Test: Smart ForTwo Coupé & Cabrio
Maličký sympaťák do města Smart ve druhé generaci znatelně povyrostl a zmohutněl. Je v něm více místa pro dvojici cestujících i jejich zavazadla. Větší rozměry však přinášejí i nevýhody. Se Smartem předchozí generace jste si mohli dovolit zaparkovat kolmo k chodníku. Tímto manévrem jste většinou sklidili úsměvný obdiv na rtech kolemjdoucích. Současný Smart měří na délku 2,7 metru a to je pro podobný kousek příliš. Zaparkujete s ním však stále velmi pohodlně.
Jako v motokáře s vysokým těžištěm si připadali všichni, kdo usedli v maličkém Smartu na sedadlo spolujezdce. Motokára je případný výraz pro ostrý zvuk přeplňovaného litrového tříválce o výkonu 62 kW i pro sportovní naladění podvozku, ale nikoli pro celkovou úroveň cestování. Ve speciální sérii Smartu Cabrio Night-Orange s anatomickými sedadly v kůži, dotykovou navigací s přehrávačem mp3, bluetooth a DVD se cestuje pohodlně i na delší vzdálenosti. Smart, jak jsme ho před časem poznali ve verzi Coupé a nyní jako kabriolet, zdaleka není jen auto do města.
Svižně od startu
Dovozce Smartů na český trh dává na výběr ze čtyř motorů a tří stupňů výbavy – Pure, Pulse a Passion. Nadstavbu nad nimi tvoří provedení Brabus a Brabus Xclusive, které dávají tušit vysoký výkon. Benzínový litrový agregát od známého úpravce Mercedesů je naladěný na 75 kW/102 k. Musí s maličkým Smartem pěkně cvičit, protože i ten „náš“ s výkonem o 13 kilowattů menším se ukázal jako pěkný štírek. Z klidu na sto zrychluje za 10,7 vteřiny. V malém a nepříliš akusticky utlumeném voze máte ovšem pocit ještě větší dynamiky zejména, když stáhnete plátěnou střechu. Maximální rychlost Smartu je elektronicky omezena na hodnotě 145 km/h. Po pravdě řečeno se Smart neloudá ani s pohonnou jednotkou o deset kilowattů slabší, kterou jsme vyzkoušeli v „kupéčku“. Smart váží i s řidičem pouhých osm set kilo a ve zrychlení z klidu na sedmdesátku dá tříválec i bez turba na frak mnohem výkonnějším autům. I tato verze se naplno uplatní v provozu mimo město. Maximální rychlost je elektronikou rovněž omezena v okamžiku, kdy se blížíte stopadesátce.
Šikovná proměna
Ke kabrioletu, byť by byl nejmenší na trhu, samozřejmě patří slunce. Jenže letošní počátek léta prověřil i odolnost plátěné střechy vůči dešťovým přívalům. Počáteční obavy z pronikání vodního živlu do kabiny se ukázaly bezpředmětné. Nakolik dokáže plátěná střecha tepelně izolovat v zimě jsme ovšem prověřit nemohli, nicméně její kvalita dává tušit, že i při nízkých teplotách může být ve voze útulno. A to ve Smartu skutečně je. Tvrdé plasty působí svou barevností i tvarováním hravým dojmem. Doprovází je na omak příjemný látkový potah na části přístrojové desky a řešení je to elegantní. Nepochybně levné a přitom vzbuzuje docela hodnotný dojem. Když dosednete do kožených anatomických sedadel, dostaví se málem pocit luxusu. Ocenili jsme rychlost, jakou lze přeměnit městský vůz v kabriolet, plátěnou střechu lze aretovat ve dvou polohách. Dvojici střešních panelů můžete ponechat na svém místě, nebo vytvořit opravdobý kabriolet a panely uložit do šikovné schránky ve víku zavazadelníku. Ten má základní objem 220 l. Za sedadla lze nad sebe díky výšce vozu naskládat překvapivě velké množství bagáže.
ESP je nezbytné
Ve městě nebudete mít s vysokým těžištěm Smartu problémy, obavy nastanou při jízdě mimo ně. Blížíte se k zákrutě rychlostí odpovídající výkonu motoru a neradi byste tlačili brzdový pedál příliš hluboko k podlaze. Ke svižnějšímu projíždění zatáček se postupně propracujete především díky standardní přítomnosti ESP. Nicméně na nějakou „rallye“ jízdu Smart stavěný není. Ani ESP není v případě vysokého těžiště v kombinaci s krátkým rozvorem všemocné. Kritické připomínky máme k pětistupňové robotizované převodovce. Řadí buď automaticky, nebo můžete volit převody „joystickem“ na podlaze či „pádly“ pod volantem. Zejména za studena automat s vozem dost škube. Spotřebu jsme udrželi těsně pod šest litrů, výrobce udává hodnotu 4,9 l/100 km a to se nám zdá vzhledem k nízké hmotnosti Smartu hodně. Očekávali bychom spíš hodnoty mezi třemi a čtyřmi litry.
Kabriolet pro hecíře
Již základní verze ForTwo Pure má ve výbavě kromě ESP také dva airbagy, ABS, brzdový asistent, automatizovanou převodovku a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Připlácí se za posilovač řízení (11 225 Kč), elektrické ovládání oken (6101 Kč), automatickou klimatizaci (22 573 Kč), kombinované boční a hlavové airbagy (7 565 Kč) a palubní počítač 3660 Kč. Nejlevnější originální autorádio s CD a dvěma reproduktory příjde na 10 249 Kč. Vyhřívání sedaček stojí 6345 Kč, čalounění kůží 11 592 Kč a mlhovky 4637 Kč. Nebo lze zvolit vyšší výbavy Pulse či Passion, případně kombinovat příplatky ve zvýhodněných paketech.
Smart znamená anglicky chytrý. Možná si řeknete, co je chytrého na tom pořídit si dvoumístný vůz za cenu blížící se půl milionu korun. A to za dobře vybavený Smart Cabrio dáte! Smart dozajista není vozítko pro chudé spořílky. Kabriolet Smart si pořídíte spíš z hecu. Když přijedou kamarádi na golf s GL nebo Cayenne, vzbudíte mnohem více pozornosti Smartem. Pokud zasvítí sluníčko a vy stáhnete střechu, jste jasný vítěz!
Nejsilnější stránky vozu: Originalita koncepce, osobitý design, výkonný přeplňovaný motor, pohodlná anatomická seddadla, u kabrioletu rychlé a snadné ovládání plátěné střechy.
Nejslabší stránka vozu: Robotizovaná převodovka.
Technické údaje: Smart ForTwo 1,0 Turbo
Motor: Přeplňovaný zážehový tříválec
Objem motoru: 999 ccm
Převodovka: Pětistupňová automatizovaná
Max. výkon: 62 kW/85 k/5250 ot./min.
Točivý moment max.: 120 Nm/2000 – 4750 ot./min.
Max. rychlost: el. omezena na 145 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,7 s
Kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km
Objem nádrže: 33 l
Délka/šířka/výška: 2,695/1,560/1,540 m
Rozvor: 1,865 m
Zavazadelník: 220 – 340 l
Pohotovostní hmotnost: 800 kg
Užitečná hmotnost: 175 kg
Cena modelu od: 239 000 Kč (ForTwo Coupé, 45 kW)
Cena Cabria od: 323 000 Kč
Cena motorizace od: 389 398 Kč
Cena testovaného vozu: 485 736 Kč