V desáté etapě na Rallye Dakar odstoupil vedoucí Carlos Sainz | Autanet.cz

V desáté etapě na Rallye Dakar odstoupil vedoucí Carlos Sainz

14. 01. 2016
Sdílet článek

Španěl Carlos Sainz s peugeotem vládl na Rallye Dakar kategorii automobilů jen jediný den. V náročné desáté etapě z Belénu do La Rioji ho zradila převodovka a musel ze soutěže odstoupit. V čele průběžného pořadí ho opět vystřídal týmový kolega Stéphane Peterhansel z Francie. Čeští závodníci zatím pokračují všichni a snaží se hlavně dojet.

Tomáš Vrátný a Artur Ardavičus jsou v cíli doposud nejnáročnější etapy Rallye Dakar 2016. Artur ji dokončil na skvělém šestém místě, Tomáš měl bohužel defekt, poté pomáhal zapadlému Kamazu a následně ztratil hodinu a půl opravou prasklé hadice přívodu paliva. Mechanici nyní na autech usilovně pracují. V bivaku bohužel doposud není Albert Llovera. Jeho posádka zapadla 15 kilometrů před cílem etapy. Doufejme, že se jim podaří etapu dokončit a dojet do bivaku v časovém limitu. Držte palce!


Dnešní etapa byla hodně náročná, protože se celých tři sta kilometrů jelo v dunách. Opět nám do řízení skočil kámen, ale naštěstí zase rychle vypadl. Nám se tam jinak docela dařilo a byl jsem překvapený, že jsme i se záchrannými akcemi jeli o etapové umístění. Potkali jsme totiž vyváleného kolegu Jardu, tak jsme mu trochu pomohli, aby mohl jet dál. Ale určitě nás ta ztráta nemrzí. Důležité je, že můžeme oba závodit. Auto funguje, tak doufám, že v tomto tempu budeme zítra pokračovat,“ uvedl v bivaku celkově čtvrtý Martin Kolomý.

Mimo záchrany Jardy Valtra na 150 kilometru pak tahala posádka Martina Kolomého ještě syna nejstaršího účastníka letošního ročníku Japonce Sugawaru. Ten po příjezdu do bivaku přišel ještě jednou Martinovi poděkovat a nepřišel s prázdnou. Celé posádce přinesl týmové oblečení japonského týmu Hino.

Jaroslav Valtr dnes ustlal svému Phoenixu na boku, poté co se snažil vymanit z dun. Na kola je postavila až Tatra Martina Kolomého, který ukázal týmového ducha. Valtra pak v cíli chyba mrzela, protože mohli z dnešní etapy hodně těžit.  „Dnes to byla velmi krásná etapa. Na začátku jsme ale hodně ztratili blouděním, protože jsme hledali asi čtyřicet minut bod. Pak jsme se ale pěkně rozjeli. Cestou jsme potkávali auta a nám se dařilo vše překonávat. Bohužel dvacet kilometrů před cílem se Phoenixovi už nechtělo a ustlal si v dunách. Naštěstí po pětadvaceti minutách jel okolo Martin a vytáhl nás. Ztráta mě samozřejmě mrzí, ale stále se učím. Auto funguje bez problémů, takže jsem spokojený,“ uvedl v cíli Jarda Valtr.

Jirka Stross by si letos zasloužil cenu Českého lva za kameru. Doteď svou kamerou na helmě dokonale zastihl hořící vůz Van Den Brinka, výměnu kola nebo navigaci Phoenixe skrze les, poté co trasu zabarikádoval zapadlý kamion. Dnes k tomu přidal dokonalé záběry z položeného Phoenixe a jeho následného postavení na kola. Do konce letošního ročníku zbývají poslední tři etapy, a přestože jeho posádka by si určitě přála, aby Jirka ve svém kameramanském umění už více nepokračoval, fanoušci jsou z jeho záběrů doslova unešení. Odkrývají zcela nový pohled, a to nejen na Dakar.

Tomáš Ouředníček po vypětí všech sil v předešlé deváté etapě nakonec do závodu nastoupil a udělal dobře. Mezi automobily zajel své dosavadní maximum, a to 36. místo. „Dnes ráno jsme se rozhodli, že odstartujeme a na prvním kontrolním bodě skončíme. Na prvním kontrolním bodě ale šlo všechno hladce, auto jelo perfektně, tak jsme se rozhodli v závodě pokračovat. Nejhorší byla opět naše katastrofální startovní pozice. Ale dnešní náročné fiambalské duny jsem si dokonce i užíval,“ hodnotil v bivaku Tomáš.

