Test: Toyota Aygo X je ideálním společníkem do města, neztratí se ani mimo něj
Proč jezdit po městě velkým autem se kterým těžko zaparkujete, když ještě existuji minivozítka typu Toyoty Aygo X. Vůz vyráběný v Kolíně s délkou 3,7 metru jsme důkladně proklepli nejen v Praze, ale i na dálnici. Jak obstálo?
Malá auta žádná automobilka už moc vyrábět nechce. Na vině jsou stále se zvyšující nároky na bezpečnost a odklon od malých vozů k modelům typu SUV. Japonská automobilka proto vymyslela recept, jak zachránit Aygo. Vzala moderní podvozkovou platformu TNGA-B, kterou využívá větší Yaris a oblékla ho do hábitu crossoveru. Kromě toho se v názvu objevilo písmenko „X“ (cross).
Toyota Aygo X s délkou karoserie pouhých s 3,7 metru nabídne pět dveří, čtyři místa, kufr a skvělý poloměr otáčení (pouhých 4,7 metru). A samozřejmě i bohatou výbavu. Uvnitř vozu nechybí moderní 9“ infotainment s širokými možnostmi online funkcí (včetně online informací o dopravě nebo vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci) a příkladná konektivita (bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto nebo indukčního nabíjení). Milovníci hudby si přijdou na své díky hi-fi systému JBL se 4 reproduktory a subwooferem. O komfort posádky se stará automatická klimatizace a o příjemnou atmosféru ambientní osvětlení. Nechybí ani sofistikované jízdní asistenty včetně nouzového brzdění, adaptivního tempomatu nebo udržování jízdy v pruhu. Takže vše jako v daleko větším voze. Ošizena není ani bezpečnost, když Aygo X má šest airbagů.
Za volant i na místo spolujezdce se nastupuje příkladně. Sedadla jsou vysoko a vyhoví i starším jedincům. Přístup dozadu je horší, dveře jsou malé a úhel jejich otevření není zrovna zázračný. Najít ideální polohu za volantem jde rychle, přestože ho můžete nastavit je výškově. Sedadla jsou pohodlná na popojíždění ve městě či po okreskách. Delší cestování (nad 2 hodiny) přestává být pohodlné. Zajímavě je vyřešen výdech klimatizace uprostřed palubní desky pod čelním sklem. Ten fouká do středu kabiny, a přestože ho nelze nijak regulovat ani uzavřít posádce nevadí. Kufr pak nabídne 231 litrů využitelného prostoru, což je na třídu miniaut slušná porce.
Aygo X japonská automobilka postavila na platformě Yarisu a má s ním shodnou zhruba polovinu dílů. Aygo X je oproti Yarisu kratší a má menší rozvor. Na šířku je ovšem téměř identické a na výšku dokonce znatelně vyšší. Stejně tak je na tom s rozchodem kol. Pod kapotou pracuje jediný možný motor – atmosférický litrový tříválec VVT-i s označením 1KR-FE o výkonu 53 kW (72 koní), který je v našem případě spojen s pětistupňovou manuální převodovkou vyráběnou v Polsku (k mání je i automatická převodovka S-CVT vyráběná v Japonsku). Aygo v minulosti využívalo robotizovanou rychlostní skříň, příchod bezstupňového „automatu“ tak představuje další důležitou novinku. Litrový tříválec využívala už minulá generace, pro nasazení v aktuální novince se však dočkal řady úprav. Jednou z nich je filtr pevných částic (motor má přímý vstřik paliva).
Hmotnost Ayga X se vleze do jedné tuny a z nuly na 100 km/h se Aygo X dostane za 14,8 sekundy. Také se umí podívat až za hranici 150 km/h. Hned po nastartování běží tříválec klidně a projevuje se jadrněji až při vyšších otáčkách. Jízda je příjemná a díky širokému rozchodu je vůz bezpečně rozkročen i v utáhlejších zatáčkách. Jediným limitem se stávají relativně úzké pneumatiky. Ztrátu přilnavosti včas cítíte a můžete regulovat plynem. Aygo X není přehnaně tvrdé a cestování je úplně v pohodě. Ve městě je mrštné a působí lehce. Stejně dobře se chová i okresních silnicích, kde v běžných rychlostech je příjemným společníkem. Na dálnici Aygo dokáže vyvinout tachometrových 165 km/h, což už přestává být jízda příjemná. Cestovat po dálnici je nejlepší rychlostí mezi 100-120 km/h, za plné obsazenosti pak budete ve větších stoupání odkázáni na jízdu mezi kamiony. A na předjíždění můžete rovnou rychle zapomenout.
Spotřeba se po týdnu cestování ustálila na rovných 5 l/100 km, což není vzhledem k jízdě po dálnici špatný výsledek. Po městě se lze úplně v pohodě pohybovat dlouhodobě do pěti litrů.
Pořizovací cena Ayga X startuje s manuální převodovkou v základní výbavě Active na 342.000 Kč. Od druhé výbavy Comfort 355.000 Kč je možné volit automatickou převodovku S-CVT s příplatkem 35.000 Kč. Aygo X není úplně levné, ale své místo na trhu určitě má. Jen těžko seženete čipernější a obratnější auto do města s pěticí dveří a slušnou výbavou.
Plusy:
- jezdí jako větší auto
- jednoduché ovládání
- pět dveří a slušný kufr
- spotřeba paliva
- bohatá výbava
- bezdrátová nabíječka
- kvalita materiálu
Mínusy:
- volant nelze nastavit podélně
- jen jedno USB
- zadní místa jen nouzová
- vyšší cenovka
Toyota Aygo X Executive | |
---|---|
Motor/zdvihový objem: | řadový zážehový tříválec 998 ccm |
Max. výkon: | 53 kW (72 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 93 N.m při 4400 ot./min |
Převodovka: | pětistupňová manuální |
Poháněná náprava: | přední |
0-100 km/h: | 14,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 158 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 4,8 l/100 km |
Průměrná naměřená spotřeba: | 5,0 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1030/1360 kg |
Délka × šířka × výška: | 3700 × 1740 × 1510 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 231/829 l |
Základní cena: | 342 000 Kč |