Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů | Autanet.cz

Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů

Představte si moderní technologie v čele s hybridním pohonem na straně jedné a japonské digitálky z devadesátek na straně druhé. Tak přesně takový je dnes testovaný Auris. Plný kontrastů. Měli byste si ho vybrat namísto některého z vyspělých konkurentů? Záleží, co od auta chcete…

Auris je na trhu pěknou řádku let a jeho zevšednělý design potřeboval oživit. V Toyotě se proto rozhodli, že do nabídky přidají paket Freestyle, který by se dal v kostce shrnout jako série velmi drahých a tak trochu zbytečných plastů.


Jenomže přesně to si dnešní obecenstvo žádá. A navíc to v případě Aurisu vážně funguje. Vůz omládnul o dobré dva roky a v testované módní šedivé (pozor - je to metalíza!) byste určitě netipovali, že se už blíží konec jeho kariéry. Je to zkrátka fešák v pohorkách, který sice každého nenadchne, ale rozhodně neurazí.

Svět kontrastů
Naopak v interiéru se generační stáří nikam neschovává a mám takový pocit, že se o to v Japonsku ani nesnažili. Snad ani samotným konstruktérům totiž nevadí materiálová rozvernost a kvalita slícování jednotlivých částí. Sbírka plastů je skutečně okázalá a vedle několika měkčených ploch se dočkáte i, …nebojím se říct - hmatových zážitků. Mě třeba uzemnil plast na tříramenném volantu, který působí, jako kdyby byl z balzy (modelářského dřeva). Při poklepání zní stejně a máte z něj i ten „papírový“ pocit. Aspoň že samotný volant se drží velmi dobře. Své zvídavé Já je v Aurisu zkrátka lepší schovat. Člověk se nesmí zaměřovat jen na obal, je nutné dívat se do hloubky a tuhle sympatickou Toyotu pochopit komplexně. Pak jde mít ji rád.

Místa je tu dostatek, posed za volantem patří mezi japonskými vozy k nadprůměru a to samé se dá říct o ergonomii. Středový panel sice není moc působivý a výplně dveří opravdu připomínají minulé desetiletí, ale to už bych se opakoval. Důležitá je zkrátka duše prakticky střižené Toyoty, nikoliv roztržitost jejího charakteru. A navíc sem nenašel nic, co by vás vyloženě štvalo.



O krok napřed
Mohlo by se zdát, že v současné době Toyota hybridní technologií hnedtak neoslní, jenomže opak je pravdou. Zatímco japonská automobilka kombinaci pohonů nabízí léta, vyspělá konkurence ze „západu“ na ni teprve najíždí. A ne zrovna kvapně. V dané cenové kategorii tak Auris TS kupodivu stále nemá přímého konkurenta. A pokud nějaký přijde, určitě nenabídne zážehový atmosferický motor. I to je nutné brát v potaz. S hybridem navíc můžete parkovat například na modrých zónách v centru Prahy a nikdo po vás nebude chtít peníze. Ušetříte tak spoustu času, přičemž podobných zvýhodnění bude přibývat.

A jak tahle osvědčená hybridní soustava v rodinném kombi vlastně jezdí? Kombinace atmosferického motoru a elektromotoru v kompaktním autě může leckomu evokovat dynamické svezení. To ale od Toyoty v žádném případě nečekejte. Auris se díky bezestupňové převodovce E-CVT a motoru s nízkým točivým momentem hodí především (a to si prosím třikrát podtrhněte) do města. Elektromotor dodává kolům dostatečnou porci točivého momentu a neustálé rozjezdy na křižovatkách jsou tak pohlazením na duši i na těle. Vše se odehrává v naprosté symbióze a díky plynulým rozjezdům proplujete městem s tak nerušenou intimní atmosférou, až se tají dech. Tohle je vážně pohodová záležitost!

