Kia cee´d dostane přeplňovaný litrový tříválec Kappa
Na 85. ročníku autosalonu v Ženevě se 3. března 2015 uskuteční světová premiéra zcela nového agregátu 1,0 l T-GDI (zkr. Turbo Gasoline Direct Injection, přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva) s označením ‘Kappa’. Nový maloobjemový motor, představený v předpremiéře automobilkou Kia na speciální výstavě technologií pohonu v roce 2013 v Ženevě, se nyní poprvé ukazuje v produkčním modelu – v novém voze řady Kia cee’d GT Line.
Nový motor Kia T-GDI Kappa reaguje na současný trend hospodárnějších jednotek s nižším zdvihovým objemem, které spotřebují méně paliva a produkují nižší objemy emisí – ale současně nabídnou zajímavé dynamické parametry.
Světová premiéra produkční verze – nová Kia cee’d GT Line
Prvním vozem, pod jehož kapotou se nový motor Kia 1,0 l T-GDI objeví, bude sportovní model nové řady cee’d GT Line. Nový motor Kappa v této variantě dosahuje nejvyššího výkonu 120 k a maxima točivého momentu 172 Nm. Byl navržen tak, aby produkoval nižší emise CO2 než jednotka 1,6 l GDI z jiných modelů řady cee’d. Připravuje se homologace před uvedením řady GT Line ještě v tomto roce.
Plnění udržitelné strategie snižování zdvihových objemů
Nová pohonná jednotka je u značky Kia prvním zástupcem řady maloobjemových motorů, které se na evropských trzích představí. Za jejím vznikem stojí vlastní tým vývojářů Kia z výzkumného a vývojového centra v korejském Namyangu.
Klíčovým cílem konstruktérů zabývajících se vývojem tohoto motoru bylo zajistit okamžitou odezvu motoru, vysoce hospodárné spalování paliva a co nejvyšší točivý moment již od nízkých otáček motoru. To jsou základní stavební pilíře obecnější strategie automobilky Kia vyvíjet maloobjemové motory pro globální modelovou řadu této značky.
Při vývoji agregátu T-GDI usilovaly výzkumné a vývojové týmy Kia o snížení spotřeby paliva o 10 až 15 procent oproti dosavadnímu motoru Kia 1,6 l GDI.
Hospodárnější spalování s vysokotlakým vstřikováním paliva a lepším průtokem vzduchu
Nový maloobjemový motor používá nově vyvinuté vstřikovací ventily vrtané laserovým paprskem se šesti samostatnými otvory. Tyto ventily jsou schopny zajistit rovnoměrnější rozprostření paliva se vzduchem v celém prostoru válce, a to díky laserem vyvrtaným otvorům uspořádaným ve tvaru jehlanu, namísto neměnného vstřikování směsi paliva se vzduchem do stále stejných míst ve spalovací komoře. Nové ventily vrtané laserovým paprskem v součinnosti s vysokotlakým čerpadlem vyvinou vstřikovací tlak až 20 MPa.
Díky použití přímého sacího kanálu – namísto jemně zakřiveného kanálu u stávajícího motoru Kia 1,6 l GDI – se dále zlepšilo proudění vzduchu do spalovací komory v zájmu nižší spotřeby paliva. Přímý sací kanál je zakončen ostřejším hrdlem sání vzduchu, čímž klesá odpor vzduchu ve všech fázích sání do motoru, zlepšuje se rozvíření vzduchu uvnitř válců (s ohledem na rychlejší a účinnější spalování) a zároveň potlačuje nežádoucí klepání motoru.
Jednokomorové turbodmychadlo s účinným vyplachováním prostřednictvím elektromotoru
Jednokomorové turbodmychadlo motoru T-GDI pracuje v součinnosti s elektromotorem klapky rozvodu výfukových plynů, čímž se zlepšuje funkce turbodmychadla díky vysoce účinné strategii vyplachování vzduchu. Elektromotor kromě odsávání čistého vzduchu pro motor k opětovnému využití při spalování je schopen současně otevírat klapku rozvodu výfukových plynů kvůli lepšímu proudění odpadního vzduchu.
Zde použitý pokrokový systém zajišťuje vyšší točivý moment v pásmu nízkých otáček, rychlejší odezvu motoru v libovolné poloze škrticí klapky a rovněž nižší spotřebu paliva za vyššího zatížení motoru. V modelové řadě Kia cee’d GT Line dosahuje tento motor nejvyššího točivého momentu 172 Nm v širokém pásmu od 1500 do 4100 ot/min, přičemž maximum výkonu přichází v 6000 ot/min.
Nižší teplota výfukových plynů a dělený systém chlazení
Motor dále používá integrované sběrné výfukové potrubí, které mírně snižuje teplotu výfukových plynů. Nižší teplota kromě snížení spotřeby za vysokých otáček a vysokého zatížení motoru má dopady i na čistší emise, neboť umožňuje účinnější fungování katalyzátoru.
Teplotu motoru přesně řídí nový dělený systém chlazení s dvojicí termostatů. Díky použitému řešení je možné nezávisle na sobě chladit blok motoru a hlavy válců, přičemž hlavní termostat reguluje tok chladicí kapaliny motoru k hlavám válců nad 88 °C s cílem snížit klepání, zatímco termostat bloku motoru přerušuje tok chladicí kapaliny při teplotě nad 105 °C, aby se snížilo mechanické tření a zvýšila účinnost.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelKia Ceed TOP 7DCT 1,5 T-GDi
Kia Ceed SPIN 7DCT 1,5 T-GDi
Kia Ceed 1,6 T-GDI 150 kW GT Plus
Mohlo by vás zajímat
Test: Kia Ceed SW - benzínové kombi se spotřebou dieselu
Každý kupuje vozy SUV, ale takové kombi pro rodinu může být daleko praktičtější a levnější. ...
Test: Kia Ceed SW 1.6 CRDi - úspornější a lepší
Třetí generace Ceedu je na trhu již pátým rokem, což je na poměry korejských modelů poměrně dlouho. K testu přijel facel ...
Kia Ceed prošla modernizací, co je nového?
Model Ceed prošel výrazným omlazením, které se dotklo tří ze čtyř karosářských variant - hatchback, kombi sportswagon a ...
Nejnovější články
Sportovní Škoda Kodiaq RS je tady. Benzínový dvoulitr, výkon 265 koní a pohon všech kol
Čtyřválec 2,0 TSI v novém modelu Kodiaq RS dostal o 20 koní více než u předchůdce. Maximální točivý moment činí 400 Nm. ...
Spojením sil vzniklo módní dílo Fiat 500e Giorgio Armani Collector’s Edition
Když chcete šikovný malý elektromobil do města a nechcete slevit z vyjímečného stylu ...
Na český trh vstupují další čínské automobilky. Jejich modely zaznamenaly úspěch v Polsku
Omoda bude prodávat model Omoda 5 s motorem 1.6 Turbo nebo čistě elektrickou verzi. Model Jaecco 7 bude 4,5 metru dlouhé ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Ford Focus
Rok výroby 2020
Škoda Superb
Rok výroby 2020
Ford Ranger
Rok výroby 2013
Škoda Yeti
Rok výroby 2013