Test: Subaru e-Forester je partner na věky, ale ne pro každého
Forester vždy zajímal pouze specifické zákazníky. To se ale před časem změnilo. Japonské SUV totiž kromě terénních schopností jezdí fantasticky po asfaltu a nabízí moderní techniku a nepřekonatelnou bezpečnost v podobě druhých očí EyeSight.
A nás zajímalo, jak se s modernizovaným japonským vozem jezdí a kdo ho nejvíce ocení.
Subaru Forester je uznávaný model. Aktuálně se prodává jeho pátá generace, kterou pohání dvoulitrový boxer řady FB20. Tomu už nějaký čas vypomáhá elektromotor umístěný v převodovce Lineartronic. Japonské automobilce se podařilo zachovat hlavní výhody vozů s šesti hvězdičkami ve znaku (od nízkého těžiště až po ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy), takže se nemusíte obávat. Hlavní přednosti byly zachovány.
Pro modelový rok 2022 je možné ve Foresteru nastavovat teplotu klimatizace prostřednictvím gest. Stačí napravo od volantu umístit dlaň, čímž teplotu zvýšíte. Zavřenou dlaní naopak teplotu snížíte. Kromě toho došlo ke změně designu předního nárazníku i masky chladiče, nový je design světel střešního spoileru, pátých dveří a difuzeru. Paleta barev karoserie se rozšířila o dvě metalické barvy a v nabídce jsou nově osmnáctipalcové leštěné hliníkové disky s tmavou metalízou na vnitřní hraně disku. Na první pohled nepoznatelným, ale důležitým vylepšením prošly ostřikovače, které pokrývají větší plochu čelního skla včetně prostoru, za kterým je umístěna kamera systému EyeSight. Kamerový bezpečnostní systém 4. generace EyeSight se nově vyznačuje téměř zdvojnásobeným zorným polem a jeho součástí jsou 3 nové bezpečností funkce (automatické nouzové řízení, adaptivní tempomat s funkcí centrování v jízdním pruhu a prevenci vybočení z jízdního pruhu).
V kabině se Forester postupnými kroky stále zlepšuje. Žádné jiné SUV Vám neposkytne tak fantastický výhled z vozu jako tenhle model. K ergonomii v interiéru nelze mít závažnější připomínku, jen si je nutné zvyknout na ovládání jednotlivých displejů. A že jich tu není málo. Kromě klasické obrazovky na středovém panelu je tu jedna menší umístěná uprostřed palubky těsně pod čelním sklem, která dokáže zobrazovat řadu užitečných informací souvisejících především s jízdou. Na středovém panelu nechybí klasický dotykový displej, kterým se ovládá infotainment prostřednictvím velkých ikon. kamera, která naopak sleduje vás.
Do kufru naložíte 509 litrů. O přítomnost baterií byla zmenšena palivová nádrž, takže zavazadlový prostor neutrpěl újmu. Karoserie se chlubí jedním z nejširších vstupních otvorů ve své třídě. Elektricky ovládané páté dveře se už zdvihají rychleji než u předchozí generace. Se sklopenými opěradly zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší až na 1 779 l a vznikne ložná plocha dlouhá bez dvou centrimetrů dva metry. Novinkou jsou vysoko umístěné háčky v zavazadlovém prostoru pro pověšení tašek, které udrží až tři kilogramy.
Klasický benzínový motor doplňuje mild-hybridní systém, který zážehovému dvoulitru pomáhá zejména v nízkých otáčkách. Při rozjezdu přidává na suverenitě, což přijde vhod jak ve městě, tak i třeba při jízdě v terénu. Samotný elektromotor se nachází v bezestupňové převodovce Lineartronic a díky spojce dokáže fungovat nezávisle na spalovacím motoru. V ideálním případě zvládne ujet až 1,6 kilometru čistě na elektřinu, reálně ale počítejte s tím, že auto s ním ujede desítky metrů a po chvíli naskočí čtyřválec. Výkon elektromotoru činí 12,3 kW (16,7 koní) a točivý moment 66 Nm. Foresteru samozřejmě nechybí pohon všech kol a režimy X-Mode, které kromě chování čtyřkolky upraví i reakce motoru nebo převodovky. V kombinaci s nadprůměrnou světlou výškou 220 milimetrů se nemusíte výletu mimo zpevněné cesty obávat.
