Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí | Autanet.cz

Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí

Znovuzrozený Prius se umí dobíjet při jízdě, ze zásuvky ale i z vlastní střechy. Je technologickou přehlídkou v nezaměnitelném kabátě.

Toyota Prius byla vždy průkopníkem eletrifikace. A do testu přijela v nejnovější páté generaci, která se nám v redakci všem extrémně líbí. Design karoserie navíc u zkoušeného exempláře umocňuje žlutý hořčicový lak, velká devatenáctipalcová kola a černá střecha tvořená solárními panely.


Karoserie působí dojmem, že ji v Japonsku navrhli jen a pouze v aerodynamickém tunelu, přitom opak je pravdou. Hlavní zřetel byl dbán na prostornost kabiny a pohodlí posádky. Přední světlomety působí dojmem, že tam ani nejsou, stejně tak kliky dveří schované do C-sloupků. Mezigeneračně je pátý Prius o 50 mm nižší a ještě širší. 

Toyota Prius s drahou plug-in hybridní technikou v základní výbavě Comfort stojí nemalých 1 150.000 Kč, v prostřední výbavě Prestige 1 199.000 Kč a nejdražší Executive vyjde na 1 355.000 Kč.

Toyota Prius spotřeba

Srdcem Priusu je hybridní soustava tvořená dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem o výkonu 112 kW (152 koní) při 6.000 ot./min. a s 190 Nm točivého momentu, který v případě potřeby pracuje po boku sychronního elektromotoru o výkonu 120 kW (163 koní). Maximální výkon hybridního systému tvoří 164 kW (223 koní). Díky tomu plug-in udělá stovku za 6,8 sekundy a podle technických údajů dosáhne maximální rychlosti 177 km/h. V praxi je Prius ještě lepší a hravě překračuje udávanou maximálku.

Přestože pohotovostní hmotnost činí 1.545-1.610 kg podle výbavy, čipernost plně vybavenému Priusu rozhodně nechybí. Vůz nabírá rychlost okamžitě a hned. Při dálniční stotřicítce stačí prošlápnout plynový pedál a Prius okamžitě vystřelí kupředu. Dokonce tak rychle, že i načipované dvoulitrové diesely se Vám začnou vzdalovat ve zpětném zrcátku. Pružné zrychlení je velmi dobré a vyloženě špatné to není ani s akustickou pohodou na palubě. 

Po osmi stovkách ujetých kilometrů a jednom dobíjení spotřeba spadla na 4,1 l/100 km, přičemž jsme nejezdili zrovna pomalu a téměř vůbec nedobíjeli. Pokud vůz budete pravidelně nabíjet, můžete jezdit třeba za 1 l/100 km. Když pak energie ze zásuvky dojde, vystačí si Prius sám – funguje v hybridním režimu, kdy si energii vyrábí jízdou. Ve finále tak i bez nabíjení jezdíte za příjemných 5-6 l/100 km i po dálnici.

Toyota Prius interior

Dojezd v EV módu ve městě Toyota slibuje až 110 km, v kombinovaném režimu pak až 86 km. Nám se po Praze dařilo na jedno nabití ujet rovných devadesát kilometrů. Nabití Lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh trvá celkem dlouho – důvodem je pomalé nabíjení (AC 3,3 kW). Plné nabití tak zabere lehce přes 4 hodiny. Při nabíjení doma nebo v práci vás to ale asi omezovat nebude. Baterie se také dobíjí díky solárním panelům na střeše. Nejvyšší testovaná výbava panely disponuje a během slunného dne se podle automobilky může zvýšit elektrický dojezd zhruba o osm kilometrů (nám během slunečného dne přibyla poloviční porce).

Na pracoviště řidiče si rychle zvyknete. Za volant Toyota umístila digitální přístrojový štít a nezapomněla na přítomnost fyzických ovladačů – tlačítkový panel si zachovala dokonce i ventilace, vše ostatní se přepíná na 12,3palcovém středovém displeji.  Otravné nám přišlo varování, že se nedíváme na silnici. To přichází okamžitě v momentě, kdy otočíte zrak třeba na centrální displej nebo nechtěně zakryje výhled infrakamer rukou. Otravné je rovněž upozornění na překročení rychlosti, to ale můžete v menu vypnout tak, že zakážete vozu číst dopravní značky.

Toyota Prius 2024

Téměř 4,6 metru dlouhý vůz maskuje svou velikost, jeho kabát je nezaměnitelný a i přes přítomnost obrovských kol se dokáže vláčně pohybovat po českých silnicích. Plug-in hybrid je naprosto ideálním společníkem pro pohyb po městě a jak již bylo řečeno výše, neztratí se ani na dálnici v levém pruhu. 

Plug-in hybrid dává smysl zejména řidičům, kteří denně zdolají desítky kilometrů a mají možnost pravidelného dobíjení. V tomto případě budou jezdit klidně s nulovou či litrovou spotřebou benzínu. A pokud se třeba o víkendu vydají na výlet, mohou využívat výhod spalovacího motoru. 

Plusy:

+ naprosto originální vzhled
+ bohatá výbava
+ minimální provozní náklady
+ zábavnost a schopnosti podvozku
+ poskytovaný cestovní komfort
+ hladce fungující hybridní soustava
+ dojezd na elektřinu
+ kvalitní provedení interiéru


Mínusy:

- digitální zpětné zrcátko nemusí vyhovovat všem, stejně tak někteří asistenti
- malý zavazadelník
- pomalé dobíjení
- vyšší pořizovací ceny
- zvuk při vyšších otáčkách
- méně místa nad hlavou


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2021

699 900 Kč