Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
Nová Insignia prošla pořádnou dietou, když zhubla až 175 kg. A překvapení je víc než dost. Kromě nového designu nechybí možnost pohonu všech kol. Ten se pyšní aktivním rozdělováním točivého momentu a je převzat z ostrého Fordu Focus RS. Nechybí 8-stupňová automatická převodovka, světlomety IntelliLux LED® Matrix nové generace, kamerový systém se záběrem 360°, ergonomická sedadla AGR s ventilací a masážní funkcí nebo vyhřívání zadních sedadel. Novinka se ukáže na autosalonu v Ženevě v březnu 2017 a do Cěska se dostane počátkem června.
Uvolněte cestu novému Opelu Insignia Grand Sport! Už prvý pohled nová vlajková loď značky Opel potvrzuje, že doslova vše na tomto novém modelu je výjimečné. Insignia Grand Sport spočívá na zcela nové architektuře. Díky pozměněným proporcím má nový model prostornější kabinu pro posádku, vůz má atletičtější vzhled a výrazně sebevědomější postoj na silnici. Také při hodnocení aerodynamiky patří nová Insignia ke špičce své třídy.
Optimalizací prostorového uspořádání vozu a díky využití lehkých materiálů v jeho konstrukci se podařilo snížit celkovou hmotnost až o 175 kilogramů. Díky tomu bylo možné nový model vybavit hi-tech prvky, jakými jsou např. mimořádně moderní systém pohonu všech kol se systémem aktivního rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola (tzv. vektorování točivého momentu) nebo 8-stupňová automatická převodovka.
Kromě toho si nový Opel Insignia Grand Sport přiváží řadu dalších technologií, které posouvají bezpečnost a komfort na zcela novou úroveň. Jde například o adaptivní diodové světlomety IntelliLux LED®, asistenční systém pro udržování jízdního pruhu Lane Keep Assist, head-up displej, prostorový kamerový systém se záběrem 360° nebo prémiová přední sedadla s ergonomickým certifikátem AGR, vyhřívání zadních sedadel či elektricky vyhřívané čelní sklo.
Nechybí samozřejmě ani nejmodernější systémy infotainmentu a prvky konektivity, jako jsou systémy IntelliLink a Opel OnStar. Konstruktéři mysleli i na bezpečnost osob, které se nevezou na palubě nové vlajkové lodi značky Opel: Insignia je prvním modelem své značky, který má aktivní hliníkovou kapotu – ta výrazně snižuje riziko poranění chodců při kolizi.
„Opel se novým modelem Insignia Grand Sport opět trefil do černého. Má všechny atributy úspěšného menšího sourozence Astra – a posouvá jeho přednosti na vyšší úroveň. Žádný jiný model této třídy se nemůže pyšnit tolika moderními technologiemi jako nová Insignia. Je to „Grand Sport“ vůz v tom nejlepším slova smyslu,” říká Dr. Karl-Thomas Neumann, předseda představenstva automobilky Opel.
Ryzí emoce: Design inspirovaný studií Monza Concept
Nový Opel Insignia Grand Sport dává jasně najevo, že kořeny stylingu jsou u ceněné studie Monza Concept. I při prakticky shodné délce nováček shodil v porovnání se svým předchůdcem až 175 kg, přičemž jen samotná karoserie je lehčí asi o 60 kilogramů. Novinka je o 29 milimetrů nižší, rozchod se zvětšil o 11 milimetrů a rozvor se prodloužil až o 92 milimetrů, přičemž se výrazně zkrátily převisy karoserie. Tyto proporce dodávají modelu Insignia Grand Sport atletický a elegantní vzhled velkého kupé. Ze všech úhlů vypadá novinka skutečně atraktivně a zhmotňuje tradici nejlepších vozů třídy „Grand Turismo“.
Prominentní maska chladiče a štíhlé světlomety zvýrazňují šířku karoserie. Maska chladiče je posazena nížeji a vizuálně umocňuje pocit stability vozu. Grafika bočných oken, která mají chromovanou lištu pouze u horního okraje, spolu s „kupé“ střechou zdůrazňují protáhlé linie karoserie a opticky přitlačují vůz k silnici. Typický boční prolis v profilu břitu dotváří efektní vzhled nové Insignie.
Čisté a jednoduché linie zadních partií v kombinaci s koncovými LED světly s charakteristickou grafikou dvojitého křídla vizuálně zvětšují šířku vozu při pohledu zezadu. Třetí brzdové světlo z LED diod je integrováno do zadní hrany střechy, což modelu Insignia Grand Sport propůjčuje hi-tech image prémiových značek. Nespornou výhodou sportovního designu karoserie je vynikající koeficient aerodynamického odporu Cx = 0,26, což nový Opel řadí mezi nejaerodynamičtější vozy ve třídě.
„Při vývoji nového Opelu Insignia Grand Sport jsme šli ještě o krok dále než u všech dosavadních sériových modelů Opel,“ říká Mark Adams, viceprezident Opelu odpovědný za design. „Každá linie, každý designový prvek reflektuje technický know-how a dokonalou přesnost. Tyto detaily dodávají nové Insignii prémiový charakter.”
Pečlivá pozornost každému detailu je dobře patrná i v interiéru. Čisté linie, příjemné povrchy a prvotřídní řemeslné zpracování dotvářejí atmosféru elegance a lehkosti. Celá palubní deska je natočena k řidiči, který sedí o 3 c, níže než v aktuálním modelu Insignia. Přehledný sdružený přístroj je v pohodlném zorném poli a všechny ovládací prvky jsou snadno dosažitelné. Dotykový monitor infotainmentu doslova vyzařuje sofistikovanost a technický šarm.
Nejenom řidič, ale i všichni pasažéři v interiéru modelu Insignia Grand Sport profitují z nového designu a změněných proporcí vozu: Delší rozvor přispěl ke zvětšení prostoru pro pasažéry na zadních sedadlech a působivý je i objem zavazadlového prostoru od 490 do 1450 litrů.
Technologie pohonu zvyšující požitek z jízdy
Insignia Grand Sport dynamicky nejenom vypadá, ale dynamicky i jezdí! Nový Opel bude k dispozici s celou řadou přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním paliva, naprostou novinkou je pak 8-stupňová automatická převodovka, která vyniká špičkovým komfortem řazení. Celkový převodový rozsah nového automatu AT8 je proti současné 6-stupňové převodovce širší, což umožňuje jednak ekonomičtější jízdu vysokými rychlostmi i svižnější akceleraci už při nízkých otáčkách motoru. Nová převodovka AT8 se bude zpočátku montovat výhradně do modelů s pohonem všech kol.
Další významnou novinkou je nový „inteligentní“ systém pohonu všech kol, u něhož diferenciál zadní nápravy nahrazují dvě elektronicky ovládané multilamelové spojky. Tato konstrukce umožňuje tzv. vektorování točivého momentu, tedy aktivní rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola. Díky tomu je špičkový Opel silničním suverénem bez ohledu na aktuální povrch cesty – je stabilní jak na suchém, tak i na mokrém, zasněženém i zledovatělém povrchu. Aktivní rozdělování točivého momentu podporuje i ovládání vozu. Například v zatáčkách se na vnější zadní kolo přenáší vyšší točivý moment, takže Insignia Grand Sport precizněji a agilněji zatáčí. Systém reaguje ve zlomku sekundy na polohu pedálu plynu a vůz zůstává dokonale stabilní a snadno ovladatelný v každé situaci.
Základem skvělých jízdních vlastností nového modelu je zdokonalený podvozek FlexRide, který se přizpůsobuje momentální jízdní situaci. Charakteristika tlumičů pérování, posilovače řízení, elektronického pedálu plynu i samočinné převodovky se mění automaticky, nebo podle řidičem zvoleného režimu „Standard“, „Sport“ či „Tour“. Podle zvoleného režimu je reakce motoru na změny polohy pedálu plynu více či méně bezprostřední a elektronický stabilizační systém ESP intervenuje později či dříve. Nový řídicí modul DMC (Drive Mode Control) je srdcem i duší adaptivního podvozku – DMC průběžně analyzuje informace z mnoha senzorů a díky tomu dokáže rozeznat individuální styl jízdy každého řidiče.
Bezpečnost na prvním místě: Nejmodernější asistenční systémy
Nový Opel Insignia Grand Sport neimponuje pouze nejmodernějšími technologiemi podvozku, ale i špičkovými asistenčními systémy a komfortními prvky. Žádný jiný model v segmentu nenabízí tak širokou škálu asistenčních technologií jako nová vlajková loď Opelu.
Skvělým příkladem mohou být adaptivní světlomety Opel IntelliLux LED® Matrix nové generace, které nyní mají 32 LED segmentů, tedy dvakrát více než v modelové řadě Astra. Vyšší počet LED segmentů garantuje ještě přesnější rozložení vyzařovaného světla v závislosti na aktuálních podmínkách v provozu a také přepínání mezi jednotlivými režimy je mnohem plynulejší. Výsledkem je kvalitnější rozdělení paprsku světla i jeho intenzity. V zájmu lepšího osvětlení zatáček dálkovými světly přidali konstruktéři do nových světlometů IntelliLux LED® Matrix modelu Insignia Grand Sport novou funkci - intenzita světla vnitřních LED segmentů se zvyšuje v závislosti na natočení volantu, což se projeví lepším nasvíceném zatáček. Další bodový LED segment zase zvyšuje dosah dálkových světel až na 400 metrů.
Mezi další významné asistenční systémy patří:
- Head-up displej: Dává informace o rychlosti jízdy, „přečtených“ dopravnách značkách, nastavení tempomatu nebo omezovače rychlosti a na přední sklo promítá i navigační šipky. Řidič má všechny tyto údaje přímo v zorném poli a nemusí tedy odpoutávat pohled od situace před vozem.
- Kamerový systém se záběrem 360° tvoří čtyři kamery umístěné vpředu, vzadu a na každé straně vozu. Zpracované záběry soustavy kamer umožňují vytvoření pohledu na vůz v okruhu 360 stupňů z ptačí perspektivy, což výrazně ulehčuje především parkovací manévry.
- Adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC) měří s pomocí radaru odstup od vpředu jedoucích vozidel a podle toho přizpůsobuje rychlost jízdy v rámci nastavené hodnoty. Pokud se odstup nebezpečně zkrátí, aktivuje adaptivní tempomat ACC automatické nouzové brzdění.
- Lane Keep Assist a Lane Departure Warning: Asistenční systém pro udržování zvoleného jízdního pruhu zásahy do řízení koriguje směr jízdy (a systém Lane Departure Warning upozorní řidiče, když je to nutné), díky čemuž lze zabránit neúmyslnému vybočení z jízdního pruhu a nehodě.
- Rear Cross Traffic Alert. Asistenční parkovací systém využívá radarové senzory v zadním nárazníku s dosahem až 20 metrů pro monitorování pohybu jiných vozidel a objektů přibližujících se z boku v úhlu až 90 stupňů – to eliminuje riziko kolize když řidič Insignie couvá ze svého parkovacího místa.
Komfort a infotainment na špičkové úrovni
Opel je jedním z opravdu mála výrobců, který nabízí přední sedadla s německým ergonomickým certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken – Kampaň za zdravá záda). Ergonomická sedadla v nové modelové řadě Insignia poskytují kromě standardního nastavení navíc také možnost nastavování šířky bočních opěr sedáku a opěradla, ventilaci, masážní funkci i paměť nastavení. A díky vyhřívání zadních sedadel cestují v plném komfortu také pasažéři v zadní části vozu.
Vyhřívání skla předního okna rychle zajistí nerušený výhled i v mrazovém počasí. Významným komfortním prvkem je i bezklíčový systém odemykání a startování „Keyless Open & Start“, který je standardem ve všech stupních výbavy.
Zábavu a informace poskytují špičkové systémy infotainmentu Opel IntelliLink, které jsou kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto. Pokud je smartfon řidiče optimálně integrovaný do systému infotainmentu, může se pohodlně nabíjet i bez kabelu. Součástí sériového výbavy je i revoluční asistenční telematický systém Opel OnStar se spoustou bezpečnostních a komfortních asistenčních funkcí. OnStar dokáže samočinně zavolat záchranný dispečink v případě havárie i lokalizovat odcizený vůz. OnStar umí ve voze vytvořit i 4G LTE Wi-Fi hotspot, umožňující současné napojení až sedmi mobilních koncových zařízení k internetu.