Test: Volkswagen Amarok Aventura 3.0 TDI 4Motion
Druhá generace Volkswagenu Amarok vzešla ze spolupráce s Fordem, přičemž modrý ovál odvedl větší kus práce. Amarok je v podstatě převlečený Ford Ranger, což není vůbec nic špatného. Pořádný pickup s fortelnou konstrukcí, potentním šestiválcem, pohonem všech kol
První generace Amaroku si získala mezi zákazníky slušnou oblibu (téměř milion prodaných kousků), a proto jej německá automobilka nehodila přes palubu a v době bateriových modelů zůstal v nabídce.
Nový Amarok je nabízen v pěti výbavových verzích, které nesou označení Amarok, Life, Style a PanAmericana (offroadový styl) nebo Aventura (exkluzivní styl). Zkoušený Amarok je čtyřdveřový pick-up s dvojkabinou označovanou DoubleCab. Pro mimoevropské trhy je Amarok dostupný s dvoudveřovou kabinou SingleCab.
Pick-up je pořádným kusem auta. Na délku měří skoro 5,4 metru (mezigeneračně +96 mm), na šířku dva metry a rozvorem 3,27 metru deklasuje vše ostatní. Velmi slušné jsou i nájezdové úhly – vpředu 30°, vzadu 26°, přechodový 21°.
Pod kapotou testovaného vozu pracoval třílitrový vznětový šestiválec produkující 177 kW (241 koní) výkonu spolu s točivým momentem 600 Nm. To vše spojené s desetistupňovým automatem. Oproti dvoulitrovému TDI je šestiválec o 130 tisíc korun dražší. Není to málo, ale podle nás se vyšší investice vyplatí. Šestiválec vyniká famózní kultivovaností a slušnou dynamikou. Vůbec špatné není ani odhlučnění, které na poměry pick-upů je nadprůměrné.
Amarok se s šestiválcem pohybuje s lehkostí a problém mu nedělá město ani dálnice. Pohonná jednotka a převodovka od Fordu fungují v symbióze, přesto nám přišlo deset rychlostních stupňů až zbytečných. Převodová skříň se při opakovaných rozjezdech řadí prakticky neustále. Myslíme si, že vzhledem k obrovskému točivému momentu by si převodovka vystačila bohatě s šesticí rychlostních stupňů.
Jízdní projev šestiválcového Amaraku se přiblížil klasickým velkým SUV, což na vůz s rámovou konstrukcí je neuvěřitelný výsledek. Poskytovaný komfort je na vysoké úrovni, zapomenout můžete na klasické poskakování zadku na nerovnostech nebo kroucení od korby. I na jednadvacítkách žehlí silnici s naprostou jistotou a každodenní používání nevyžaduje žádné kompromisy, tedy až kromě velikosti karoserie při parkování.
Nepatřičně si nebudete připadat ani na okreskách, byť vás vysoká hmotnost dřív nebo později dožene – svižnější tempo není žádný problém. Ještě nedávno vyžádalo řízení rámových pick-upů nutnou dávku umění. Při svižnější jízdě je řidič honil po silnici a posádka spíše trpěla (nechybělo kroucení karoserie, poskakování nebo kodrcání). Ani jedno Amarok už nedělá. Jezdí hladce, tlumení nerovností je příkladné a nastavení podvozku příjemně komfortní. Karoserie se zbytečně nenaklání ani nijak nepohupuje.
V závislosti na nastavení je točivý moment přenášen pouze na zadní nápravu (2H) nebo podle potřeby na obě nápravy (4A, 4H, 4L). V režimu pohonu 4A přenáší vícelamelovou spojkou vybavená rozdělovací převodovka hnací sílu motoru variabilně na poháněné nápravy v závislosti na adhezi a rychlosti jízdy. Za normálních podmínek směřuje větší točivý moment za zadní nápravu, aby se ušetřilo palivo, ale přední náprava se v případě potřeby během zlomku sekundy připojí. V režimu pohonu 4H je vícelamelová spojka sepnutá. Tím dojde k vzájemnému propojení předních a zadních hnacích hřídelů a vozidlo má vždy maximální trakci. Režim pohonu 4L funguje podobně jako 4H. Navíc je však točivý moment v rozdělovací převodovce přenášen prostřednictvím planetové převodovky, která mění převodový poměr z 1:1 na 3,06:1. Režim 4L tak optimalizuje vlastnosti pohonu v terénu nebo horských podmínkách.