Vyklidněná duše
Jakmile ale chcete zrychlovat, vytočí bezestupňová převodovka zážehový motor do maxima (na kolik otáček řidič nezjistí, Auris Hybrid nemá otáčkoměr (cca. 5 200)) a celý vůz prostoupí jekot, který působí, jako kdybyste ho trápili. A bohužel je jedno, zda najíždíte na dálnici, předjíždíte pomalu jedoucí kamion, anebo dobýváte táhlé stoupání, které se nedá vyjet jinak než s nohou zabořenou v podlaze. Prudkou akceleraci vám Auris prostě nedopřeje a ještě při tom hlasitě odmlouvá.

Pravdou je, že jen málokterý vůz tak razantně odmítá dynamickou jízdu. Auris Hybrid vás proto už po chvíli donutí, abyste se za jeho volantem zklidnili a začali přemýšlet. Tomu napomáhají také úhledně vyvedené grafy toků energií i ručička odběru v kapličce přístrojů, která, kdykoliv není v režimu ECO, varovně žhne. Teď si ale za předchozími řádky udělejte tlustou čáru! Nic z toho totiž neznamená, že musíte s hybridním Aurisem jezdit pomalu. Vůbec ne! Tohle auto miluje plynulou jízdu. Jízdu, při které se moc nepřidává, ale ani moc nebrzdí. Teprve pak dokáže být obdivuhodně úsporné a koneckonců i trochu zábavné.



Tomu je přizpůsoben také podvozek, který se nad většinou nástrah jen příjemně a neslyšně zhoupne a zůstává příkladně neutrální až k samotnému limitu. Aby Auris alespoň trochu znejistěl, musíte najet na skutečný tankodrom. I tady si ale ponechá překvapivou chuť zatáčet, která je doprovázena poměrně čitelným řízením a velmi spořádaným chováním zavěšení. Podvozek vždy prozradí vše potřebné. Výsledná jízda je tedy mírně svižná a velmi jistá, leč výrazně ekonomická …a přesně tehdy se Auris TS Hybrid cítí jako doma. Dokáže totiž bez problému jezdit do 5 litrů, jen to chce trochu přemýšlet.



Nebojím se říct, že řidič s duší závodníka bude hybridní Auris ze srdce nenávidět. Pro takového ale Toyota testovaný vůz nevyrábí. Auris Hybrid je především o pohodě a o stoickém klidu, který z něho vyzařuje každým okamžikem. Vzpomínáte si, že byste někdy trčeli v dopravní špičce, zatímco jste byli plně zrelaxovaní a svět kolem sebe nechali poklidně plynout? V konvenčním autě podobná situace člověka spíše unaví a při troše smůly i vynervuje. Ale zde? Ticho, žádné škubání, …no zkrátka balzám na duši. Město zvládá testovaný Auris dokonale a plynulou jízdu se snaží vyučovat každého, kdo usedne za kůží obšitý volant. A aby té srandy nebylo málo, zase mu to docela sluší. Výběr je tedy na vás. Pokud je ale vaším revírem hlavně město a praktické kombi z nějakého důvodu chcete nebo potřebujete, jen těžko najdete odpočinkovější auto.



Plusy
+ Líbivý design
+ Dostatek prostoru
+ Příjemné odhlučnění
+ Schopný podvozek
+ Zajímavý charakter

Mínusy
- Ospalý motor
- Rozličnost plastů
- Plný kontrastů
 

Technické údaje Toyota Auris Hybrid TS Freestyle
Motor: Zážehový atmosferický R4 
Pohon: Přední
Objem motoru: 1 798 ccm
Výkon: 100 kW (136 k) / 5 200 ot./min.
Točivý moment max.: 142 + 65 Nm / 4 000 ot./min.
Max. rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,2 s
Spotřeba - město: 3,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,4 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 3,4 l /100 km
Objem pal. nádrže: 45 l
Délka/šířka/výška: 4 557 / 1 877 / 1 434 mm
Rozvor: 2 699 mm
Zavazadelník: 600 / 1 568 l
Pohotovostní hmotnost: 1 465 kg
Spotřeba během testu: 5,1 l/100 km
Základní cena s test. motorem: 649 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

BMW Řada 2

Rok výroby 2020

498 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

748 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2019

433 000 Kč

Land Rover Range Rover Velar

Rok výroby 2019

849 000 Kč