Nový Jeep Grand Cherokee: diesel s otazníkem
Prodej zcela nové generace Grand Cherokee 2011 v USA právě začal, bohužel termín jeho uvedení na evropský trh je zatím ve hvězdách. Brání mu zde totiž jedna zásadní věc- zatím oficiálně nemá diesel. Je už takřka veřejným tajemstvím, že původně zvažovaný třílitrový diesel od Mercedesu půjde k šípku a pod kapotou se objeví rovnocenná náhrada od italského VM-Motori. Vzhledem k nynější alianci Chrysleru s Fiatem se to jeví docela logicky.
Základy nastupující generace modelu Grand Cherokee byly položeny ještě před rozkladem megakoncernu Daimler-Chrysler, takže vůz stojí na stejné podlahové plošině jako Mercedes ML- oba mají i stejný rozvor náprav 2915 mm.
V duchu dnešních trendů je opět o něco větší než předchozí generace, konkrétně 4822 x 1938 x 1762 mm (DxŠxV). Přestože se Jeep tímto modelem s každou jeho následující generací stále výrazněji odklání od svého původního zaměření, terénní schopnosti by měly zůstat v rozumné míře zachovány. Kromě samotné světlé výšky by se o to měly postarat systémy pohonu všech kol Quadra-Trac I a II. resp. Quadra-Drive II (podle stupně výbavy).
Základní verze Laredo využívá nejjednodušší verzi Quadra-Trac I, což je v podstatě jednoduchý a spolehlivý stálý pohon všech kol. Sofistikovanější Quadra-Trac II je určený pro úroveň výbavy Limited a ten už obsahuje „chytrý“ mezinápravový diferenciál se schopností poslat až 100% hnacího momentu na potřebnou nápravu i elektronicky řaditelnou redukci. K tomuto pohonu se už automaticky váže nastavitelný systém pohonu všech kol Selec-Terrain, kterým lze kromě ostražitého automatického režimu manuálně vybrat převažující jízdní podmínky (např. sníh, skály, písek) a nebo jej dokonce přepnout do jakéhosi „sportovního“ režimu.
Nejvyšší výbava Overland má ještě dokonalejší Quadra Drive II, který má navíc ještě i elektronicky ovládaný diferenciál zadní nápravy, takže možnosti důmyslně laborovat s trakcí jsou zde ještě větší. Kromě toho má standardně vzduchové odpružení Quadra Lift, schopné měnit světlost podvozku v rozsahu 11,5 centimetru..
Bohatou standardní výbavu nemá smysl popisovat- víceméně odpovídá postavení modelu na absolutním vrcholu nabídky Jeepu a narozdíl od dražších německých konkurentů má většinu „nadstandardních“ prvků zahrnutou v ceně… Je ale pravděpodobné, že u verzí pro evropský trh se bude se seznamem výbav stejně ještě laborovat.
Základním motorem je "noopener"nový benzínový vidlicový šestiválec 3,6 „Pentastar“ s překvapivě vysokým výkonem 216 kW při 6350/min a točivým momentem 353 N.m při 4300/min. Tato jednotka, využívající přímého vstřiku benzínu a variabilního časování všech ventilů, má velmi konstantní momentovou charakteristiku- mezi hodnotami 1600 až 6400 je k dispozici vždy nejméně 90 % maxima! Ve srovnání se šestiválcovým předchůdcem má Pentastar o 38 procent vyšší výkon a přitom je o 11 procent úspornější. Přitom jak je v zámoří zvykem- vystačí si i s benzínem oč. 91.
Nebude chybět ani legendární „Hemi“: osmiválec 5,7 litru s příležitostným vypínáním čtyř válců tentokrát posílil na 268 kW při 5100/min, maximální točivý moment zůstává na staré hodnotě 520 N.m při 4250/min. Oba benzínové motory budou samozřejmě používat výhradně pětistupňový automat
O dieselu již byla řeč úplně nahoře. Původně zvažovaný Mercedes je, zdá se, ze hry. Grand Cherokee se po letech vrátí opět k dieselům od italské VM-Motori, tentokrát to však už nebude žádný pravěk ála OHV a dělené hlavy válců, ale moderní třílitrový šestiválec Common Rail s interním označením RA 630 DOHC, který by měl ve verzi pro Jeep produkovat výkon 184 kW a točivý moment 550 N.m.
Pro podrobnější technické údaje, zejména dynamické vlastnosti a spotřeby (i u verzí s benzínovými motory) si však stejně budeme muset počkat až na oficiální uvedení velkého Jeepu na evropské trhy.
Základní Grand Cherokee Laredo 3,6 4x4 se v USA začíná prodávat za necelých 33 tisíc dolarů, její lákavý přepočet na koruny nebo euro však nelze brát příliš vážně, neboť ještě neobsahuje všechny daně ani dopravu ze zámoří…