Osmnáct procent vozidel na českých silnicích není bezpečných | Autanet.cz

Osmnáct procent vozidel na českých silnicích není bezpečných

11. 03. 2016
Sdílet článek

Asociace autobazarů zveřejnila výsledky šetření, které realizovala v průběhu měsíce ledna a února letošního roku. Podle něj jezdí na českých silnicích 18 procent vozidel, která nesplňují současné bezpečnostní nároky. Podle zjištěných údajů naprostá většina takových vozidel se prodává prostřednictvím soukromé inzerce nebo v malých autodílnách. Průměrné stáří vozidel se navíc opět zvýšilo a aktuálně činí 14,73 roku, což je nejhorší číslo od roku 1995 (14,10 roku).

Do České republiky proudí stále starší a starší vozy ze zahraničí. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo do ČR dovezeno přes 20.000 vozidel, přičemž téměř polovina je starších deseti let. Jak se takové vozy vůbec dostávají na český trh? V jakém jsou technickém stavu a kdo takové vozy prodává?


Nejvíce takových vozidel se prodává prostřednictvím soukromé inzerce,“ říká Petr Přikryl z APPAA a vysvětluje: „Prodávající totiž spoléhají nejenom na to, že nabídnou atraktivní cenu, ale především na to, že na ulici nemá zájemce o vozidlo v podstatě žádnou možnost zjistit reálný technický stav vozidla.

Největší riziko podle Přikryla hrozí při nákupu bouraného a nekvalitně opraveného vozu. V případě dopravní nehody jsou totiž důsledky střetu daleko fatálnější. V průměru dochází k vyššímu rozsahu zranění a to až o 70 procent ve srovnání s vozem, který žádnou vážnou havárii v minulosti neprodělal. Přikryl proto důrazně doporučuje kupovat ojeté vozy ve velkých autobazarech, které disponují kvalitním technickým zázemím, vozy důkladně prověřují a nabízejí na vůz garance a záruky.

Jen za první dva měsíce letošního roku jsme odmítli vykoupit přibližně 750 vozidel z důvodu špatného technického stavu,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Z tohoto čísla lze odvodit, že jenom tento bazar odmítá ročně 5000 vozidel, jejichž technický stav neodpovídá současným standardům. „Zůstává proto otázkou, kde takové vozy končí a jakou cestou se nakonec dostanou na trh,“ podotýká Přikryl.

Situaci potvrzuje i Petr Špaček z dalšího pražského autobazaru: „Skoro denně nás kontaktují dovozci levných vozidel a snaží se nám prodat nekvalitní vozidla v žalostném technickém stavu po haváriích a nekvalitních opravách.

Policejní statistiky přitom říkají, že vinou špatného technického stavu bylo v roce 2015 způsobeno téměř 500 dopravních nehod. Navíc čeští řidiči jsou pravidelně na špici Evropské unie v počtu mrtvých na 1 miliardu tzv. „vozokilometrů“. Nehody způsobené špatným technickým stavem k tomu velkou mírou přispívají.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Audi A6

Rok výroby 2019

799 999 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2020

589 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2016

255 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2016

508 200 Kč