Volkswagen Golf IV (1997 - 2003)
Čtvrtá generace populárního modelu Golf měla na co navazovat. Třetí řada lámala prodejní úspěchy, přesto se ji čtyřce podařilo po všech stránkách překonat. Na trhu ojetin se těší velkému zájmu a především vozy s úsporným turbodieselem TDI se v bazarech dlouho neohřejí.
RADOSTI
Velmi dobré jízdní vlastnosti, nadčasový design, kvalitní materiály v interiéru s výbornou povrchovou úpravou, perfektní dílenské zpracování, turbodiesely s velmi nízkou spotřebou.
STAROSTI
Opravdu chudá základní výbava, omezený prostor na zadních sedadlech, vyšší ceny ojetin.
Volkswagen Golf čtvrté generace přišel na trh v roce 1997 v provedení tří a pětidveřový hatchback. Následující rok byla nabídka rozšířena o verzi 4Motion s pohonem všech kol. Slovo dostala také další karosářská varianta, avšak uvedená pod jiným názvem. Sedan totiž nese jméno Bora (stojí na stejném podvozku a využívá shodnou techniku).
Rok 1999 přinesl pohon všech kol i pro Boru. Důležitější je však příchod dlouho očekávaného kombi pod označením Variant (doposud se nabízel Golf Variant třetí generace). O rok později došlo k přepracování některých pohonných jednotek. Výroba čtvrté řady byla ukončena v roce 2003 (hatchback, kombi se vyrábělo déle), kdy dostala slovo pátá generace.
POZICE NA TRHU
Volkswagen Golf čtvrté řady patří k nejžádanějším ojetým vozidlům vůbec. Enormní zájem je především o dieselové verze a praktičtější kombi. Skutečný prodejní trhák pak představuje Golf Variant 1.9 TDI. Špatně si ale nestojí ani automobily s benzinovými motory o objemech 1,4 a 1,6 litru. O větší agregáty už není takový zájem, avšak ani tak nepatří mezi ležáky.
Nejlevnější vozy čtvrté řady se prodávají za ceny od 65 000 korun. Samozřejmě je řeč o hatchbacku, kombi přišlo na trh až o dva roky později a tak se jako větší a mladší automobil nabízí dráž.
JÍZDA
K přednostem vozidla se řadí výborné jízdní vlastnosti. Podvozek je opravdu dobře nastaven a zajistí posádce velmi dobré cestovní pohodlí. Nerovnosti Golf IV tlumí velice zdatně a současně předvádí své umění i v disciplíně držení jízdní stopy. V zatáčkách neztrácí jistotu a stejně tak dobře si vede při vyhýbacím manévru. Při jízdě si lze všinout i dobrého odhlučnění interiéru a kladně hodnotíme také přesné řazení.
Dovoz aut z Německa do 24 hodin
MOTORIZACE
Čtvrtá řada modelu Golf dostala několik povedených, ale i ne zrovna zdařilých pohonných jednotek. Velkému zájmu se těší především turbodiesely 1.9 TDI, avšak z hlediska spolehlivosti jsou ještě lepší volbou atmosférické vznětové motory 1.9 SDI/50 kW. Většinu motoristů ale od této motorizace odradí nedostatek výkonu. Vozy s agregáty SDI jsou totiž opravdu líné.
K vyhledávaným jednotkám se řadí i osmiventilový zážehový motor 1.6. Odezva na sešlápnutí pedálu plynu ale není taková, jako u některých konkurentů. Vzhledem k udávaným hodnotám je ještě horší agregát s přímým vstřikem paliva 1.6 FSI/81 kW. Z hlediska poměru spotřeba-výkon představuje lepší volbu šestnáctiventilová šestnáctistovka (77 kW), ale zázraky ani zde nečekejte. Opravdu povedená je však čtrnáctistovka o výkonu 55 kW.
Jednotka 1.8 20V je nepružná a žíznivá. Její přeplňovaná verze ve sportovně laděné variantě GTI platí za mnohem zdařilejší. Pozor ale na možné problémy s opotřebeným turbem. Dvoulitrový motor není úsporný a nezřídka se potýká se zvýšenou spotřebou oleje.
Zobrazit celý článek