Test: Kia Ceed SW - benzínové kombi se spotřebou dieselu
Každý kupuje vozy SUV, ale takové kombi pro rodinu může být daleko praktičtější a levnější.
Pokud sháníte rodinné auto, může být Kia Ceed SW (kombíky korejská automobilka označuje roky přídomkem Sportswagon – zkráceně SW) tím pravým modelem. Aktuálně jej můžete pořídit s benzínovým tříválcem 1.0 T-GDI za 459.980 Kč v základní výbavě Comfort. Od druhého výbavového stupně se nabídka motorů rozrůstá o čtyřválcovou 1.5 T-GDI, kterou je možné mít dokonce s dvouspojkovým automatem 7DCT, přitom vůz přijde na 519.980 Kč, resp. 569.980 Kč v případě automatu. My sáhli po plně vybavené specifikaci GT-Line s automatem, která představuje vůbec nejdražší možnost. Přitom za vůz dáte stále únosných 689.980 Kč. Kromě toho Kia nabízí zajímavou limitku EDICE 30 vycházející z výbavy TOP.
Ve výbavě GT-Line nechybí nic zásadního. Palubní desce dominuje od modernizace desetipalcový displej multimédií, který má pěkné rozlišení a rychle reaguje na povely. Po stránce ergonomie je kabina Ceedu naprosto v pořádku – korejská automobilka totiž stále sází na fyzická tlačítka a ovladače. Jejich rozmístění je logické a intuitivní. Jen škoda kruhových ovladačů klimatizace, ty nachmatáte i poslepu, ale červený displej zobrazující nastavenou teplotu není za slunečného dne zrovna moc čitelný. Ideální pozici za volantem nalezne většina motoristů rychle, ve výhledu nic nepřekáží. V případě čtyřčlenné posádky rozhodně nebudete uvnitř vozu strádat.
Udávaný využitelný objem zavazadelníku dlouhého Ceedu činí 625 litrů. Zavazadelník je příkladně široký a hlavně dlouhý. Ve srovnání s obdobně dlouhými SUV do kombi naskládáte více věcí. Po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40 vykouzlíte využitelný objem až 1.694 litrů.
Pod kapotou kombíku pracoval zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1.482 ccm. Výkon 103 kW a maximum točivého momentu 253 Nm dostupné v rozmezí 1.500 až 3.000 ot./min. stačí bohatě i na plně naložený vůz. Samotný automat řadí hladce, o změnách rychlostí prakticky nevíte. V případě potřeby umí automat podřadit. Existují ovšem momenty, kdy se dvouspojka zalekne a jemně cukne, stejně tak fakt, že při rozjezdu do kopce vůz nepodrží a dojde k nevyžádanému couvnutí (děje se tak zejména při parkování v kopci).
Když byl diesel 1.6 CRDi ještě v nabídce, jezdili jsme s ním za 5,8 l/100 km. A teď se podržte. Naprosto stejný přísun paliva si při pohodové jízdě žádá zkoušený benzínový čtyřválec. Je to k nevíře, ale mimo město lze plně vybaveným Ceedem SW a motorem 1.5 T-GDI jezdit v rámci rychlostních limitů hluboko pod pět litrů. Na trase vedoucí z Jičína na přehradu Seč a zpět jsme dosáhli dokonce průměru 4,4 l/100 km. Sama automobilka uvádí kombinovanou spotřebu 5,8-6,3 l/100 km a není důvod ji po našich zkušenostech věřit. Patříte-li mezi svižněji jezdící řidiče, počítejte se spotřebou na úrovni 6,5-7,5 l/100 km.
Maximální rychlost kombíku od Kii činí 197 km/h a zrychlení 0-100 km/h zvládá za 9,9 sekundy. Ceed SW spoléhá vpředu na McPherson a víceprvkové zavěšení vzadu (nejslabší motor má vzadu vlečná ramena spojená torzní příčkou). V zatáčkách působí korejské kombi jistě a podvozek funguje znamenitě. O běžných nerovnostech posádka neví, nekonají se žádné hlučné rány, nic podobného. Brzdy jsou dost citlivé už při lehkém stlačení plynového pedálu. V kabině slyšíte pouze odvalující se pneumatiky, aerodynamický hluk se podařilo potlačit velmi solidně.
Aktuální generace Kii Ceed zdokonaluje již dobré a v některých ohledech je lepší než německá konkurence. Zásadní chyby budete hledat jen těžko, všechny běžné věci dělá Ceed znamenitě. Je to především poctivé dobře jezdící rodinné kombi oblečené do atraktivního kabátu bez zbytečností za solidní peníze. A k tomu jezdí za hubičku. Tato kombinace se už tolik nevidí.
Plusy:
+ jízdní vlastnosti
+ bohatá výbava
+ výborná spotřeba
+ klasické ovladače
+ zavazadelník
Mínusy:
- zrcadlící se palubka v předním skle při ostrém sluníčku
- dvouspojková převodovka občas jemně cukne a při rozjezdu do kopce couvne