Test: Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG je skvělé auto, jen má jednu chybu
Volkswagen T-Cross je nejmenší a nejnovější SUV německé značky. Vůz sdílející základ s hatchbackem Polo je navíc sourozencem Škody Kamiq a Seatu Arona. Jak si vede s benzínovým čtyřválcem pod kapotou?
Do redakční garáže nám zavítal T-Cross v provedení R-Line v tyrkysové barvě, s patnáctistovkou pod kapotou a převodovkou DSG. Testovaný kousek nejlépe ukazuje, jak lze na sebe v malém SUV strhnout pozornost.
Tyrkysová metalíza Makena za příplatek 14 900 Kč T-Crossu náramně sluší a dělá z něj atraktivní kousek. Vzhled vozu ještě vylepšuje designový paket R-Line bratru za 33 tisíc, bez kterého se lze ovšem obejít. V tyrkysovém laku vyniknou zajímavé detaily, jako jsou výrazné mlhovky vpředu nebo protažená koncová světla s černými prvky. Nám se karoserie T-Crosse jednoduše líbí. Je originální a působí hravě.
Dobrý pocit z vozu pokračuje i po otevření dveří. V kabině se opakují zajímavé dekory a T-Cross zůstává narozdíl od nového Golfu věrný klasickému ovládačům, což někteří motoristé ocení. Sedadla patří mezi pohodlná, tělo v zatáčkách podrží a ani delší cesty nepředstavují problém. Prostor vzadu ovlivňuje poloha podélně posuvné lavice v rozsahu 140 mm. Když dáte přednost vnitřnímu prostoru před zavazadelníkem, získají zadní cestující na poměry malých SUV královský prostor. Cestovat můžete dokonce v klobouku, nad hlavami je prostoru dostatek. Zadní sedadla potěší vysoko ukotveným sedákem, který dostatečně podepírá stehna posádky.
V kufru nechybí dojezdová rezerva a dostatek prostoru, který lze zvětšovat posuvem zadních sedadel. Díky příplatkovému hudebnímu systému beats zahrnující subwoorer výrobce u testovaného T-Crossu udává využitelný objem 375 litrů. Pokud se bez něj obejdete, počítejte s využitelným prostorem od 385 až po 455 litrů. Potěší pravidelné tvary a standardně dodávané sklopné opěradlo sedadla spolujezdce pro převoz dlouhých předmětů. Jediné co chybí, je nemožnost elektrického ovládání víka kufru (Škoda Kamiq tuto možnost nabízí).
Motorová nabídka se aktuálně v Česku skládá z benzínových jednotek 1.0 TSI/70 kW, 1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW nebo dieselu 1.6 TDI/70 kW. Agregáty spoléhají na spojení s pětistupňovým nebo šestistupňovým manuálem nebo s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG.
Zkoušeného T-Crosse poháněl benzínový čtyřválec 1.5 TSI, který v koncernu nahradil 1.4 TSI. Nasazení nových motorů se ovšem neobešlo bez problémů a někteří řidiči kritizují čtyřválce ve spojení s manuální převodovkou za cukání a škubání v nezahřátém stavu. V našem případě ale nové srdce spolupracuje se sedmistupňovým DSG a vše fungovalo bez potíží.
Patnáctistovka se chlubí výkonem 110 kw (150 koní) a točivým momentem vrcholící hodnotou 250 Nm. Tyto parametry zaručují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximální rychlost 200 km/h. Pro malé SUV se jedná o ideální motor. Nevadí mu kratší cesty po městě a disponuje dostatek sil a stále rozumnou spotřebou. Obtěžovat nebude posádku ani svým hlukem – motor je totiž kultivovaný a decentně se ozve pouze ve vyšších otáčkách. Moderní benzínové turbomotory obvykle lépe zabírají v nízkých otáčkách. Čtyřválec 1.5 TSI je nutné pro větší zátah hnát do vyšších otáček.
Zajímavou vychytávkou je pak vypínání poloviny válců, které je tu z jednoho jediného důvodu – nižší spotřeby (a tedy nižších emisí). Situaci, kdy jede T-Cross pouze na dva válce, poznáte jen podle ukazatele na displeji před řidičem. Na dva válce jede T-Cross v momentě, kdy po něm nechcete příliš výkonu. Přechod mezi čtyřválcovým a dvoupalcovým režimem je však absolutně plynulý a není se třeba této funkce vůbec obávat. S patnáctistovkou TSI jsme najeli přes 500 km ve smíšeném provozu a palubní displej ukazovat spotřebu 6,5 l/100 km. V praxi lze jezdit samozřejmě i za méně, jen nesmíte jezdit tak svižně.
Benzinová patnáctistovka je v případě T-Crossu výhradně spárována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která má jisté mezery. Při prudších rozjezdech dokáže převodovka jemně cuknout, stejně tak při rychlém zbrzdění a opětovném šlápnutí na plyn. Ve vyšších rychlostech a při klidném tempu je vše v pořádku, převodovka řadí jemně a hladce.
Malé ale dospělé SUV
Testovaný Volkswagen T-Cross v provedení Style vyšel se všemi příplatky na nemalých 771 400 Kč. V základu přijde T-Cross s motorem 1.5 TSI a převodovkou DSG na 566 900 Kč. Není to málo, ale styl a dobré jízdní vlastnosti jednoduše něco stojí. Jen pro úplnost dodejme, že vůbec nejlevněji pořídíte T-Cross s benzinovým tříválcem o výkonu 70 kW a pětistupňovým manuálem ve výbavě Life. Ten startuje na částce 467 900 Kč.
Příplatková výbava testovaného vozu:
Metalický lak tyrkysová Makena (+ 14 900 Kč), paket R-Line Exteriér (+ 33 100 Kč), 18“ kola z lehkých slitin Nevada (+ 13 700 Kč), elektricky sklopná zrcátka (+ 3 900 Kč), Light Assist (+ 3 600 Kč), bezklíčový vstup (+ 8 700 Kč), alarm (+ 7 000 Kč), zatmavená zadní okna (+ 4 400 Kč), digitální přístrojový štít (+ 9 300 Kč), navigace (+ 13 100 Kč), aktivní parkovací asistent (+ 14 800 Kč), hudební systém Beats s šesti reproduktory o výkonu 300 W (+ 11 600 Kč), volba režimu jízdy (+ 3 200 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+ 7 600 Kč), bederní opěrky vpředu (+ 2 800 Kč) nebo digitální radiopříjimač (+ 5 700 Kč).
Volkswagen T-Cross 1,5 TSI 7°DSG | |
Motor: | 1498 ccm, přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Max. výkon: | 110 kW (150 k) mezi 5000-6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 250 Nm při 1500-3500 ot./min. |
0–100 km/h: | 8,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 200 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,2 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 330 / 1790 kg |
Délka x šířka x výška x rozvor: | 4108 x 1760 x 1559 x 2551 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 385-455 l |
Objem palivové nádrže: | 40 l |
Cena základní verze: | 452 900 Kč (1,0 TSI) |
Cena s testovanou motorizací: | 771 400 Kč |
Autor: redakce