Aston Martin Rapide: Dvoje dveře navíc a výroba v Rakousku!
Téměř dvacetiletá absence čtyřdveřového modelu v nabídce Astonu Martin končí. Nový model Rapide, bazírující svým vzhledem na stejnojmenné studii z roku 2006 a technice dvanáctiválcového DB9, bude přímou konkurencí pro Porsche Panamera či Maserati Quattroporte. Překvapivě se bude vyrábět na nové lince závodu Magna Steyr v rakouském Štýrském Hradci...
Je tomu už dvacet let, co byla ukončena produkce podobně koncipovaného modelu Lagonda. Tento hranatý drahý vůz s pětilitrovým osmiválcem a délkou téměř 5,3 metru se vyráběl od roku 1976, ale mezi příznivci této exkluzivní britské značky nikdy neměl moc dobré jméno. Z velké části za to může kombinace megalomanského „krabicoidního“ designu, nevalné spolehlivosti a pochybného dílenského zpracování.
Nový model Rapide je postaven na hliníkové platformě V/H Architecture, na níž stojí i ostatní modely značky, má ovšem rozvor zvětšený na hodnotu 2990 mm. Narozdíl od zmíněné Lagondy však už tentokrát nejde o čtyřdveřový sedan, ale čtyřdveřové kupé s výklopnou zádí- podobně jako Porsche Panamera. Šéfdesignér Marek Reichman o svém výtvoru hovoří jako o „mrštném běžci na dlouhou trať“ a spokojeně dodává: „Naší snahou bylo vytvořit skutečně nejhezčí GT na světě“...Podobně jako hlavní německý konkurent má Rapide čtyři samostatná sedadla, i vzadu oddělená masívním středovým tunelem. Ten ale není samoúčelný, je to přirozená daň za koncepci Transaxle, kdy převodovku u zadní hnané nápravy spojuje s motorem silná roura, jejímž středem zde prochází lehký karbonový hnací hřídel. Čtveřice bočních dveří (mají zajímavé „labutí“ otevírání šikmo nahoru) sice zabezpečí dobrý přístup na zadní místa, za čtyřmístný lze tento vůz však považovat pouze podmíněně. Je to svou podstatou stále supersport, svažující se linie střechy nedovolila vytvořit nad hlavami zadních cestujících nijak mimořádně obyvatelný prostor.
Dle zkušeností z Frankfurtského autosalonu je už výška cestujícího kolem 180 cm limitní, kromě toho je z těchto míst hodně špatný výhled a jedinci trpící klaustrofobií by měli nástup na zadní místa raději dvakrát zvážit. O praktičnost tu ale samozřejmě vůbec neběží, to ví jak výrobce, tak zákazník. Těžko si představit, že by si Rapide pořídil někdo kvůli tomu, aby s ním vozil prarodiče po nákupech. Zavazadelník o spíše sporadickém objemu 301 litrů je dobře přístupný výklopnými zadními dveřmi, trochu kuriozitou je v kategorii supersportů možnost sklopení zadních sedadel a tím i zvětšení objemu na 750 litrů.
Pohonné ústrojí prakticky odpovídá kupé Aston Martin DB9: Atmosférický vidlicový dvanáctiválec s objemem 5,9 litru dává výkon 350 kW při 6 000/ min. a úctyhodný točivý moment 600 N.m. při 5 000/ min. Maximální rychlost činí 303 km/h, akcelerace 0-100 km/h za 5,3 je však trochu zklamáním. Od této exkluzivní značky by asi mnozí čekali drtivější dynamiku, připomeňme například, že velká mnichovská limuzína BMW 760i s dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem (400 kW) zvládne tentýž sprint za neskutečných 4,6 s. a jako supersport se rozhodně netváří... A přímá konkurence Rapide- Porsche Panamera Turbo (368 kW) má nachlup stejnou maximální rychlost jako Aston- 303 km/h, ale sprint zvládne za 4,2 s., tedy o 1,1 s rychleji. To vše při téměř shodné pohotovostní hmotnosti 1970 kg (Panamera) vs. 1950 kg (Rapide).
Že by Aston Martin do budoucna uvažoval ještě o nějaké výkonnější verzi? Necháme se překvapit.
Šestistupňová automatika TouchTronic 2 nabízí buď plně automatický mód, nebo možnost sekvenčního řazení oblíbenými pádly pod věncem volantu. Volící páku v její klasické (a stále častěji opouštěné) podobě zde již nenajdeme, zastupují ji 4 tlačítka na středovém panelu konzole.
Řízení Servotronic s degresivním účinkem má přesně tři otáčky mezi oběma limitními rejdy. O trakci se stará samosvorný diferenciál a elektronický systém PTS (Positive Torque Control), dalších elektronických pomocníků je doslova přehršel (ABS, DSC, EBD, EBA, HBA..), nechybí elektrická parkovací brzda.
Sériová výbava pochopitelně odpovídá exkluzivnímu image výrobce, jmenujme namátkou třeba audio Bang & Olufsen BeoSound s 1000 W a podporou MP3, připojením na iPod nebo USB, dokonalé kožené čalounění, dekorace z ořechového dřeva, elektroluminiscenční displej, vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, přední a zadní parkovací senzory atd. Individualizaci se v tradici výrobce meze nekladou, pak ale nelze počítat se zachováním základní ceny 180 000 Euro (cca 4,5 mil. Kč)...
Technická data:
Motor:
Atmosférický vidlicový dvanáctiválec
ventilový mechanismus: 48 ventilů DOHC,
zdvihový objem: 5 935 ccm,
vrtání x zdvih: 89,0 x 79,5 mm,
kompresní poměr: 10,9:1,
výkon: 350 kW při 6000/min.,
točivý moment: 600 N.m. při 5000/ min.,
Převodovka:
Automatická šestistupňová TouchTronic 2 s možností sekvenčního řazení
Uspořádání pohonu: Transaxle; motor vpředu, převodovka u zadní hnané nápravy.
Výkony:
0-100 km/h: 5,3 s.,
max. rychlost: 303 km/h.
kombinovaná spotřeba: zatím neudána, dle neoficiálních zdrojů 16,5 l/100 km.
Rozměry a hmotnost:
DxŠxV: 5019x 2140 (vč. zrcátek)x 1360 mm.
Rozvor náprav: 2990 mm.
Palivová nádrž: 90,5 l.
Hmotnost 1950 kg.
Pneu: 245/40 R20 (vpředu) a 295/35 R20 (vzadu)