Volkswagen představil elektromotor s výkonem 286 koní a 550 N.m točivého momentu
Volkswagen pro svou produktovou řadu elektromobilů vyvinul zcela nový agregát „APP550" určený k pohonu zadních kol. Modely ID. budou díky němu disponovat nejen znatelně lepšími výkonovými parametry, ale také vyšší hospodárností. Nový pohon přinese modelům ID. výhody jak z hlediska jízdních výkonů, tak i delšího dojezdu.
Volkswagen předá zákazníkům první vozy s novou generací elektrického pohonu pravděpodobně na konci letošního roku, a to ve variantě o výkonu 210 kW (286 k).
Koncepčním rámcem pro nový elektrický pohon zůstává modulární platforma MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten) koncernu Volkswagen, která byla speciálně uzpůsobena pro elektromobily. Karsten Bennewitz, vedoucí technického vývoje poháněcích a energetických systémů, k tomu říká: „Využitelný prostor se nezměnil. Proto jsme museli vyvinout nový pohon, který bude navzdory stejným rámcovým podmínkám nabízet zásadní zlepšení v oblastech výkonu a hospodárnosti. Pro týmy z oddělení technického vývoje a společnosti Volkswagen Group Components to byla velká výzva. Výsledek ukazuje, že se nám kromě značného nárůstu provozní hospodárnosti podařilo také snížit spotřebu surovin."
Vyšší výkon a výrazně větší točivý moment
Nový agregát dosahuje nejvyššího výkonu 210 kW (286 k) a maximálního točivého momentu 550 N.m – v závislosti na použitém převodovém poměru v převodovce vozidla. Suverénní výkonovou charakteristiku od okamžiku rozjezdu až po jízdu vyššími rychlostmi zajišťuje především výrazně větší točivý moment. Nová jednotka APP550 dosahuje vysokého točivého momentu díky zdokonalenému statoru elektromotoru s vysokým efektivním počtem závitů a větším průřezem vodičů. Rotor jako protějšek statoru je vybaven silnějšími permanentními magnety, schopnými odolávat vyššímu zatížení. Vzhledem k vysokému točivému momentu má pohon zesílenou konstrukci.
Pulzní měnič poskytuje vysoké proudy
Výkon elektrického pohonu zásadním způsobem určuje velikost elektrického proudu. Jako další významný komponent pro zvýšení výkonu a hospodárnosti byl proto vyvinut pulzní měnič, který poskytuje vysoké fázové proudy. Pulzní měnič tvoří řídicí „mozek" pohonu a jeho funkční software zajišťuje efektivní procesy v celém systému. To se týká například frekvence a modulačních procesů při vytváření střídavého proudu pro elektromotor. Tím se zvyšuje, v závislosti na fázi zatížení, provozní hospodárnost elektrického pohonu.
Optimalizované řízení provozní teploty díky inteligentnímu chlazení
Volkswagen optimalizoval u nového agregátu hned několik komponentů, mimo jiné systém řízení provozní teploty, aby zvýšil hospodárnost elektrického pohonu. Nový pohon má energeticky hospodárné chlazení, které se obejde bez elektricky poháněného olejového čerpadla. Systém se může nezávisle chladit prostřednictvím ozubených soukolí převodovky a speciálně tvarovaných dílů pro přívod a rozdělování oleje. Ohřátý olej je ochlazován chladicím okruhem vozidla, aby byla v systému pohonu zachována žádoucí provozní teplota. Vnější strana statoru disponuje kapalinovým chladicím pláštěm.
Volkswagen Kassel jako centrum výroby elektrického pohonu
Výroba pohonného systému s převodovkou, rotorem a statorem probíhá ve výrobním závodě Kassel společnosti Volkswagen Group Components. Alexander Krick, odpovědný ve společnosti Volkswagen Group Components za vývoj elektrických pohonů, výkonové elektroniky a převodovek, k tomu říká: „Již 15 let vyvíjíme elektromotory a jejich převodovky a více než 10 let je vyrábíme ve zdejším výrobním závodě." Produktové a procesní inovace v oblasti elektromotorů a převodovek výrazně zvyšují hospodárnost i výkonové parametry plně elektrických vozů. Krick nakonec dodává: „Na základě našich mnohaletých zkušeností jsme celkový systém optimalizovali například použitím speciálních plechů pro elektrotechniku nebo specifických technologií strojního obrábění. Tím se nám podařilo významně zvýšit hospodárnost."