Fantastická Čtyřka! BMW 440i M Performance | Autanet.cz

Fantastická Čtyřka! BMW 440i M Performance

Už dlouho se mi nestalo, abych měl vrcholnou civilní verzi auta radši než jeho sportovní derivát. BMW 440i M Performance je ale bez debaty nejlepší Čtyřkou, jakou si můžete objednat. Proč si to myslím?

Vylepšení z řady M Performance se poměrně nenápadně, ale o to hlouběji prokousávají mezi prvky objednávané příplatkové výbavy. Není divu, ozdobená auta díky nim vypadají, a často i jezdí ještě mnohem lépe než standardní BMW. Ale jak to dopadne, když vám při konfiguraci nového modelu „trochu“ ujede ruka a nacpete do něj v téměř všechno, co se dá?


Výsledek stojí před vámi. Má modrý lak Pure Blue z programu BMW Individual a víc ozdob, než kdekterý vánoční stromeček. Oproti většině jehličnatých košťat ale Čtyřce ty ozdoby vážně sluší, a to dokonce tak, že si většina lidí ve vašem okolí bude myslet, že jedete v M4. Testovaná fešanda totiž kromě absentovaného vyboulení na kapotě a rozkročenější karoserie není o nic míň sexy než její brutálnější sestřička. Oproti ní je však 440i daleko příjemnější, a to jak při běžné, tak …no vlastně při každé jízdě.



Pokud se nebudeme bavit o okruhových radovánkách, (těm se oddává jen mizivé procento řidičů), osobně neznám důvod, proč byste měli dávat přednost daleko hlučnějšímu, méně pohodlnému a v konečném důsledku i hůře použitelnému autu, které vás vyjde na podobné peníze. (Samozřejmě nic proti M4.) Testovaná čtyřka navíc v reálném světě není zas o tolik pomalejší, protože pod ozdobami M Performance ukrývá i několik zásadních vylepšení.

Tím prvním je bez debaty Power and Sound kit. Ten šroubuje výkon auta na rovných 360 koní. Je tu ale i jiný tlumič výfuku, koncovky, nebo odladěný sportovní katalyzátor, takže výsledný jízdní požitek opravdu stojí za to. Auto jede jako z praku, a díky výfuku s klapkou a downpipu vydává ve sportovních režimech Sport a Sport+ (tehdy je klapka otevřená), skoro až neuvěřitelné zvuky. Praská, bublá, plive, štěká, řve a nevím co všechno ještě. Ale pozor, ne jako baby M. Za autem vážně duní zem a vyděsíte s ním spolehlivě jak malé děti, tak jejich rodiče. Jinými slovy - pro motoristického „úleťáka“ mého typu fakt zážitek!



U normálního testu bych se teď jal probírat jízdní dojmy, modrá Čtyřka mě ale dostala natolik, že to trochu přeorientuju. Po několika dnech mi auto začalo totiž doslova uzemňovat tím, jak dobře umí hned čtyři věci naráz. Ve vzduchu proto okamžitě visela paralela s Hollywoodským trhákem v překladu nesoucím jméno Fantastická čtyřka. Pojďme se proto na modré kupé s oranžovým interiérem podívat ze čtyř odlišných úhlů pohledu.

1. 440i M Performance a nezaměnitelný „WOW efekt“!
Tohle testovanému autu jednoznačně jde. Umí upoutat pozornost, ať jste kdekoliv. A je přitom úplně jedno, že nejde v tom pravém slova smyslu o sporťák. Lidé se na něj zkrátka tak dívají. Karbonové doplňky, exkluzivní modrý lak a obrovské rudé třmeny dělají své. Zajímavé však je, že Čtyřka si i přes všechnu paráda nezapomněla ponechat tu přirozenou jemnost a čistou eleganci. Možná i proto se mi až na chybějící prolis v kapotě líbí víc než krvelačná bestie M4.



