychom mohli říci, že je solidně vybavené zejména z pohledu bezpečnosti. Nechybí ESP včetně ABS a další plejády přidružených systémů jako jsou např. EBV a ASR. Čelní i boční airbagy řidiče a spolujezdce bývaly svého času vrcholem, ale dnes od vozu čekáme i ochranu hlav cestujících a řidič svého kolena. Té se dočkáme za příplatek, nebo v rámci vyšších výbav. Například hlavové airbagy stojí deset tisíc korun, sestava hlavových a bočních vaků vzadu přijde na sedmnáct tisíc.

O stupínek výš stojí Yeti Active za 402 800 Kč, který je však na ochranu posádky stále poměrně skoupý a dokonce mu chybí i přední mlhovky. Rozumným řešením se zdá třetí stupeň výbavy Ambition, který už má k dispozici hlavové airbagy, z továrny vyjíždí na šestnáctipalcových kolech z lehké slitiny a je obohacený také o kolenní airbag řidiče. Stále mu však chybí např. elektrické otevírání oken vzadu. To najdeme až u nejvyšší verze Experience, kterou pořídíme ve verzi 4x2 a se základním motorem 1,2 TSI za 493 800 Kč. Cena tedy „pěkně“ narostla. Alespoň že základní agregát TSI objemu 1,2 je naprosto dostačující a není nezbytné utrácet dalších třiadvacet tisíc za výkonnější 1,4 TSI (90 kW) případně ještě více za turbodiesely.  

Roomster v základní výbavě Easy také obsahuje čelní a boční airbagy vpředu. To je jistota podobně jako přítomnost čtyřramenného volantu nastavitelného ve dvou osách. Od prodejce jsme však získali ceník, na jehož jedné stránce se dočtete, že výbava Easy spoléhá na ESP Plus včetně ABS, MSR, ASR, EDS, HBA a asistent rozjezdu do svahu zatímco o stránku dále je vše popřeno textem, podle něhož jsou výše zmíněné systémy za příplatek 16 800 Kč. Nejspíš se dá věřit druhé verzi. Také se zdá pravděpodobné, že elektrické ovládání oken je v Roomsteru k dispozici až od druhého stupně výbavy Style. Ten se základním motorem 1,2 (51 kW) stojí 299 900 Kč, ale se čtyřválcem 1,2 TSI (77 kW), tedy motorem testovaného Yetiho, již 349 900 Kč.

Yeti, ale i Roomster
Roomstera lze získat podstatně levněji než Yetiho, ale má to háček, tedy horší motor i výbavu. Komu stačí méně vybavené ale prostorné auto kombinující vlastnosti MPV a užitkového vozu s motorem o síle 51 kW, bude s Roomsterem navýsost spokojený. Kromě variabilního a v rámci třídy velkého prostoru dostane také velmi příznivé jízdní vlastnosti. Běda však, když si začne vymýšlet, co všechno v autě potřebuje. Cena se může rychle vyšplhat do nepříjemných výšin atakujících cenu Yetiho. Ten je v základním provedení a se silnějším motorem lépe vybavené auto než Roomster ve standardu. Navíc je Yeti bezpochyby atraktivnější a pokud bychom oba modely dovybavili na podobnou úroveň, cenový rozdíl popsaný v úvodu by zmizel. Roomster přesto může být lepší volbou. Ale jen pokud nám postačí chudší výbava a slabší motor. Když si chceme dopřát více bezpečnosti a komfortu, a také síly i pružnosti pohonné jednotky, jednoznačně se vyplatí pohlednější Yeti.

Technické údaje Škoda Yeti 1,2 TSI
Škoda Roomster 1,2 THP
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
zážehový tříválec
Objem motoru: 1197 ccm
1198 ccm
Výkon: 77kW/5000 ot./min.
51kW/5400 ot./min.
Točivý moment max.: 175Nm/1550-4100 ot./min.
112Nm/3000 ot./min.
Max. rychlost: 175 km/h
159 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,8 s
15,9 s
Spotřeba - kombin.: 6,4 l/100 km
6,2 l/100 km
Spotřeba - město: 7,6 l/100 km
8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,9 l /100 km
5,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
55 l
Délka/šířka/výška: 4223/1793/1691 mm
4214/1684/1607 mm
Rozvor: 2578 mm
2620 mm
Zavazadelník: 416/1580/1760 l
509/1585/1810 l
   
Základní cena: 362.800 Kč (Yeti)
269.900 Kč (Easy)
Cena modelu s 1.2 TSI/77 kW 362.800 Kč (Yeti)
319.900 Kč (Easy)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Manfred Strnad (Text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Kuga

Rok výroby 2014

269 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2016

249 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč