Mazda3 slaví dvacátiny
Znáte model, který předcházel populární trojce a víte co se skrývalo pod zkratkou MPS?
Mazda3, v prvních třech generacích známá v některých regionech jako Axela, je v segmentu kompaktních vozů mimořádně oblíbená už od první verze z roku 2003. Letos slaví dvacáté narozeniny, tak se za její minulostí ohlédneme.
V roce 1999 spustila Mazda nový projekt s cílem nahradit staré modely Familia, 323 a Protegé novými hatchbacky a sedany. V čele iniciativy stál hlavní návrhář Hideki Suzuki, do akce se zapojila designová centra Mazdy v USA, Německu a Japonsku. V roce 2001 zvítězil návrh Hasipa Girgina. Sám autor ho následně půl roku v Hirošimě vylepšoval, pak vedení návrh schválilo pro sériovou výrobu. Hotový vůz se představil v roce 2003 na 60. ročníku autosalonu IAA Cars Frankfurt Motor Show, o měsíc později se v Japonsku začala prodávat první generace Mazdy3. Rychle si získala oblibu coby cenově dostupné auto s kvalitní konstrukcí a atraktivními jízdními vlastnostmi.
V roce 2006 Mazda na ženevském autosalonu představila výkonnou verzi Mazda3 MPS (Mazda Performance Series). Do její výbavy patřil samosvorný diferenciál s omezeným prokluzem a výkonný přeplňovaný motor s objemem 2,3 l, stejný jako v modelu Mazda6 MPS. Vůz zaznamenal pozitivní ohlasy v médiích i u zákazníků.
Druhá generace Mazdy3 se představila v roce 2008 na autosalonech v Los Angeles a Bologni. Stále využívala architekturu C1 vyvinutou ve spolupráci Fordu, Mazdy a Volva, v průběhu času ovšem došlo na řadu aktualizací. Díky nim se v řadě Mazda3 objevila např. technologie Skyactiv a několik speciálních modelů. Ve druhé generaci se vrátil i výkonný model MPS s celou řadou vylepšení, mezi něž patřila upravená řídicí jednotka, vylepšený převod, lepší brzdy a zavěšení kol, přepracované písty, nový systém řízení a mnoho kosmetických změn. I tuto generaci si oblíbili odborníci i řidiči.
V polovině roku 2013 pak přišla třetí generace s rozšířenější technologickou výbavou Skyactiv. Společnou platformu C1 nahradilo nové šasi Mazda Skyactiv sdílené s první generací modelu CX-5. Mazda3 v této verzi také vůbec poprvé nabídla designové pojetí Kodo a další novinky, např. technologii GVC nebo převodovky a motory Skyactiv.
Kromě toho se Mazda přiklonila k udržitelnému standardu Sustainable Zoom Zoom a třetí generace Mazdy3 se tak stala základem pro koncept Mazda3 Skyactiv-CNG, který kombinuje pohon na stlačený zemní plyn s univerzálními vlastnostmi motoru Skyactiv-G. Dále se v Japonsku představila pohonná jednotka Skyacitv-Hybrid s technologií využitou i v systému Toyota Hybrid Synergy Drive, čímž Mazda potvrdila svůj postupný příklon k elektrifikaci celé modelové řady.
Čtvrtou a zatím poslední generaci Mazdy3 využívající designový koncept Kai představila automobilka v listopadu 2018 na Los Angeles Auto Show. Vůbec poprvé tu Mazda předvedla světu svou strategii „road to premium“ a zároveň poprvé u Mazdy3 výrazně navenek odlišila hatchback od sedanu. Odvážný design získal celou řadu oborových ocenění, například cenu World Car Design of the Year za rok 2020. Ocenění se dočkal i nový motor Skyactiv-X Spark Controlled Compression Ignition (nyní aktualizovaný na verzi e-Skyactiv X). V kombinaci s novým 24V mild-hybridním systémem nabízí atraktivní vlastnosti u dieselových i benzinových motorů.
K čtvrté generaci Mazdy3 také patří konstrukce s větším množstvím vysokopevnostní oceli, což vedlo k vynikajícím bezpečnostním výsledkům v mezinárodně platných testech. Kromě toho se tu představila technologie GVC Plus, vylepšení oproti systému GVC ze třetí generace.
Speciální série k 100. výročí
V roce 2020 se při příležitosti 100. výročí společnosti Mazda Motor Corporation představila speciální série Mazdy3. Charakterizovala ji nejvyšší výbava a designové prvky inspirované vůbec prvním osobním vozem značky Mazda, modelem R360 Coupe. Limitovaná série si získala značnou pozornost, na čemž se podílelo sněhobílé provedení Snowflake White, sytě vínový interiér i pamětní plakety.
Důsledky pro Mazdu
Mazda3 hrála pro celkovou image značky velkou roli již od samého začátku. Po celém světě se těchto modelů prodalo přes 6 milionů, jedná se tedy o jeden z největších úspěchů celé automobilky. Nyní Mazda3 slaví dvacáté narozeniny a můžeme se jen těšit, co jí budoucnost přinese. Zatím každá generace přinesla důkaz, že to Mazda myslí s bezpečností, designem, inovacemi i radostí z jízdy opravdu vážně. Tak na dalších 20 let Mazdy3!