2. V roli dálničního expresu.
Zapomeňmě teď na moment na všechnu tu parádu, práskající výfuk a omračující jízdní dynamiku (ne, výraz „omračující“ není přemrštěný, auto zvládá sprint z 0-100 km/h za 4,4 sekundy!). Čtyřkové BMW si koupíte především proto, že s ním chcete jezdit. A chcete jezdit hodně. Nebudou proto výjimkou zákazníci, kteří s tímto autem najedou třeba 30 000 kilometrů ročně. A právě v tuhle chvíli je 440i daleko racionálnější volbou než M4. Prvky M Performance parts totiž nijak nezasahují do úžasně vyváženého charakteru, kterému jsem propadl už před třemi lety, kdy motor B58 poprvé zavítal do dnes testované karoserie.

Bál jsem se, že auto s těmito úpravami bude uškubané, nervózní, ale přitom ne tak sportovní jako dospělé M. Jenomže ono to prostě zvládlo a nezůstalo jen na půli cesty. Je stále tím příjemným cestovním GT, ve kterém vám neni líto strávit mnoho času. Výfuk si ztišíte, že za vámi zůstane jen vzdálený ale velmi příjemný baryton šestiválce, hodíte se do naprostého klidu a v dokonale intimní atmosféře přejedete napříč republikou. O kvalitní ozvučení se postará aparatura Harman&Kardon, protáhnout chodidla si můžete díky tempomatu s brzdnou funkcí (u BMW již léta) a najednou jste v cíli.



Ale počkat? Co to tankování? No právě. Ačkoliv jste celou dobu cestovali rychlostí mezi 150-170 km/h (pardon, ale s podobným autem by se cestovat pomaleji správně ani nemělo - protože na to má k sakru jak výkon, tak brzdy!), neukáže vám palubní počítač větší číslo, než 9 l/100 km. Takže tu republiku nepřejedete jednou, ale hned dvakrát.

3. Kombi pro dva?
Jasně, s názvem této kapitoly jsem docela přepálil, ale to je záměr. Když totiž přijedete s drahou polovičkou na víkend, ze zavazadelníku vyndáte dva kufry, dvě elektrokola a ještě spoustu blbostí (které s sebou vždycky vozíme a nikdy je nikdo nepotřebuje), vaše okolí se nestačí divit, co všechno se do elegantně sportovního kupé vešlo. Čtyřka totiž vážně není malá. Do jejího zavazadelníku se vejde hned 480 litrů čehokoliv a uvnitř se při standardním uspořádání posadí i čtyři stokiloví pořízci mého typu. Vsadili byste si na to..?



4. Větší „eM2ka“
Jo, konečně jsme u jízdních dojmů. Ačkoliv rozdílů mezi BMW M2 a tímto autem známe všichni nepočítaně (od úplně jiného motoru začínaje, po zcela odlišnou převodovku konče), obě auta mají podobný jízdní charakter. Může se vám zdát, že M2 je na nositelku velkého písmene M až moc hodná, jenomže to je přesně ta vlastnost, kterou v BMW 440i M Performance oceníte. To auto vás lidově řečeno nechce zabít. Díky delšímu rozvoru (oproti M2) a o trochu užším pneumatikám než u velkých M je navíc i čitelnější v menších rychlostech a daleko více se proto hodí pro méně zkušenější držitele řidičského průkazu.

V testovaném voze se dá úžasně pracovat s přenosem hmotnosti, a zároveň u toho pozorovat precizně ohraničené dorazy v silentblokách. Ty mají za následek, že vám auto neujíždí pod zadkem ani pod rukama. Díky pevnému a jistému předku s ním zároveň můžete naletět do zatáčky, nechat se stočit do stopy plynulým utažením volantu a pak už se jen rozhodnout, jestli ze zatáčky vyletíte v oblacích kouře od pneumatik, šlápnete na plyn o trochu později a odjedete v jemném powerslidu, nebo zda si budete užívat citlivého dávkování plynu a sledovat čistou stopu. M Performancová 440i umí všechno!