„Hlavně v pořádku dojet do cíle“ znělo heslo pro desátou etapu Rallye Dakar, do které Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva startovali z 23. pozice. A to se také podařilo. Po cestě ještě bylo třeba vyměnit kolo kamionu, což už kluci považují za zcela běžnou záležitost, a opravit kamenem zaseknutou vrtuli motoru. Ale i to se po více než hodinovém zápolení posádce týmu KM Racing podařilo a na řadu opět přišla stíhací jízda zakončená 19. etapovým a 15. celkovým místem. 

V úterý se rozjela desátá etapa Rallye Dakar, vedoucí obávanými písečnými dunami oblasti Fiambala. Právě aktuální etapa byla považována za jeden z nejkritičtějších úseků letošního závodu, který měl svými extrémními podmínkami prověřit vytrvalost strojů i jejich pilotů. Kromě toho se jednalo o vůbec nejdelší písečnou etapu v historii jihoamerických ročníků slavné rallye. A závodníci museli vše absolvovat v podobně krutých vedrech jako předchozí den.   

Martin Macík startoval z 23. místa a po drsných zkušenostech z předchozí etapy měl jasně stanovený cíl: DOJET. Proto jel klidně, zodpovědně, neriskoval. Žádným překvapením už pro posádku nebyl defekt pravého předního kola, které kluci bleskově vyměnili a bez zásadnější ztráty pokračovali v jízdě. Pak ale přišla na řadu závažnější záležitost. Do vrtule motoru vletěl kámen a totálně rozhodil symetrii kamionu. Touto opravou už posádka strávila podstatně víc času. „ Ucítili jsme ránu a nedalo se jet dál. S opravou vrtule jsme bojovali asi hodinu a půl, ale dali jsme to a opět se vydali na stíhací jízdu, abychom dojeli auta, která nás mezitím předstihla,“ popisuje Martin Macík. „Náladu nám také zvedl asi 500 metrový odpočinkový přejezd za polovinou tratě, kde jsme si mohli načerpat vodu. Veškeré naše zásoby jsme totiž nalili do chladiče a stejně jako včera jsme v obrovském vedru neměli co pít,“ doplňuje navigátor František Tomášek.   

Posledních 100 km jsme absolvovali v hodně rozježděném terénu, ale podařilo se nám z 31. místa, na které jsme se po opravě propadli, dotáhnout zpět do první dvacítky. A to jsme jeli opravdu opatrně, abychom neriskovali další komplikace. Nakonec jsme do cíle etapy dorazili 19. a celkově držíme 15. pozici,“ říká Martin. „Jsme rádi, že jsme konečně v bivaku. Lízu si přes noc vezmou do parády mechanici, aby byla zítra zase fit. A my se jdeme vyspat,“ zakončuje pilot žluté liazky.

Rallye Dakar - 10. etapa (Belén - La Rioja):

Motocykly (270 km/245 km rychlostní zkouška):
1. Svitko (SR/KTM) 3:47:23,
2. Benavides (Arg./Honda) -2:54,
3. Price (Austr./KTM) -5:47,
26. Pabiška -1:09:34,
80. Veselý (oba ČR/KTM) -4:49:41.

Průběžné pořadí motocykly:
1. Price 34:49:04,
2. Svitko -23:12,
3. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -42:49,
29. Pabiška -5:55:30,
72. Veselý -17:53:33.

Automobily (472 km/245 km rychlostní zkouška):
1. Peterhansel, Cottret 3:58:32,
2. Despres, Castera (všichni Fr./Peugeot) -5:40,
3. Vasiljev, Žilcov (Rus./Toyota) -12:56,
7. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -27:46,
22. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -1:53:18,
36. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -3:03:48,
49. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -4:04:54.

Průběžné pořadí automobily:
1. Peterhansel 32:44:59,
2. Attíja (Katar/Mini) -1:00:00,
3. De Villiers (JAR/Toyota) -1:12:31,
13. Zapletal -4:39:25,
16. Prokop -4:56:37,
34. Jerie -13:49:16,
52. Ouředníček -21:21:15.

Kamiony (472 km/245 km rychlostní zkouška):
1. De Baar (Niz./Renault) 4:51:41,
2. G. De Rooy (Niz./Iveco) -2:36,
3. Mardějev (Rus./Kamaz) -26:06,
4. Kolomý (ČR/Tatra) -26:25,
13. Valtr (ČR/Tatra) -1:16:16,
19. Macík (ČR/Liaz) -2:16:45,
22. Vrátný (ČR/Tatra) -2:33:05.

Průběžné pořadí kamiony:
1. G. De Rooy 33:25:03,
2. Mardějev -1:15:19,
3. Villagra (Arg./Iveco) -1:32:47,
9. Valtr -3:52:22,
15. Macík -5:13:32,
17. Vrátný -6:11:10,
21. Kolomý -8:04:23


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Passat

Rok výroby 2011

119 900 Kč

Audi Q8

Rok výroby 2021

1 298 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

748 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2019

433 000 Kč