Audi A1: Cena rozhodla o technice
Audi přestalo napínat veřejnost zdlouhavým odhalováním každého pixelu svého nejmenšího modelu a konečně představilo A1 v plné kráse. Záměr vstoupit do okrajového segmentu malých luxusních vozů by se tentokrát snad mohl značce Audi podařit, když předtím hliníkové Audi A2 u zákazníků pohořelo zásluhou přehnané ceny a svérázného designu.
Mezitím si na úspěchu malého Mini, z kterého koncern BMW udělal vyloženě módní lifestylovou záležitost, ingolstadtští znovu ověřili, že prostor na trhu tu je a je škoda v něm prestiž svého loga nevyužít. Narozdíl od Mini však Audi A1 nestaví svou existenci na výrazném retro vzhledu a výkonných modelech s pruhy na kapotě, nýbrž na luxusu, precizní kvalitě a přitom akceptovatelné ceně. Přesně tak si to v polovině osmdesátých let představoval koncern Fiat se svou malou Lancií Y10, jejíž pozdější nástupce s názvem Ypsilon je dodnes nejtypičtějším představitelem kategorie exkluzivních malých vozů.
Kdo si pamatuje na studii Audi metroproject quattro z roku 2007, pro toho není sériová podoba „á jedničky“ žádným překvapením. Audi A1 využívá koncernovou platformu s interním názvem A05, která je společná i pro aktuální řady VW Polo a Seat Ibiza. Rozvor náprav je u všech tří stejný, tedy 2,47 metru. Audi má ale jako správné exkluzivní supermini ze všech nejmenší délku a naopak největší šířku, konkrétně 3,95 m (délka) 1,74 m (šířka) a 1,42 m (výška). Koeficient aerodynamického odporu má hodnotu Cx= 0,32, což sice v absolutním měřítku nevypadá na příliš velký úspěch (např. nové Audi A8 má Cx=0,26), ale v kategorii vozů obdobné velikosti je to stále velmi dobrý výsledek. Na praktičnost se u lifestylových produktů zas tak moc nehledí, takže zavazadelník by svým skromným objemem 267 litrů neměl nikoho pobuřovat. Navíc jej lze zvětšit sklopením zadních sedadel až na hodnotu 920 litrů. A to by na nákup mohlo stačit...Využití existující koncernové platformy a opuštění avantgardní a drahé hliníkové konstrukce, kterou se neúspěšné A2 proslavilo, přinese efekt hlavně na příznivé ceně. Ta by kupodivu měla být jen o cca 1000 Eur vyšší než „lidové“ Polo s obdobnou motorizací a výbavou a měla by začínat částkou 16 000 Eur (cca 415 tisíc korun). Když si vzpomeneme na model A2, který v nejlevnějším provedení tak tak podlezl hranici 600 tisíc korun, tak se cena nové A1 jeví velmi rozumná...
Technika? Zatím nic nového pod sluncem..
Pro Audi A1 jsou zpočátku plánovány 4 motory, z toho dva benzínové a dva naftové. Ani zde se žádného překvapení nedočkáme, všechny jednotky už v nějaké podobě (přesněji výkonovém naladění) pracují pod kapotami malých koncernových vozů.
Základem je nedávno uvedený přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,2 TSI (u Audi 1,2 TFSI), který známe už i ze škodovek, ale namísto výkonu 77 kW si jej Audi z dosud neobjasněné příčiny trochu podladilo na výkon 63 kW. S tím souvisí i snížení špičky točivého momentu na hodnotu 160 N.m. při 1500 až 3500/min. S toto motorizací a standardní pětistupňovou manuální převodovkou bude malá A1 uhánět až 179 km/h a z nuly na sto zrychlí za 12,1 s. Spotřeba dle metodiky EU činí 5,1 l/100 km.
Výkonnější benzínový motor už také známe, je to přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI (u Audi 1,4 TFSI) ve své nejslabší verzi, tedy s výkonem 90 kW. Ten dosahuje točivého momentu 200 N.m v rozsahu 1500- 4000/min. V tomto případě bude maximální rychlost činit 200 km/h a sprint na 100 km/h se odehraje během 9,1 s. (6st. manuál) resp. 9,2 (7st. aut. S-Tronic).
Diesely zastupuje zatím pouze koncernový čtyřválec 1,6 TDI Common Rail, zato ve dvojím výkonovém naladění. Ta slabší má výkon 66 kW a točivý moment 230 N.m. v rozsahu 1500- 2500/min. A1 s ním dosahuje stejné maximální rychlosti jako v případě slabšího benzínu 1,2 TFSI – tedy 179 km/h, zrychlení na sto je však s hodnotou 12,2 s o desetinku pomalejší. Zato dvojnásob přesvědčivá je spotřeba paliva- průměrně 3,8 litru nafty na 100 km...
Silnější verze motoru 1,6 TDI dává ve špičce 77 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 250 N.m. v rozsahu 1500- 2500/min. V tomto případě činí maximálka 187 km/h a sprint na 100 km/h se odehraje za 10,8 s. Spotřeba je pouze o desetinku litru vyšší než v předcházejícím případě- tedy 3,9 litru nafty.
Překvapením je však to, že oba diesely se standardně dodávají pouze s pětistupňovým manuálem. Zdá se, že Audi A1 zas tak velká technická kouzla proti stejně motorizovanému Polu, Golfu, Octavii či Ibize neučinilo, neboť i u těchto „masovek“ je diesel 1,6 TDI standardně k mání s pětistupňovým manuálem. Koncernové technické celky na jednu stranu umožňují snížit výrobní náklady u konvenčních modelů, ale na druhou stranu také mohou novou á jedničku občas trochu handicapovat v konkurenčním souboji o nejmodernější techniku na nejmenším půdorysu. Audi má však do budoucna jistě i pro diesely připraveno elegantní řešení v podobě sedmistupňové dvouspojkové automatiky S-Tronic, která opět není ničím jiným než známou koncernovou převodovkou DSG s lehce pozměněným softwarem...
Stabilizace ESP je standardní a zajišťuje mimo jiné i přibrzdění kola s horší trakcí, čímž supluje funkci samosvorného diferenciálu. Do budoucna se však plánuje rozšíření motorové palety o další, „bohužel“ už také existující: 1,2 TFSI s výkonem 77 kW i výkonnější verzi 1,4 TFSI s výkonem 125 kW), a ještě o diesel s výkonem 55 kW. Tím ale pravděpodobně nebude superúsporný tříválec 1,2 TDI z Pola BlueMotion, ale vzhledem ke specifickému obchodnímu zaměření spíše nejslabší existující varianta čtyřválce 1,6 TDI.
Co A1 ztrácí na své technické individualitě, to jistě dožene kvalitou svého provedení a důrazem na efekt. Už z obrázků je patrné masívní využití oblíbených LED diod, alternativně půjde pořídit až 18“ palcová kola namísto standardních 15 a 16“. Také interiéry vozů této značky jsou vyhlášené perfektním slícováním i použitím kvalitních materiálů. Jízdu nočními ulicemi jistě zpestří nádherné nepřímé ambientní osvětlení interiéru diodami, jak to známe z některých velkých luxusních vozů. Vůz se veřejnosti představí příští měsíc na autosalonu Ženevě a k zákazníkům se vydá už během letošního léta. České ceny doplníme hned jak budou dovozcem zveřejněny.