Test: Volkswagen Multivan Life Long 1.4 TSI eHybrid - praktičnost zůstala, vše je ale jinak
Kult a popularita Multivanu trvá. Volkswagen ho stále drží ve výrobě a v sedmé generaci přichází s plug-in hybridní verzí, která může vozit diplomaty ale dokáže posloužit i rodinným potřebám.
Do redakční garáže dorazil na sklonku července Volkswagen Multivan Bulli s dlouhou karoserií Long, plug-in hybridním pohonem, černým perleťovým lakem ve výbavovém stupni Life. Zajímavostí je fakt, že než byl tento Multivan zařazen mezi novinářské vozy, sloužil ve flotile čtyřiceti Multivanů převážející diplomaty a úředníky během českého předsednictví v Radě Evropské Unie.
Zkoušený Multivan se tak chlubí velmi zajímavou příplatkovou výbavu. Vpředu nás hýčkala povedená elektricky nastavitelná sedadla ErgoComfort s pamětí, vyhříváním, ventilací i masážní funkcí. Kromě toho u nich můžete vybrat jednu ze čtyř poloch hlavové opěrky a sezení zpříjemňují dvoubarevné kožené potahy Savona (+137 tisíc korun). Z další výbavy zaujme třízónová automatická klimatizace Climatronic (za třicet dva tisíc korun), přídavné topení s dálkovým ovládáním za třicet osm tisíc, vyhřívaný kožený volant za necelé čtyři tisíce, vyhřívané čelní sklo za šest tisíc, ambientní osvětlení nebo zpětná kamera (oboje po deseti tisících), zatmavená skla v prostoru pro cestující za jedenáct tisíc, nebo LED světlomety IQ.Light za necelých třicet pět tisíc korun. Komfortu a praktičnosti přidávaly elektricky ovládané zadní výklopné dveře (skoro za dvacet tisíc korun) a elektricky ovládané boční posuvné dveře na obou stranách (dvacet sedm tisíc Kč). Kromě toho jsme si užívali příplatkového systému Discover Pro za dvacet osm tisíc korun.
U Multivanu potěší skvělý přístup do vozu. Boční elektrické dveře se otevírají rychle a do zadní části kabiny umožňují velkými otvory pohodlný nástup, ale třeba i nakládání nejrůznějších předmětů. Elektrické zadní dveře tady dávají velký smysl - už jen proto, jak jsou rozměřné a manipulace s nimi by byla náročnější. Páté dveře mohou díky své velikosti sloužit jako přístřešek před deštěm.
Silnou stránkou Multivanu je variabilita kabiny. S druhou a třetí řadou sedadel totiž můžete dělat všemožné kouzelnické kousky. Kolejnicový systém umožňuje posun sedaček téměř po celé kabině vozu. Snadno si sedadla rozmístíte podle aktuální potřeby tak, aby se všichni uvnitř cítili komfortně. A když bude potřeba, očkem z červené látky jednotlivá sedadla snadno z kolejnice vyjmete a z vozu vyndáte. Dospělý člověk s manipulací sedadel nebude mít problém. Nám to trvalo z vozu pár minut a pětice samostatných sedadel byla z vozu. Z velkého MPV s uspořádáním sedadel 2+2+3 tak během chvilky vykouzlíte dvoumístnou dodávku, do které naložíte 2,6 metru dlouhé předměty. Jediná výtka v kabině u plug-in hybridu směřuje k absenci přihrádky pro dobíjecí kabely, do které by se daly uložit. Takto ve voze jednoduše překážejí.
Pod kapotou zkoušené verze eHybrid pracuje koncernová soustava tvořená přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI ve spojení se synchronním elektromotorem. Čtrnáctistovka poskytuje nejvyšší výkon 110 kW (150 koní) a maximální točivý moment 250 Nm, elektromotor dává až 85 kW a 330 Nm. Přenos síly na přední kola zajišťuje šestistupňová DSG převodovka. Kombinovaný systémový výkon dosahuje 160 kW mezi 4.900 až 6.500 otáčkami za minutu, točivý moment 350 Nm v rozmezí od 1.000 do 4.100 ot./min.
Plug-in hybrid znamená, že umí ujet pár desítek kilometrů výhradně na baterie, a že jej můžete dobíjet z externího zdroje. Elektrická energie uložená v lithium-iontové baterii s využitelnou kapacitou 10,4 kWh má podle automobilky vystačit na dojezd 46 až 50 kilometrů (podle WLTP), nám se podařilo zdolat kolem 40 kilometrů. Nejrychleji se baterie nabíjejí střídavým proudem výkonem 3,6 kW, z „nuly na sto“ to trvá 3 hodiny a 40 minut. Při nabíjení výkonem 2,3 kW jde o pět hodin. V souvislosti s plug-in hybridní verzí musím ještě zmínit poměrně malou palivovou nádrž, ta si musí vystačit s objemem 45 litrů.
