Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy? | Autanet.cz

Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?

Určitě tušíte, že připravit auto na zimu není jen o výměně pneumatik, i když to je samozřejmě základní úkon. Během zimy a mrazů trpí spousta komponentů na podvozku a karoserii. Pokud se příprava podcení, auta mohou zbytečně chátrat a ztrácet na své hodnotě. Navíc vás na jaře může překvapit nepříjemnost v podobě nutné servisní opravy. Co je tedy potřeba zajistit, aby vaše vozidlo přečkalo zimu v pořádku?

Rukavice, škrabka, smetáček a rozmrazovací sprej předejdou zničeným kreditkám ve zmrzlých prstech a ušetří drahocenný čas i nervy. Nejen řidiči, kteří si potrpí na úklid, ocení gumové autokoberce nebo gumové vany do kufru. Ty jsou buď univerzální a nebo přesně padnoucí do konkrétního typu vozidla. S sebou domů si nezapomeňte vzít rozmrazovač zámků, za který budete v mrazech vděční. To platí zejména pro ty, kteří neodemykají dálkovým ovládáním. Kromě těchto věcí a rad je dobré nepodcenit osm základních doporučení:


1) Mytí a voskování

Zvýšená vlhkost a posypová sůl během zimního období do značné míry podporují korozi. Té se dá efektivně bránit nanesením ochranného vosku na karoserii. Nejdříve je ale nutné vůz důkladně umýt a odstranit všechny nečistoty. Před voskováním byste také měli opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Využít můžete různých sad na odstranění škrábanců.

Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionálního postřiku. Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte už od 300 korun, práce profesionála pak vyjde na cenu od 1 000 korun výše.

2) Antikorozní postřik podvozku

„Nezapomeňte pečovat i o podvozek, který trpí více než lakované části karoserie! V zimních měsících podporuje korozi zejména silniční sůl,“ varuje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Zároveň také dodává: „Toto platí nejen u starších ojetých aut, ale už i u mladších modelů dva až tři roky starých.“ Podvozek ochráníte tomu určeným amtikorozním nástřikem včetně podvozkových dutin, kde se nečistoty usazují nejvíce. Zapomenout by se nemělo ani na podběhy.

3) Vidět a být viděn je základ bezpečné jízdy

O dobrou viditelnost se musí postarat nejen samotné světlomety, ale i čelní sklo. Zajistíte tak, že světla nebudou nikoho nepříjemně oslňovat a vy budete mít správně nasvícenou silnici. Od věci není ani výměna žárovek za ty s vyšší svítivostí. Ale pozor – vždy musí jít o žárovky s příslušnou homologací.

4) Vyměňte stěrače

Na stěrače musí být stoprocentní spoleh. Je důležité, aby byly v dobré kondici, a vy jste tak měli perfektní výhled. Nezapomeňte, že v rámci bezpečné jízdy rozhoduje každá sekunda. Jak moc jsou stěrače opotřebené, to samozřejmě záleží zejména na četnosti jejich užívání. Životnost stěračů však ovlivňuje také to, kde parkujete. Pokud máte auto garážované, logicky stěrače ušetříte před nejrůznějšími škodlivými vlivy, ať už je to mráz, či v létě velké horko, které stěrače zatěžují. Neméně důležitá je také kvalita stěračů, vyplatí se na nich nešetřit a pořídit si kvalitní, které jsou odolné vůči teplotním výkyvům, kamínkům, blátu nebo třeba námraze.

Pokud odhlédneme od případu, že jsou stěrače z nějakého důvodu nefunkční, je nutné sledovat, v jakém stavu je na nich stírací gumička, která je nejdůležitějším komponentem. V létě se mohla vlivem velkého horka zvlnit, nedrží tvar, a proto nepřilne dokonale. Na podzim a v zimě na ni zase působí teplotní výkyvy, mráz a vítr. Snadno tak ztvrdne nebo zpuchří. Tak jako tak je třeba stěrač vyměnit, aby bylo stírání opět stoprocentní.

