Citroën C4 Picasso - model od roku 2006
Francouzské MPV pod názvem C4 Grand Picasso se poprvé představilo na podzim roku 2006. Počátkem následujícího roku přišel vůz do prodeje. Doposud nabízený model Xsara Picasso ale zůstal v prodeji i nadále. Zájem motoristů se zasloužil o prodloužení jeho života, kromě toho byl nováček k dispozici pouze v sedmimístné prodloužené verzi Grand.
Pětimístný kratší model C4 Picasso se dostal k prvním majitelům na jaře 2007. Drobný facelift a modernizaci přinesl rok 2010. V rámci změn se pod kapotu nastěhovaly nejvýkonnější pohonné jednotky nabízené pro tento model: zážehový motor 1.6 THP 155 disponující výkonem 115 kW a turbodiesel 2.0 HDi 165 pracující s výkonem 120 kW. Poprvé vyjelo vozidlo také s technologií e-HDi.
Nárazovou zkouškou Euro NCAP prošla verze C4 Grand Picasso v letech 2006 a 2009. Máme tak k dispozici jak původní hodnocení, tak výsledky crash testu podle nových norem. V obou případech si francouzské MPV odvezlo velmi pěkné vysvědčení.
TIP: Prodej Citroën C4 Picasso r.v. 2006-2012
Při první bariérové zkoušce dostal vůz plný počet hvězd za ochranu posádky při nárazu (35 bodů) a ochrana dětí v autosedačkách byla hodnocena třemi hvězdičkami z pěti možných (34 bodů). Za ohleduplnost při střetu s chodcem si automobil připsal dvě hvězdičky (16 bodů).
Druhý test má už podle nových pravidel jediný celkový výsledek, což je v případě tohoto vozu pět hvězdiček z pěti možných – tedy maximum. Jednotlivé disciplíny byly techniky Euro NCAP hodnoceny takto: bezpečnost dospělých 87%, bezpečnost dětí 78%, ohleduplnost při střetu s chodcem 46% a bezpečnostní asistenční systémy 89%.
Pozice na trhu
Ceny ojetých vozidel začínají u částky 190 000 korun. Za takovou cenu můžete pořídit jak krátký pětimístný model, tak prodlouženou verzi Grand schopnou přepravit až sedm cestujících.
Nabídka ojetin je široká, drtivou převahu mají automobily s turbodiesely. Zejména s motory o objemu 1,6 litru. Za spolehlivější ale platí dvoulitrová „há-dé-íčka“.
Zpracování
Palubní deska zaujme přístrojovou kapličkou umístěnou uprostřed, což negativně ovlivňuje čitelnost údajů za jízdy – řidič musí přesunout zrak. Volant zde najdeme shodný s modelem C4, tedy vybavený pevným středem. Toto řešení si mnoho příznivců nezískalo.
Klad představuje nabídka prostoru pro posádku, možnost samostatného posuvu sedadel ve druhé řadě a v případě sedmimístné verze zakomponování sedaček ve třetí řadě do podlahy zavazadelníku. Pokud se nepoužívají, ani nevíte, že je vezete s sebou.
Krátké provedení vozu nabízí zavazadlový prostor o objemu 500 litrů, po sklopení sedadel ve druhé řadě naroste na 1734 litrů. Prodloužená verze Grand má v pětimístném uspořádání zavazadelník o objemu 576 litrů. V sedmimístném uspořádání automobil převeze náklad o objemu 208 litrů a naopak po sklopení všech sedadel ve druhé a třetí řadě zvládne přepravit až 1951 litrů zavazadel. Obě varianty jsou vybaveny samostatně výklopným oknem pátých dveří, což za určité situace může usnadnit přístup do zavazadelníku ve stísněných prostorech.
Do třetí řady sedadel verze Grand se dostanete snadno, díky chytře řešenému sklápění boční sedačky ve druhé řadě. Vzadu ale mnoho místa nehledejte – jde spíše o nouzové sedačky.
Jízda
Citroëny C4 Picasso nebo Grand Picasso nejsou vozy pro nějaké divočárny. Úlohu rodinných dostavníků ale plní dobře i díky měkčímu naladění podvozků, což v praxi znamená zdatné tlumení děr a výmolů.
Z toho však plyne, že do zatáček je třeba najíždět s rozvahou. Vyšší stavba karoserie je znát, hmotnost vozu se přirozeně projevuje také. Po stránce jízdních vlastností nelze čekat zázraky a rozhodně se najdou v tomto směru v rámci třídy znatelně zdatnější automobily.
Minusem je nepřesné řazení, což se týká především pětistupňových převodovek. Horší volbu však představuje pomalu řadící pilotovaná převodovka – automobil se při změně převodového stupně zhoupne, při rozjezdu trvá zařazení příliš dlouho, existuje zde riziko drahých poruch.
Motorizace
Hmotnost a rozměry vozu zvětšují rozdíly mezi zážehovými a vznětovými jednotkami. Turbodiesely jsou citelně úspornější a nezřídka si s automobilem poradí lépe.
Při výběru motorizace a testovací jízdě si uvědomte, že proháníte prázdné vozidlo. Pokud jej naložíte zavazadly, a plně obsadíte, bude mít motor znatelně více práce. Přeplňované jednotky se s takovou situací vypořádají lépe. Pokud jsou vznětové, pracují i úsporněji. To platí zejména pro šestnáctistovky HDi. Z hlediska spolehlivosti ale nejsou zrovna dobrou volbou.
Na trhu ojetin se časem jistě objeví také verze s motory 1.6 e-HDi/82 kW. V prodeji jsou teprve krátce a tak mezi ojeté vozy zatím nedorazily - až se tak stane, buďte ostražití. Jde o verze s tzv. mikrohybridní technologií, což znamená start-stop systém, speciální startér a alternátor umožňující rekuperaci energie. Ceny těchto dílů přitom nejsou lidové. Už samotné užití start-stop systému u dieselu je diskutabilní. Vypínání vznětovému motoru bez nejmenšího dochlazení určitě neprospívá.
Zážehové motory: 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/103 kW, 1.6 16V/110 kW, 1.6 THP/115 kW, 1.8 16V/92 kW, 2.0 16V/103 kW.
Vznětové motory: 1.6 HDi/80 kW, 1.6 HDi/82 kW, 1.6 e-HDi/82 kW, 2.0 HDi/100 kW, 2.0 HDi/110 kW, 2.0 HDi/120 kW.
NEJ motory
Dobrá volba: 2.0 HDi
Podle mechaniků ve značkových servisech jsou dvoulitrové turbodiesely a motory 1.4 HDi z nabídky vznětových agregátů koncernu PSA Peugeot Citroën nejspolehlivější. Malou čtrnáctistovku přirozeně pod kapotou MPV nenajdete, ale dvoulitr tu je. Zejména ve verzi s výkonem 100 kW se z hlediska spolehlivosti doporučuje.
Nevhodný: 1.6 HDi
Tento agregát někteří stále vychvalují. Asi pod dojmem úsporného provozu, protože po stránce spotřeby je opravdu vynikající a navíc disponuje dobrým výkonem. Jenže do spolehlivosti má daleko. Trápí jej vadné vstřikovače, uniky oleje i potíže s podtlakovým okruhem (ovládá EGR ventil, škrticí klapku a turbo).
Zobrazit celý článek