Amarok v našich rukách nedokázal jezdit pod jedenáct litrů nafty. Pohybovali jsme se nejen po Praze, ale i po dálnici a v terénu. Pick-up přece jen něco váží (přes 2,5 tuny) a odpor vzduchu karoserie také není zrovna nejmenší. Týden za jeho volantem jsme dokončili po pěti stovkách ujetých kilometrů s průměrnou spotřebou 12,6 l/100 km. Kromě motorové nafty šestiválci chutná také aditivum AdBlue, které vystačí zhruba na 7 tisíc kilometrů, přičemž do nádržky se vleze 19 litrů.
Amarok utáhne 3,5 tuny, pobere Euro paletu a na valníku uveze 1,2 tuny, takže umí být skvělým dělníkem. Oka na upevnění nákladu zvládnou dynamické zatížení 400 kilogramů a střecha uveze přes tři metráky. Korba je 1.651 milimetrů dlouhá a v nejširším místě 1.584 mm široká. Vzdálenost mezi podběhy činí 1.227 mm. Na korbě je taky zásuvka, bohužel jen 12V. Stěny korby mají ve všech verzích výšku až 529 mm. Nakládku a vykládku usnadňují svítilny LED v bočních stěnách korby, které se dodávají v závislosti na verzi na přání (pro verze PanAmericana a Aventura sériově). Amarok má provozní hmotnost od 2.184 do 2.540 kg.
Kabině dominuje uprostřed palubní desky vertikálně umístěná obří obrazovka, infotainment přes počáteční problémy šlape odpovídajícím způsobem, takže výrobce vychytal počáteční problémy. Nechybí kruhový ovladač hlasitosti. Pro dvě nejvyšší výbavy je sériově dodáván audiosystém Harman Kardon s výkonem 640 W. Kromě toho u nich dostanete přístrojovou deskou s povrchovou úpravou připomínající kůži s kontrastním prošitím. S prémiovým postavením Amaroku na trhu korespondují nová přední sedadla nastavitelná až v deseti směrech.
Klasický zavazadelník u pickupů chybí - je tu totiž korba, která může mít za příplatek jako v našem případě automaticky zatahovatelnou roletu. Dvojitým zmáčknutí tlačítka na dálkovém ovladači spustíte elektrické divadlo, které je zároveň praktické (v nabídce je také manuálně ovládaná roleta ale i hardtop s posuvnými bočními okny). Zavazadla roleta umí ochránit před rozmary počasí, zejména pak vodou.
Amarok s šestiválcem přijde na podobné peníze, jako napěchovaný Tiguan s patnáctistovkou. Takže je jen na Vás, zda potřebujete SUV s malým motorem nebo pořádný kus auta s potentním srdcem. Priority má každý jiný.
Základní cena zkoušeného Amaroku činí 1 504.497 Kč, přičemž se u zkoušeného vozu připlácelo 17 tisíc korun za modrou metalízu, téměř osmnáct tisíc korun za 21" kola z lehké slitiny Varberg s pneumatiky o rozměru 275/45, dále 6,5 tisíce za alarm s ochranou vnitřního prostoru, 3,5 tisíce za přípravu pro tažné zařízení, 52 tisíc korun za elektricky ovládanou roletu korby nebo 4,5 tisíce za vyhřívání čelního skla.
Volkswagen Amarok není úplně bez chybiček, ale jako celek je poctivým kusem auta s pořádným motorem a schopnostmi v terénu. Může z něj být poctivý pracant, ale i každodenní společník, kterému nedělá problém město ani levý dálniční pruh.
Plusy:
+ slušné jízdní vlastnosti (na poměry pick-upů)
+ robustní konstrukce
+ motor
+ praktičnost
Mínusy:
- vyšší spotřeba paliva
- malé úložné prostory v kabině
- výhradně dotykové ovládání infotainmentu
Technické parametry:
Motor: | vznětový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně, turbodmychadlo |
Zdvihový objem: | 2.993 cm3 |
Výkon: | 177 kW (241 k) při 3.250 ot./min. |
Točivý moment: | 600 Nm při 1.750 ot./min. |
Převodovka: | automatická, 10 stupňů |
Pohon: | všech kol |
Pohotovostní hmotnost: | 2.400 kg |
Akcelerace 0–100 km/h: | 8,8 s |
Maximální rychlost: | 190 km/h |
Spotřeba (kombinace): | 10,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 80 l |
Kola a pneumatiky: | 275/45 R21 |
Délka/šířka/výška: | 5.350/1.910/1.884 mm |
Rozvor: | 3.270 mm |