Zbrusu nový Hyundai Kona vypadá futuristicky a má celou řadu vychytávek
U druhé generace modelu Kona mají zákazníci na výběr varianty s elektrickým pohonem (standardní nebo dlouhý dojezd), hybridním pohonem a spalovacím motorem. Všechny pohony lze navíc kombinovat se sportovním stupněm výbavy N Line. Elektrická verze slibuje dojezd až 490 km.
Bezdrátové softwarové aktualizace OTA (Over-the-Air) ušetří majitelům modelu Kona náklady a umožní jim praktičtější a komfortnější údržbu jejich vozu. ONA Electric nabízí úložný prostor i vpředu, aktivní vzduchové klapky, funkcí V2L (Vehicle-to-Load) pro nabíjení externích přístrojů, head-up displej, jízdní režim i-PEDAL, chytrý rekuperační systém, akustický systém e-ASD (electronic-Active Sound Design) a další bezpečnostní funkce.
Značka Hyundai se rozhodla pro nekonvenční krok a nový model Kona vyvíjela nejprve jako elektromobil, což je v souladu s urychlenou strategií elektrifikace, kterou společnost oznámila v březnu 2022. V rámci této strategie uvede do roku 2030 na trh 11 dalších nových elektromobilů.
„Kona Electric sehraje po boku našich modelů Ioniq významnou roli v upevňování vedoucího postavení značky Hyundai v segmentu elektromobilů. Navazuje na skvělé renomé první generace modelu Kona Electric a díky mnoha výjimečným designovým a konstrukčním prvkům je lídrem své třídy,“ řekl Jaehoon Chang, prezident a CEO Hyundai Motor Company.
„Ve společnosti Hyundai nepovažujeme elektromobilovou revoluci pouze za nejnovější trend. Jsme přesvědčeni o tom, že elektromobily představují bod obratu nejen pro průmysl, ale také pro celou společnost. Doufáme, že implementací ekologických řešení pro mobilitu, jakými jsou naše elektromobily, urychlíme přechod na čistou mobilitu a přineseme tím další pokrok pro lidstvo,“ dodal Chang.
Zcela nová Kona si robustním, dynamickým designem a většími vnějšími rozměry zachovává svůj ikonický charakter. Svými vlastnostmi podpoří aktivní životní styly zákazníků všech věkových kategorií a generací. Současně jim nabídne nové technologie a užitečné prvky výbavy, které přispívají k bezpečné, síťově propojené a komfortní jízdě. Mezi nejvýznamnější vylepšení patří mimo jiné panoramatická zobrazovací plocha tvořená dvěma 12,3“ displeji, systém digitálního klíče Digital Key 2 Touch, kompletní bezdrátové aktualizace OTA (Over-the-Air) a online informační, zábavní a navigační systém ccNC (Connected Car Navigation Cockpit).
Kona Electric umožňuje nejdelší dojezd na jedno nabití v segmentu B-SUV (předběžně 490 km podle metodiky WLTP). Součástí výbavy tohoto elektromobilu jsou také specifické designové prvky, dodatečný odkládací prostor pod přední kapotou, aktivní vzduchové klapky, elektrické zásuvky funkce V2L (Vehicle-to-Load) v interiéru a exteriéru, průhledový displej HUD (Head-up Display), jízdní režim i-PEDAL, chytrý rekuperační systém, akustický systém e-ASD (electronic-Active Sound Design) a paket Eco.
Nová Kona ohromí rovněž rozsáhlou výbavou vyspělými asistenčními systémy Hyundai Smart Sense ADAS (Advanced Driver Assistance System) a bezpečnostními funkcemi. Mezi ně patří mimo jiné asistent jízdy po dálnici HDA 2.0, autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), kamerové sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor), dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) a kamerový systém pro sledování stavu bdělosti řidiče DSM (Driver Status Monitor).
Nová generace modelu má v porovnání se svým předchůdcem jedinečné proporce a větší rozměry. Vnější délka elektricky poháněné varianty je nyní 4355 mm, což je o 175 mm více než u předchozí generace představené v roce 2017. Rozvor náprav se zvětšil o 60 mm na 2660 mm. Nová Kona EV je s vnější šířkou 1825 mm o 25 mm širší a její vnější výška vzrostla o 20 mm na 1575 mm.
Systém pro sledování stavu bdělosti řidiče DSM (Driver Status Monitor) používá kameru uvnitř vozidla k analýzám obličeje řidiče. V případě jeho únavy nebo nepozornosti jej upozorní nebo v případě nutnosti i zasáhne. Dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) umožní řidiči zajet s vozem na parkovací místo nebo z něj vyjet, aniž by musel sedět za volantem. Stisknutím tlačítka na chytrém klíčku lze vozidlem popojíždět dopředu nebo dozadu.
Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor) pomáhá řidiči při změně jízdního pruhu výstražným upozorněním na riziko kolize s vozidly ve slepém úhlu. V případě potřeby systém automaticky aktivuje brzdy, aby zabránil kolizi.
Kona Electric nabízí dodatečné bezpečnostní funkce, například autonomní nouzové brzdění FCA 2.0 (Forward Collision-Avoidance Assist 2.0), které podporuje řízení při vyhýbacím manévru a funkce pro odvrácení kolize při průjezdu křižovatkou, předjíždění nebo změně jízdního pruhu. Vůz má také asistent jízdy po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2), který pomáhá řidičům udržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a dokáže předjíždět pomalejší vozidla vpředu.
Nová Kona překypuje dalšími vyspělými asistenčními systémy ADAS (Advanced Driver Assistance System), mezi něž patří například asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích (Lane Keeping Assist), aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost s inteligentním tempomatem – ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), asistent pro sledování únavy řidiče DAW (Driver Attention Warning) a asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist). Výbava zahrnuje rovněž různé komfortní funkce usnadňující řízení, jakými jsou chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control), chytrý tempomat NSSC (Navigation-based Smart Cruise Control) propojený s navigačním systémem, aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu LFA (Lane Following Assist) a asistent jízdy po dálnici HDA (Highway Driving Assist).[1]
[1] Dostupnost systémů ADAS a prvků výbavy na přání se může lišit v závislosti na stupni výbavy, variantě a trhu