Test: Volkswagen Passat 2.0 TSI nám přichystal obrovské překvapení
Potřebujete auto, které je tiché, není přehnaně drahé, neupozorňuje na sebe vzhledem a po stovkách kilometrů z něj vystoupíte zcela svěží? O jednom víme.
Není to SUV, MPV, kombi ani prémiová limuzína za nekřesťanské peníze.
Za necelý milion korun (přesně za 905 900 Kč) můžete mít omlazený Passat v provedení limuzína. Pod jeho kapotou pracuje dvoulitrové TSI dávající 140 kW spojené se sedmistupňovým automatem DSG. Jasně, asi Vás teď napadá, proč si nekoupit při potřebě zdolávat denně velké vzdálenosti stejně výkonný diesel TDI? Důvodů máme po testu Passatu hned několik.
Passat s benzínovým dvoulitrem pod kapotou je levnější o 65 tisíc korun než srovnatelný diesel, poskytuje větší klid v kabině, jezdí sametověji, je lehčí, o něco rychlejší a téměř úsporný jako diesel.
Modernizace přinesla řadu novinek na karoserii, pod kapotou i v kabině. Passat stále zůstává autem, které poznáte na první pohled. Nové jsou přepracované nárazníky vpředu i vzadu, jiná je maska chladiče a novinkou hlavní novinkou je nápis Passat na víku pátých dveří. Přepracování se neubránily přední světlomety, které se stejně jako světla vzadu, spoléhají výhradně na diodovou technologii. Passat je po Touaregu druhý modelem, jenž může mít za příplatek necelých 56 tisíc korun LED světlomety High Matrix DLA s dynamickou regulací dálkových světel. Příplatková světla rozhodně doporučujeme, vozovku osvětlují naprosto perfektně.
Uvnitř vozu použil Volkswagen nové ozdobné prvky a materiály, nově navržené výplně dveří nebo nový multifunkční volant, jenž je součástí sériové výbavy. Ten je tříramenný, má na dnešní dobu příjemně úzký věnec a může být vyhřívaný. Zásadní změnou uprostřed palubní desky je absence analogových hodin, elegantní doplněk vystřídal osvětlený nápis Passat, což trochu snižuje celkový dojem z vozu.
Volkswagen si dal záležet hlavně na zdokonalení multimédií. Digitální budíky za volantem Digital Cockpit disponují desetipalcovou obrazovkou, příplatkový nejvyspělejší infotainment Discover Pro přidává další 9,2palcový displej uprostřed palubní desky. Sáhnout však lze i po střídmější verzi s osmi či 6,5 palci. Passat umí indukční nabíjení chytrého telefonu či jeho připojení kabelem. Samozřejmostí jsou USB vstupy typu C, které nejsou ještě tak rozšířené. Pokud má váš telefon klasické „úesbéčko“, budete muset sáhnout po redukci.
V ostatních aspektech se stálice střední třídy nezměnila. Stále nabízí spoustu místa všemi směry, navíc v obou řadách. Pochvalu zaslouží úzké sloupky, díky čemuž je z vozu vynikající výhled. Vzdušnost uvnitř můžete umocnit příplatkovým panoramatickým oknem, toho bychom se ovšem vzdali.
Passat může pohánět přeplňovaná zážehová patnáctistovka TSI EVO o výkonu 110 kW. Té bychom se po zkušenostech v jiných modelech vyhnuli a raději sáhli po zkoušeném dvoulitru TSI, který se pojí výhradně s převodovkou DSG, což je velmi příjemné spojení. Komu 190 koní nestačí, může sáhnout po vrcholném provedení s výkonem 272 koní, které se pojí výhradně s pohonem všech kol 4Motion. Německá automobilka tuto verzi prodává za 1 159 900 Kč.
Kromě toho je možné volit plug-in hybrid 1.4 TSI, který přijde na podobné peníze jako vrchol nabídky a nedává nám příliš smysl. Samozřejmostí je nabídka vznětových pohonných jednotek. Ty se omezují pouze na dvoulitrový objem a liší se výkonem. Diesel může mít 150, 190 nebo ve verzi 4Motion 240 koní.
Ale zpět ke zkoušenému dvoulitru TSI spojeným s pohonem předních kol a převodovkou DSG. Jeho projev nás po prvních kilometrech trochu zklamal. Mohl by být pohotovější, a nevědět o přítomnosti dvoulitru pod kapotou, tipovali bychom spíše patnáctistovku. To má hned několik důvodů. Prvním jsou ekologičtí aktivisté v Bruselu a druhým lineární servírování samotného výkonu. Stodevadesát koní se řádně projeví až v momentě, kdy pořádně dupnete na plynový pedál. Což je vlastně velmi příjemné. Při běžném cestování je jízda plynulá a vcelku pohodlná.
Passat jsme zkoušeli nejen v hlavním městě, na dálnicích, ale i v pořádných zatáčkách. Přes Hradec Králové jsme se s ním vydali přes Žamberk a Králíky do Jeseníků. Zdolali jsme několik horských přejezdů, stovky zatáček a desítky vraceček. Uvnitř Passatu panuje vždy ticho, odhlučnění se výrazně zlepšilo. Řízení je lehké a do zatáček se Passat vrhá ochotně a téměř vůbec se nenaklání. V kopcích se nezadýchává ani při plném obsazení a opětovné nabírání rychlosti je bleskurychlé. Brzdy neutaháte a v případě potřeby si můžete řadit sami. Passat si vede skvěle na dálnici, v zatáčkách ale i ve městě. Stále patří k maximálně univerzálním automobilům.
S benzínovým motorem pod kapotou navíc překvapil naprosto nepochopitelnou spotřebou paliva. Po tisícovce ujetých kilometrů jsme test zakončili se spotřebou 5,8 l/100 km, což považujeme za fantastický výsledek. Pokud se alespoň trochu snažíte, lze dlouhodobě jezdit pod hranicí 5,5 l/100 km, což je hodnota, kterou nedosahuje celá řada vozů vybavená slabší motorizací nebo hybridní soustavou.
Pokud nového Passata obujete do normálních pneumatik (nízkoprofilům a obrovským kolům se vyhněte), dostanete vůz, který poskytne slušné pohodlí, nebude příliš vyčnívat z davu a nebude s ním problém najezdit desítky tisíc kilometrů za rok. Navíc neznáme jediný důvod, proč kupovat diesel. Benzínový dvoulitr nové generace se povedl, disponuje dostačujícím výkonem, je příjemným společníkem a jezdí stejně levně jako diesel.