Při nákupu nových stěračů se zaměřte na jejich správné rozměry a typ. Rozhodně nedoporučujeme univerzální stěrače ze supermarketu. Takové nemusí vašemu autu přesně sedět a nebudou pak stírat správně.

Ideální je v prodejně nebo na e-shopu zadat konkrétní typ svého vozu. Na výběr pak dostanete z různých variant stěračů přímo pro váš typ auta. Stěrače pak můžete kupovat buď samostatně, nebo rovnou v kompletním setu. V prodeji jsou také stěrače se sadou adaptérů, které zajistí kompatibilitu s většinou aut, která na našich silnicích jezdí. Pokud máte specifické zakřivení skla, vybírejte stěrače hybridní.

5) Doplňte všechny kapaliny

Často se zapomíná dolévat směs do ostřikovačů, která je zvláště v zimním období důležitá. Zimní směsi vybírejte mrazuvzdorné, dejte si přitom pozor na různé hranice odolnosti proti mrazu. Některé vydrží mráz až do -80 stupňů. Vysoce účinné jsou pak směsi s nanočásticemi, které lépe odpuzují vodu, nečistoty i oleje, zvyšují lesk nebo chrání před dalším znečištěním.

Zkontrolujte i chladicí kapalinu, která kvůli vysokým letním teplotám přirozeně ubyla. Právě teď byste ji měli doplnit případně vyměnit za novou, a to s výdrží do -30°C. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i s chladičem. Chladicí kapaliny laicky rozlišujeme podle barvy, ale pokud si nejste jistí, jaká kapalina má být použita právě ve vašem voze, nebojte se obrátit na vyškolený personál prodejny.

6) Brzdy a brzdová kapalina

Dalším důležitým komponentem jsou brzdy, jejichž význam se v zimním období násobí, proto zkontrolujte nejen jejich fungování, ale i hladinu brzdové kapaliny. Její kvalitu mohou ověřit v servisu, ale obecně platí, že by neměla být starší než tři roky.

7) Zkontrolujte autobaterii

Na zoubek se podívejte i baterii. Ověřte si, že je nabitá a nemá zanesené kontakty. Mnoho řidičů netuší, že i baterie má určitou životnost a zdatnější automobilisté si ji mohou zkontrolovat a dobít sami doma.

Právě autobaterie, která v mrazu rychle ztrácí svou kapacitu, vám může připravit horké chvilky přesně v okamžiku, kdy svůj automobil budete opravdu potřebovat. Autobaterie nízkými teplotami trpí. Pokud je vybitá, dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou (hrozí i její roztržení). Naopak, pokud je baterie nabitá, nevadí jí ani mrazy několik desítek stupňů pod nulou. Pokud však máte v zimě častější starty, nebo jezdíte kratší trasy, baterie se nestíhá dobít na plnou kapacitu. Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. Ideální je provést měření 24 hodin po jízdě. Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis.

Baterie by se měly nabíjet jen schválenými nabíjecími zdroji a dle pokynů výrobce nabíječek i autobaterie. Na trhu se objevují nové nabíječky a zažité postupy pro nabíjení u nich nemusí vždy platit.

Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky. Pokud kvůli vybité baterii nenastartujete, lze použít startovací kabely nebo startovací stanice. Ty automobil přivedou k životu. Je však třeba mít na paměti, že jízdou baterii úplně nedobijete, a proto je nutné ji vždy dobít nabíječkou.

8) Zkontrolujte těsnění

Nezapomeňte ošetřit gumové těsnění dveří speciálními tyčinkami, které zabrání přimrznutí dveří a dodá jim potřebnou pružnost.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Honda Civic

Rok výroby 2024

777 000 Kč

Hyundai Tucson

Rok výroby 2016

333 333 Kč