Kromě jízdy na elektřinu jsme samozřejmě vyzkoušeli, za kolik bude Multivan jezdit s prázdnou baterií. Pokud pojedete na pohodu mimo obec, v pohodě se dostanete lehce pod šet litrů na sto kilometrů, rychlejší tempo pak znamená o litr více. Jízda po městě je pak otázkou devíti litrů. My týden cestování zakončili průměrnou spotřebou 6,7 l/100 km.
Vůz stojí na modulární platformě MQB, vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu nezávislé zavěšení. Rodinná dodávka se řídí snadno, jako větší osobák. Skvěle maskuje dvoutunovou hmotnost. Na standardním podvozku a na sedmnáctipalcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 235/55 nám byla dopřána solidní porce cestovního i akustického komfortu. Problém dodávce nedělají běžné nerovnosti ani rychlé změny směru. V noci příplatková světla navíc fantasticky svítí a noc mění na den.
Volkswagen Multivan startuje aktuálně v základním provedení těsně pod milionem korun, přesně na 999.000 Kč. Za to dostanete Multivan poháněný benzínovou agregátem 1.5 TSI ve spojení s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem předních kol. Varianta s dieselem 2.0 TDI startuje na 1.147.020 Kč. Dvoulitr TSI je pak o nějakých 35 tisíc dražší. Plug-in hybrid 1.4 TSI spojený s šestistupňovým DSG přijde minimálně na 1.304.777 Kč. Za prodlouženou verzi Long se připlácí oproti standardnímu provedení od nějakých třiceti do devadesáti tisíc korun podle motorizace. Námi zkoušené provedení Life Long s pohonem 1.4 TSI Plug-in hybrid přijde bez příplatkové výbavy na 1.683.727 Kč.
Dobrou zprávou pro všechny zájemce o Multivan je fakt, že pro cestovatelské výpravy už nepotřebujete pouze kempovací model California. Volkswagen totiž pro Multivan začal nabízet praktický paket pro přenocování, jehož sklopná matrace spolu s prvky pro zatemnění interiéru. Vybírat můžete ze dvou variant paketů pro přenocování - základní provedení přijde na 70.472 Kč, zatímco paket PLUS přinášející navíc kempovací židle a stůl vyjde na 82.372 Kč.
Volkswagen Multivan T7 navazuje na úspěchy svých generačních předchůdců a přidává k tradičně výborné prostornosti a variabilitě i nejmodernější techniku a široké možnosti individualizace. Hybridní verze jezdí tiše a ukazuje, že i dodávka může být vybavena bateriemi, které z ní dělají použitelný vůz na každodenní pohyb po městě a neztratí se na víkendových rodinných výletech. Hybridní Multivan může vyhovět nejen soukromým osobám, ale i firemním účelům.
Plusy:
+ Praktičnost (neuvěřitelná variabilita a slušná prostornost)
+ Luxusní výbavové prvky
+ Možnosti personalizace
+ Umí jezdit čistě na elektřinu
+ Slušná dynamika
+ Jízdní vlastnosti
+ Posuvné boční dveře
+ Pohodlná sedadla
+ Bohatá příplatková výbava
+ Dosvit dálkových světel
+ Možnost příplatkové kempovací vestavby
Mínusy:
- Pomalé nabíjení
- Nabíjecí kabely nemají své místo a ve voze překážejí
- Ovládání infotainmentu
- Vyšší cenovka
Technická data Volkswagen Multivan Life Long 1.4 eHybrid DSG:
Motor: přeplňovaný přímovstřikový čtyřválec
Zdvihový objem: 1.395 cm3
Výkon: 110 kW (150 koní) při 5.000-6.500 ot./min.
Max. kroutící moment: 250 Nm při 1.550-3.500 ot./min.
Převodovka: 6stupňová dvouspojková DSG
Pohon: předních kol
Elektromotor: synchronní
Výkon elektromotoru: 85 kW (116 koní) při 2.500-4.500 ot./min.
Kroutící moment elektrického pohonu: 330 Nm při 0-2.500 ot./min.
Kapacita baterie: 10,4 kWh
Dojezd na elektřinu: 46-50 km
Udávaná spotřeba paliva: 1,6 l/100 km a 14,6 kWh/100 km
Naměřená spotřeba bez dobíjení baterií: 6,7 l/100 km
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Provozní/celková hmotnost: 2.206/2.750 kg
Délka/šířka/výška: 5.173/1.941/1.907 mm
Rozvor: 3.124 mm