Test: Toyota Aygo X je ideálním společníkem do města, neztratí se ani mimo něj | Autanet.cz

Test: Toyota Aygo X je ideálním společníkem do města, neztratí se ani mimo něj

Proč jezdit po městě velkým autem se kterým těžko zaparkujete, když ještě existuji minivozítka typu Toyoty Aygo X. Vůz vyráběný v Kolíně s délkou 3,7 metru jsme důkladně proklepli nejen v Praze, ale i na dálnici. Jak obstálo?

Malá auta žádná automobilka už moc vyrábět nechce. Na vině jsou stále se zvyšující nároky na bezpečnost a odklon od malých vozů k modelům typu SUV. Japonská automobilka proto vymyslela recept, jak zachránit Aygo. Vzala moderní podvozkovou platformu TNGA-B, kterou využívá větší Yaris a oblékla ho do hábitu crossoveru. Kromě toho se v názvu objevilo písmenko „X“ (cross).


Toyota Aygo X s délkou karoserie pouhých s 3,7 metru nabídne pět dveří, čtyři místa, kufr a skvělý poloměr otáčení (pouhých 4,7 metru). A samozřejmě i bohatou výbavu. Uvnitř vozu nechybí moderní 9“ infotainment s širokými možnostmi online funkcí (včetně online informací o dopravě nebo vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci) a příkladná konektivita (bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto nebo indukčního nabíjení). Milovníci hudby si přijdou na své díky hi-fi systému JBL se 4 reproduktory a subwooferem. O komfort posádky se stará automatická klimatizace a o příjemnou atmosféru ambientní osvětlení. Nechybí ani sofistikované jízdní asistenty včetně nouzového brzdění, adaptivního tempomatu nebo udržování jízdy v pruhu. Takže vše jako v daleko větším voze. Ošizena není ani bezpečnost, když Aygo X má šest airbagů.

Za volant i na místo spolujezdce se nastupuje příkladně. Sedadla jsou vysoko a vyhoví i starším jedincům. Přístup dozadu je horší, dveře jsou malé a úhel jejich otevření není zrovna zázračný. Najít ideální polohu za volantem jde rychle, přestože ho můžete nastavit je výškově. Sedadla jsou pohodlná na popojíždění ve městě či po okreskách. Delší cestování (nad 2 hodiny) přestává být pohodlné. Zajímavě je vyřešen výdech klimatizace uprostřed palubní desky pod čelním sklem. Ten fouká do středu kabiny, a přestože ho nelze nijak regulovat ani uzavřít posádce nevadí. Kufr pak nabídne 231 litrů využitelného prostoru, což je na třídu miniaut slušná porce.

Aygo X japonská automobilka postavila na platformě Yarisu a má s ním shodnou zhruba polovinu dílů. Aygo X je oproti Yarisu kratší a má menší rozvor. Na šířku je ovšem téměř identické a na výšku dokonce znatelně vyšší. Stejně tak je na tom s rozchodem kol. Pod kapotou pracuje jediný možný motor – atmosférický litrový tříválec VVT-i s označením 1KR-FE o výkonu 53 kW (72 koní), který je v našem případě spojen s pětistupňovou manuální převodovkou vyráběnou v Polsku (k mání je i automatická převodovka S-CVT vyráběná v Japonsku). Aygo v minulosti využívalo robotizovanou rychlostní skříň, příchod bezstupňového „automatu“ tak představuje další důležitou novinku. Litrový tříválec využívala už minulá generace, pro nasazení v aktuální novince se však dočkal řady úprav. Jednou z nich je filtr pevných částic (motor má přímý vstřik paliva).

Hmotnost Ayga X se vleze do jedné tuny a z nuly na 100 km/h se Aygo X dostane za 14,8 sekundy. Také se umí podívat až za hranici 150 km/h. Hned po nastartování běží tříválec klidně a projevuje se jadrněji až při vyšších otáčkách. Jízda je příjemná a díky širokému rozchodu je vůz bezpečně rozkročen i v utáhlejších zatáčkách. Jediným limitem se stávají relativně úzké pneumatiky. Ztrátu přilnavosti včas cítíte a můžete regulovat plynem. Aygo X není přehnaně tvrdé a cestování je úplně v pohodě. Ve městě je mrštné a působí lehce. Stejně dobře se chová i okresních silnicích, kde v běžných rychlostech je příjemným společníkem. Na dálnici Aygo dokáže vyvinout tachometrových 165 km/h, což už přestává být jízda příjemná. Cestovat po dálnici je nejlepší rychlostí mezi 100-120 km/h, za plné obsazenosti pak budete ve větších stoupání odkázáni na jízdu mezi kamiony. A na předjíždění můžete rovnou rychle zapomenout.

Spotřeba se po týdnu cestování ustálila na rovných 5 l/100 km, což není vzhledem k jízdě po dálnici špatný výsledek. Po městě se lze úplně v pohodě pohybovat dlouhodobě do pěti litrů.

Pořizovací cena Ayga X startuje s manuální převodovkou v základní výbavě Active na 342.000 Kč. Od druhé výbavy Comfort 355.000 Kč je možné volit automatickou převodovku S-CVT s příplatkem 35.000 Kč. Aygo X není úplně levné, ale své místo na trhu určitě má. Jen těžko seženete čipernější a obratnější auto do města s pěticí dveří a slušnou výbavou.

Plusy:

  • jezdí jako větší auto
  • jednoduché ovládání
  • pět dveří a slušný kufr
  • spotřeba paliva
  • bohatá výbava
  • bezdrátová nabíječka
  • kvalita materiálu

 

Mínusy:

  • volant nelze nastavit podélně
  • jen jedno USB
  • zadní místa jen nouzová
  • vyšší cenovka

 

Toyota Aygo X Executive
Motor/zdvihový objem: řadový zážehový tříválec 998 ccm
Max. výkon: 53 kW (72 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment: 93 N.m při 4400 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Poháněná náprava: přední
0-100 km/h: 14,8 s
Nejvyšší rychlost: 158 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP: 4,8 l/100 km
Průměrná naměřená spotřeba: 5,0 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost: 1030/1360 kg
Délka × šířka × výška: 3700 × 1740 × 1510 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku: 231/829 l
Základní cena: 342 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč