Ojetiny nejsou, chybí vozy a jejich ceny rostou o desítky procent
V roce 2021 mohli zákazníci na českém trhu vybírat z třičtvrtě milionu ojetin, což je zejména kvůli probíhající krizi nejnižší číslo od roku 2016. Ceny ojetin meziročně vzrostly o 23 tisíc korun na 168 tisíc korun. Stáří vozů se zastavilo na 9,6 roku a nájezd klesl na 146 187 km.
Nenavyšování stáří a nájezdu kilometrů na tachometru lze přisuzovat nižším dovozům, které tvoří necelých 41 %, o skoro 6 % méně než v roce 2015. Statistiky vyplývají z pravidelné analýzy trhu ojetých vozů, kterou provádí společnost AURES Holdings.
Sekundární trh s automobily nabídl během roku 2021 zákazníkům celkem 766 238 ojetých automobilů. Především kvůli nedostatku čipů a dalších materiálů to je nejméně od roku 2016, kdy bylo nabízeno 865 230 vozů. „Zatímco nabídka za poslední roky značně klesla, poptávka po ojetých automobilech stále roste. Podobná situace je i v dalších zemích, kde nabídka na trhu také významně poklesla. Na rozdíl od České republiky ale například v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku roste stáří i počet kilometrů na tachometru výrazněji, a to i přes klesající počet dovážených automobilů,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.
Aktuální průměrný počet najetých kilometrů v nabídce ojetých vozů v České republice činí 146 187 km. Tato hodnota je jednoznačně nejnižší v rámci celé V4. U našich východních sousedů je tato cifra o 8 tisíc vyšší (164 000 km), v Maďarsku se jedná o 169 000 km a v Polsku dokonce o 182 800 km. Aktuálně se v České republice pohybuje nejčastější stáří vozů v inzertních nabídkách okolo 9,6 roku. To je sice nárůst o 0,6 ve srovnání s rokem 2016, zároveň se ale jedná o postupný pokles oproti roku 2017, kdy byla průměrná hodnota stáří 10,1 roku.
Od roku 2015 průměrná cena ojetin každoročně stoupala maximálně o 11 tisíc korun. Vzhledem ke krizi způsobené pandemií vzrostly průměrné ceny ojetých automobilů v České republice od loňska meziročně o 23 tisíc korun, a to na hodnotu 168 tisíc korun. Růst cen je významný i v dalších zemích. „V České republice je nárůst cen nejmarkantnější. Ze všech zemí V4 jsou v tuzemsku automobily nejdražší, což bylo ještě donedávna privilegiem Slovenska. Na druhou stranu jsou u nás automobily i nejmladší a nejméně ojeté. Stále platí, že nejlevnější, ale i nejvíce ojeté vozy nabízí polský trh,“ doplnil Vaněček.