Po Praze se nám dařilo jezdit za sedm litrů na sto kilometrů. Vyloženě špatné to nebylo ani mimo město vyjma dálnice. Tam patří Forester k pomalejším vozům. Trasa Praha - Humpolec a zpět vedená po D1 znamenala odběr 7,3 l/100 km, přičemž naše cestovní rychlost se pohybovala nejčastěji mezi 110 a 120 km/h. Týdenní zkoušení vozu jsme zakončili se spotřebou 7,4 l/100 km, což považujeme za skvělý výsledek (vzhledem k přítomnosti pohonu všech kol, bezestupňové převodovce, hranatému tvaru karoserie a vyšší hmotnosti). Pokud se jen trochu snažíte, lze při popojíždění po městě či uvolněném plutí krajinou pohybovat se dlouhodobě těsně pod sedmi litry. Pokud naopak spěcháte a stojíte na plynovém pedálu, spotřeba bude rázem dvojciferná. Bohužel v tento moment si neužijete ani pohody na palubě.
Hlavní předností Foresteru je hladká a zároveň komfortní jízda. Jízdní vlastnosti jsou příkladné jak po asfaltu, tak po rozmlácené silnici třetí třídy. Samozřejmě se můžete, stejně jako u minulé generace, s vozem vydat mimo zpevněné komunikace. Kdo potřebuje do lesa nebo k chalupě za každého počasí, je tu na správné adrese. Na vše dohlíží již zmíněný EyeSight, který narozdíl od konkurenčních systémů funguje, jak má. Dokonce adaptivní tempomat s centrováním v jízdním pruhu funguje i na komunikacích bez krajních pruhů.
Subaru e-Forester nepatří k nejdražším vozům ve své třídě. Jeho cena s bohatou výbavou startuje na 925 000 Kč, přičemž vůz v testované výbavě Comfort přišel na 1 040 000 Kč. Cenu testovaného vozu zvyšoval paket oranžových doplňků za dvacet tisíc, koberečky za patnáct stovek a tažné zařízení s cenovkou 21 tisíc korun.
Pro koho se vlastně e-Forester hodí? Po našich zkušenostech vyhoví zejména chalupářům (můžete s ním tahat až 1870 kg těžký přívěs a kromě toho se nezastaví před špatně sjízdnou horskou cestou). Kromě toho ho ocení všichni, kteří musejí čas od času jezdit mimo asfalt. Aktuální vydání foresteru tak může být dopoledne dělníkem, odpoledne partnerem na golf a večer společníkem do divadla.
Nad Fozzym rozhodně nelamte hůl, je nutné ho především pochopit. Tohle Subaru totiž nikdy nebude pro každého. Zalíbení v něm nenaleznou dálniční letci nebo stále spěchající jedinci. Lesník naopak vyhoví všem, pro které je hlavním kritériem při výběru nového vozu maximální jízdní komfort, a to na jakkémkoliv povrchu. Hybridnímu dvoulitrovému SUV je potřeba dát čas a neodsuzovat ho hned po prvních kilometrech. e-Forester Vám totiž ukáže, že po silnicích i mimo ně lze jezdit na pohodu a vždy maximálně bezpečně. Asfalt, sníh, led, bláto, písek - nic z toho nemusíte řešit. Stačí v podstatě kroutit volantem a vše ostatní nechat na lesníkovi. Čím je cesta horší, tím více konkurenti na lesníka ztrácejí.
Plusy:
- jízdní vlastnosti po asfaltu i mimo něj
- cestovní komfort
- ergonomie
- prostornost
- výhled z vozu
Mínusy:
- menší objem palivové nádrže
- vlažnější dynamika
- nehodí se na dálnice
Subaru e-Forester ES Comfort Navi Lineartronic MY2022
- Zdvihový objem motoru: 1 995 cm3
- Počet válců/ventilů na válec: 4/4
- Nejvyšší výkon: 110 kW (150 koní) / 5 600 až 6 000 ot/min
- Nejvyšší krouticí moment 194 Nm při 4 000 ot/min
- Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,8 s
- Nejvyšší rychlost 188 km/h
- Převodovka: bezstupňová CVT (Lineartronic)
- Zákl./max. objem zavazadlového prostoru: 509 l / 1 779 l
- Objem palivové nádrže: 48 l
- Hmotnost provozní / celková: 1 737 kg / 2 185 kg
- Prům. spotřeba: komb. 8,1 l/100 km
- Rozvor náprav: 2 670 mm
- Rozměry (délka × šířka × výška): 4 640 × 1 815 × 1 730 mm