Upřímně mě na ní nejvíc baví právě ta kombinace použitelnosti. Jedete na výlet, služebku, za rodinou, zkrátka cokoliv. V provozu vás auto, díky tomu že není nervózní, nikam nežene. Když se ale objeví vůdce kolony, který na klidném úseku s 90 km/h limitem sviští „šedesátkou“, stáčí vám jediná rovinka a rázem jedete opět sami. Bez otravných řidičů brzdičů, bez stresu a s minimálním rizikem, že vám nějaký kamínek načechrá ten krásný karbon.

Pak to do cíle vezmete zkratkou, která vede přes serpentiny a cestu vám prodlouží zhruba o 20 kilometrů, ukrojíte pár desetin milimetrů ze zadních pneumatik, a když konečně přijedete, dočkáte se nejen vnitřního pocitu blaha, ale i spotřeby benzínu někde nad 9 litry. Na tohle vážně nemám, co bych dodal. Snad akorát, dobrá práce!



Přijde mi jenom trochu škoda, že si technici BMW stále nepohráli s nastavením při vypnutí stabilizace. Auto se okamžitě přepne do měkkého režimu podvozku, pomalejší odezvy na plyn a lehčího řízení, při kterém se začně houpat víc, než byste při petrolheadské zábavě chtěli. Ale to je tak všechno.

Zpátky do reality
Jdem na závěr. Byla to teda jízda. Ani po celém dni za volantem z tohohle auta ale nejsem unavený, a to je to nejmilejší překvapení, jaké si pro mě přichystalo. BMW 440i M Performance totiž jasně ukázalo, že originální příplatkové věci vymýšlejí v BMW M Performance lidé, kteří tomu beze zbytku rozumí. Aniž by vylepšená Čtyřka ztratila byť jen procento ze svých „cestovacích vlastností“, dokázala z potentního celku vydolovat ještě více zábavy. A za to si jí nesmírně cením.



No a teď z druhého soudku. Příplatky M Performance parts na testovaném voze stály po zaokrouhlení zhruba 370 000 Kč. Přičtěte si k tomu oranžový interiér s tou nejjemnější kůží z programu Individual, nálož komfortní výbavy a jsme na ceně, kterou vám radši ani nebudu psát. Anebo jo. Auto stálo 2 437 676 Kč. Možná že mě teď někdo z vás za následující tvrzení pošle do horoucích pekel, ale modrá Čtyřka si dokonce i tuhle cenu zvládla obhájit. A to hlavně tím unikátním skloubením jízdních vlastností, oslnivého šarmu, a každodenní použitelnosti, při kterém se nemusíte vzdát vůbec ničeho. Umí být komfortní, praktická, i rychlá jako Mka před osmi lety.

Koupil bych si ji raději než M4? Já ne, mám rád svůj strach a M4 mi ho umí nahnat. Navíc mi ještě nebylo čtyřicet. Objektivně vzato je ale 440i M Performance opravdu tou nejlepší a nejpoužitelnější Čtyřkou v jaké jsem měl možnost jezdit. A teď už se loučím, hned vedle na mě čeká dvacet let staré kupé 325ci, ke kterému se už cestou snesu z obláčku a dopadnu na zem tak tvrdě, že mě budou bolet kolena.

Plusy
+ okouzlující vzhled
+ jízdní zážitek
+ kombinace fantastického motoru a převodovky
+ hospodárnost motoru
+ neztrácí nic z praktičnosti běžné verze


Mínusy
- necitlivé řízení okolo středové polohy
- vysoká cena

Technické údaje BMW 440i M Performance 8AT
Motor: Zážehový přeplňovaný R6
Pohon: 4x2 zadní
Objem motoru: 2 998 ccm
Převodovka: 8. stupňová automatická (ZF)
Výkon: 265 kW (360 k) / 5 500 - 6 500 ot./min.
Točivý moment max.: 500 Nm / 1 380 - 5 000 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 4,4 s
Spotřeba - město: 8,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,3 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4 638 / 1 825 / 1 327 mm
Rozvor: 2 810 mm
Zavazadelník: 480 / - l
Pohotovostní hmotnost: 1 630 kg
Spotřeba během testu: 8,8 l/100 km
Základní cena s test. motorem: 1 294 800 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text Martin Müller Foto: Jan Hrbek

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2019

349 000 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč