Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… | Autanet.cz

Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot…

23. 07. 2010
Sdílet článek

Francouzský koncern PSA vážně uvažuje o vzkříšení značky Talbot. Vozy s touto značkou zanikly v polovině osmdesátých let právě v náručí skupiny PSA. Pokud francouzi svůj záměr uskuteční, bude čekat kdysi věhlasnou a osudem beztak těžce zkoušenou značku další šok: má prý cenově konkurovat Dacii…

Historie Talbotu se začala psát již v roce 1903 a je vůbec plná divokých zvratů. Ze všeho nejdřív byly pod toto značkou prodávány francouzské vozy Clément-Bayard, importované v nesestavených dílech do Velké Británie, kdy byly kompletovány.
Postupně začal Talbot úspěšně pracovat na vlastních vozech a po první světové válce naopak využil francouzského výrobního závodu společnosti Darracq, aby své vozy pod značkou Talbot-Darracq (později Sumbeam-Talbot-Darracq) uplatnil na protějším břehu Lamanšského průlivu.


Štěstí však bylo této společnosti nakloněno jen krátce, v polovině třicátých let se finančně zhroutila a po pozdějším začlenění do skupiny britského automobilového giganta Rootes Group se oba výrobní závody od sebe oddělí, neboť ten francouzský koupil Anthony Lago. Zatímco britská větev Sumbeam-Talbot využívá nové jméno především k překarosovaným Hillmanům, ta francouzská Talbot-Lago se má k světu a představuje technicky i designově výrazné sportovně-luxusní modely s výkonnými motory, například dodnes vysoce ceněné kupé T-150 nebo pozdější T26 Grand Sport. Úspěchy slaví také na závodní dráze, včetně prestižních závodů Formule 1. V polovině padesátých let se britský Sumbeam-Talbot definitivně zbavuje druhé části jména.

Talbot Lago se svými luxusními modely v těžkém poválečném období jen živoří a v roce 1959 jej, už coby mrtvou automobilku, přebírá francouzská Simca. Jméno Talbot tak končí, výrobní kapacity si nový vlastník využije pro vlastní modely.
Simcu navíc o čtyři roky později akciově požírá Chrysler, jehož touha vybudovat v Evropě svou silnou odnož získává reálnou podobu v podniku Chrysler Europe.

Jméno Talbot se na scéně znovu objevuje až v závěru sedmdesátých let, kdy evropskou odnož Chrysleru se všemi jejími více či méně úspěšnými aktivitami kupuje koncern PSA Group.

Pro stále vyráběné vozy z onoho projektu vyčleňuje právě „nové“ jméno Talbot, takže například veleúspěšná řada Simca 1307/1308 (Car of the Year 1976) se po menším faceliftu přejmenovává na Talbot 1510, zanedlouho přibude i odvozená verze sedan s názvem Solara.
Nové jméno čekalo i na malé Chryslerovy vozy: dožívající Sunbeam a velmi dobře přijatý model Horizon. Model Sunbeam byl záhy nahrazen malým vozem Talbot Samba, který byl jakousi luxusnější obdobou dvojice Peugeot 104/ Citroën LN.

Image Talbotu měl podpořit i 4,82 metru dlouhý model Tagora, který měl být faktickým následníkem úspěšné a i u nás dobře známé řady Chrysler 160/180/2 litres. Talbot Tagora mohl byl ve své špičkové verzi vybaven šestiválcem PRV 2,7 litru a výkonem 122 kW překonával nejen dosluhující velký Peugeot 604, na jehož základě byl postaven, ale i tehdejší nejvýkonnější verze Citroënu CX (CX GTI Turbo II. se stejným výkonem 122 kW přišel až v roce 1984, kdy už se Tagora nevyráběl), takže šlo svého času o nejvýkonnější velký francouzský vůz od dob Citroënu SM…

Ambiciózní nástupce kompaktního modelu Horizon se však už jména Talbot nedočkal, tento model si Peugeot pod názvem 309 nechal pro sebe a značku Talbot nechal v polovině osmdesátých let dodýchat s postupným ukončováním výroby modelů Horizon, 1510, Solara a Samba.

Úspěch Renaultovy levné značky Dacia manažery PSA překvapil, proto velmi vážně uvažují o výrobě podobně koncipovaných prostorných jednoduchých a levných vozů.
A protože si Peugeot ani Citroën nechtějí „degradovat značku“, zrodil se nápad oprášit právě jméno Talbot. Je jen trochu zvláštní, že koncern, který na výrobou kompaktních a cenově dostupných vozů proslul, chce udělat low-endovou odnož právě z Talbotu. Skoro se zdá, jako by u PSA někoho pořádně štval obrovský zájem o veterány se značkou Talbot-Lago, jejichž cena na aukcích nezřídka přesahuje tři a půl milionu dolarů. A o tom si mohou obě rádoby „lepší“ značky koncernu PSA nechat jen zdát…


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

-MO-, foto archiv

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč