Ženevský autosalon 2015 - Ford Focus RS, Focus ST a Ford GT
Automobilka Ford přivezla na letošní autosalon v Ženevě svoje nejnovější sportovní modely: nový Ford Focus RS a Ford GT. Pro Focus RS je ženevský autosalon veřejným debutem, Ford GT se zde představuje v evropské premiéře.
Ženevského představení sportovních novinek značky Ford se zúčastnil i legendární pilot Formule 1 Johnny Herbert. Společnost zde vystavuje také své další sportovní modely: nový Focus ST, který je poprvé k dispozici i se vznětovým motorem, velmi oceňovanou Fiestu ST a rovněž nový Ford Mustang.
„Řada sportovních vozů Ford vystavovaná v Ženevě sahá od kompaktního hatchbacku až po supersport. Vzhledem k tomu, že do roku 2020 uvedeme 12 nových sportovních modelů, máme před sebou skvělé období pro všechny vyznavače sportovních automobilů,“ řekl Jim Farley, výkonný viceprezident Ford Motor Company a prezident Ford of Europe, Middle East and Africa. „Vášeň pro sportovní vozy koluje Fordu v žilách a naším posláním je zpřístupnit je co nejširšímu okruhu lidí.“ „Ford zároveň uvádí pozoruhodné nové produkty jako nový Ford Edge i program prémiových produktů a služeb Ford Vignale,“ dodal Farley.Focus RS třetí generace se pyšní inovativním systémem pohonu všech kol Ford Performance All-Wheel-Drive. Jako první model řady RS nabídne funkci Launch Control a přepínatelné jízdní režimy Drive Mode. Nový Ford GT je supersportovní automobil s odlehčenou konstrukcí, pokročilou aerodynamikou a technologií EcoBoost.
Oba modely vyvinul nově založený tým Ford Performance, v němž se sjednotily divize Ford SVT, Team RS a Ford Racing. Ford Performance bude vyvíjet speciální sportovní modely, díly i doplňky, ale také inovace a technologie pro běžnou produkci značky Ford. Tým plánuje uvést do roku 2020 na trh nejméně 12 sportovních modelů. Výstavní premiéru mají v Ženevě i nové závodní speciály značky Ford s motorem EcoBoost. Ford Fiesta R2 se stane prvním soutěžním vozem s motorem o objemu 1,0 l homologovaným ve své kategorii. Závodní monopost Formule MSA je přirozenou evolucí úspěšného vozu Formule Ford.
Nový Focus RS
Systém pohonu všech kol Ford Performance All-Wheel-Drive (AWD) s dynamickým vektorováním točivého momentu dokáže poslat na zadní kola až 70 procent hnací síly. Přepínatelné jízdní režimy Drive Mode umožňují přizpůsobit vlastnosti vozu záměrům řidiče. Vedle režimů Normal, Sport a Track je k dispozici také speciální režim Drift Mode pro kontrolovanou jízdu přetáčivým smykem na závodní dráze.
K co nejrychlejšímu a nejefektivnějšímu rozjezdu z místa pomůže funkce Launch Control. Po její aktivaci se systémy vozu nastaví tak, aby umožnily maximální akceleraci na daném povrchu vozovky. Řidič zvolí funkci Launch Control v menu na přístrojovém štítu, zařadí první rychlostní stupeň, sešlápne plynový pedál a uvolní spojku. Vůz následně automaticky reguluje točivý moment motoru, rozdělení hnací síly mezi jednotlivá kola i nastavení protiprokluzového systému a tlumičů pérování tak, aby dosáhl nejlepší akcelerace, jaká je na aktuálním povrchu možná.
Přeplňovaný motor 2.3 EcoBoost dosahuje výkonu více než 235 kW (320 k). I proto dostal nový Focus RS výkonnou brzdovou soustavu se čtyřpístkovými třmeny Brembo a chlazenými předními kotouči o průměru 350 mm, stejně jako karoserii aerodynamicky optimalizovanou s ohledem na ovladatelnost a stabilitu ve vysokých rychlostech. Nový Focus RS je již 30. modelem nesoucím legendární označení RS („Rallye Sport“). K jeho předchůdcům patří mimo jiné Escort RS 1600 z roku 1970, přeplňovaná Sierra RS Cosworth z roku 1985 nebo Escort RS Cosworth z roku 1992.
Nový Ford GT
Vrchol modelové řady Ford Performance má aerodynamicky propracovanou karoserii z uhlíkových vláken a motor EcoBoost V6, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Díky tomu nabídne jeden z nejpříznivějších poměrů výkonu k hmotnosti mezi všemi sériově vyráběnými automobily. Z inovací vyvinutých pro nový Ford GT budou v budoucnu těžit i mnohé jiné modely značky Ford.
Nový Ford GT je poháněn dosud nejvýkonnějším produkčním motorem EcoBoost, spřaženým se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Jeho nejvyšší výkon přesahuje 440 kW (600 koní). Skelet a vnější panely karoserie jsou vyrobené z uhlíkových vláken, přední i zadní pomocný rám z hliníku. Odlehčená konstrukce má pozitivní vliv na akceleraci, ovladatelnost, brzdný výkon, bezpečnost i hospodárnost vozu.
Aerodynamické prvky nového Fordu GT snižují odpor vzduchu a zvyšují přítlačnou sílu. Vyspělý podvozek ve stylu závodních vozů umožňuje nastavit světlou výšku podle potřeby. Brzdové kotouče jsou vyrobené z karbon-keramického kompozitu. Nový Ford GT se stane jedním z nejexkluzivnějších vozů v historii značky Ford – bude se vyrábět jen v omezeném počtu.
Nový Focus ST
Ve formě pětidveřového hatchbacku i kombi nabízí nový Focus ST ještě vyváženější jízdní vlastnosti a poprvé také výběr ze dvou výkonných motorů, zážehového a vznětového. K dokonalejšímu chování na silnici přispělo zvýšení tuhosti přední části skeletu, nové přední pružiny, sportovnější naladění tlumičů pérování a upravená kalibrace elektrického posilovače řízení.
Kromě osvědčeného zážehového motoru 2.0 EcoBoost o výkonu 184 kW (250 koní) si zájemci o nový Focus ST mohou nyní zvolit také nový vznětový motor 2.0 TDCi s výkonem 136 kW (185 k) a točivým momentem 400 Nm dostupným v 2000-2750 ot./min.
Nový model se vyznačuje sportovnějším a agresivnějším vzhledem. Nabízí také nejmodernější asistenční, komfortní a komunikační funkce včetně systému SYNC 2, adaptivních předních světlometů nebo systému upozornění na jiná vozidla při couvání do silnice.
Levný Opel Karl a sportovní Corsa OPC |
Volkswagen Passat Altrack a nový Touran | Hyundai Tuscon nástupcem populární ix35 |