Neriskujte na železničních přejezdech, v létě hrozí únava či oslepení sluncem
Železniční doprava se v uplynulých dnech mediálně zviditelnila kumulací vážných nehod s tragickými následky a nebezpečných situací, jež jen těsně ve fatální kolizi nevyústily. Do ústraní pozornosti veřejnosti se tak na chvíli odsunula problematika nehod na železničních přejezdech.
Nicméně střetů vozidel s vlakovými soupravami neubývá, pro řidiče jsou vždy smrtelně nebezpečné. Zvláště v letním období zvyšují riziko nehody na přejezdech vysoké teploty a ostré sluneční světlo, jež mají za následek nepozornost, únavu, případně oslnění řidiče.
Přitom kdyby řidiči dodržovali základní pravidla, nemohlo by se jim podle Drážní inspekce při křížení železniční trati nic stát. Ze statistik totiž vyplývá, že mimořádné situace na železničních přejezdech způsobí téměř vždy účastníci silničního provozu. V posledních několika letech policie a Drážní inspekce vyšetřovala takových událostí každý rok zhruba 150, počet usmrcených se pohybuje kolem 35. Případů, kdy se na zavinění střetu podílela i železnice, bylo ale jen několik.
Železniční přejezdy jsou zabezpečeny závorami, světelnými znameními, výstražnými kříži a samozřejmě v rámci pravidel silničního provozu. Přesně definují, jak se má řidič na přejezdech, ale i u nich chovat. Legislativně jsou tak zabezpečené i ty přejezdy, které žádné fyzické zabezpečení nemají.
„Unavený a nepozorný řidič snadno přehlédne signalizaci, ostré slunce může eliminovat zvýrazňující efekt blikajících červených světel. Dávejte si proto velký pozor, a pokud na světla nevidíte dobře, tak raději zastavte před přejezdem a podívejte, zda je výstražný systém v činnosti či ne. Výstražná červená světla jsou vždy nadřazena závorám. Takže pokud blikají, i když jsou závory zvednuté, nebo se právě zvedají, nikdy na koleje nevjíždějte,“ radí řidičům instruktor bezpečné jízdy mosteckého autodromu Marek Kohoutek.
V případě uvíznutí na přejezdu mezi spuštěnými závorami je třeba konat rychle, ale nezmatkovat. „Od uzavření závor dorazí vlak k přejezdu v průměru do 15 vteřin. Na nic tedy nečekejte a pod spuštěnou závorou projeďte nebo ji prolomte, pokud je vozidlo vyšší. Závory jsou tomu přizpůsobeny. Na rozdíl od rozjetého vlaku způsobí na autě jen malou škodu, například škrábance. V žádném případně tedy nezůstaňte stát v kolejišti. Tyto případy jsou z poslední doby známé, řidič je vystresovaný a může mít i strach závory poškodit. Zůstat pasivní je ale tou největší chybou,“ dodal Marek Kohoutek.
Je-li řidič svědkem výše zmíněné události, musí ji bezprostředně nahlásit policii. A jestli je to možné, pak člověku v nouzi i pomoci.
Může se také stát, že vůz se porouchá právě na železničním přejezdu. Když nejede vlak, měl by řidič zavolat na policii a nahlásit číslo přechodu, na němž jeho auto překáží. Označení začínající písmenem P najde na rubové straně výstražného kříže nebo světelného zařízení. Policie tak bude moci vlak zastavit. Každý řidič by měl policii upozornit také na nefunkční signalizaci nebo závory na železničním přejezdu.