Peugeot 5008: Čert aby se v těch číslech vyznal...
Nové středně velké MPV má zapadnout do mezery mezi kompaktní crossover 3008 a dosluhující velkou 807. Peugeot se tak připojuje k vlně prodloužených kompaktních MPV, které na rozumném půdorysu nabídnou až sedm míst k sezení. Hlavními konkurenty budou především domácí modely Citroën Grand C4 Picasso a Renault Grand Scénic.
Dříve se v modelové paletě Peugeotu i laik jednoduše orientoval: Existovaly stovkové řady 10x až 80x, náležící do jednotlivých obchodních tříd v pořadí od nejmenšího k největšímu (u typu 80x spíš nejprostornějšímu), přičemž za x se dosazovalo číslo aktuální generace (205, 206, 207..). S příchodem podivuhodného stvoření jménem 1007 (r.2005) však vzaly zažité pořádky za své. Postupně tak vznikla celá řada crossoverů s „00“ uprostřed, přičemž logika jejich označování přestává být logická. Model 3008, představený letos na jaře, je jakousi „multifunkční“ obdobou typu 308. Stejně by se dal přirovnat vztah malých modelů 1007 a 107. Tedy budiž, jakési zdánlivé vodítko. Jenže typ 4007 je jen modifikované japonské SUV Mitsubishi Outlander a s typem 407 má společné jen logo se lvem. A zcela nový 5008 není technicky ničím jiným než mírně prodlouženou verzí modelu 3008, přesto se zdá být v číslicové „hiearchii“ modelů s dvěma nulami uprostřed umístěn výše než 4007, který je navíc delší a dražší. Právě v tomto okamžiku si člověk uvědomí, jakou sílu má označování modelů slovním jménem (viz. Renault, Citroën, Ford atd.). Ale přejděme radši k novince.
Celá přední část až po B sloupky je takřka shodná s menším typem 3008, liší se pouze nárazníky a umírněnější maska chladiče. Součinitel odporu vzduchu Cx= 0,29 je v této třídě mimořádně dobrý, zajímavostí je i příplatková prosklená střecha. V případě její instalace bude celková prosklená plocha typu 5008 činit téměř 5, 8 m² a to si pak ztěžující na nedostatečně prosvětlený interiér určitě ztěžovat nebudou.Podobnost s 3008 platí také o interiéru, konkrétně palubní desce se silně skloněným středovým panelem a vysoko umístěnou řadící pákou, pouze přední sedadla mají u nového 5008 samostatnou loketní opěrku. Od B sloupků dál je zase patrná příbuznost s C4 Grand Picasso, jejíž mechanický základ je zde také v rámci koncernové unifikace použitý. Ve druhé řadě jsou 3 samostatná sedadla, která lze samozřejmě nezávise na sobě posouvat a měnit sklon opěradel.
Příplatková sedmimístná varianta přináší další dvě sedadla v zavazadelníku, ze kterých je překvapivě dobrý výhled z vozu. Po stránce prostornosti kolem nich je lze však nazvat spíše jako „dětská“. V případě obsazení méně osobami lze druhou a třetí řadu důmyslně sklopit do podlahy, čímž zůstane zachována rovná ložná plocha. A když se i opěradlo spolujezdce sklopí vpřed, lze přepravit až předměty o délce 2,76 metru.
Výrobce udává, že objemem zavazadelníku bude tento typ patřit k rekordmanům své třídy. V případě pětimístné verze (případně sedmimístné při složených posledních sedadlech) lze v závislosti na poloze prostřední posuvné řady počítat s objemem 758 až 823 litrů (po krycí roletu v úrovni oken). Bez rolety se objem zvýší na 1247 litrů, při složení druhé řady sedadel dokonce až na 2506 litrů. V souladu se současným trendem je k dispozici delších x litrů v podobě všemožných odkládacích schránek, nacházejících se hlavně v přední části kabiny. kolem každého z cestujících.
Z příplatkové výbavy zaujmou prvky jako Head-Up displej, promítající důležité jízdní údaje na čelní okno do zorného pole řidiče, nebo aktivní tempomat Distance Alert, pomáhající udržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Tento sice narozdíl od některých důmyslnějších systémů v luxusních automobilech nezasahuje do brzd, pouze v případě nedostatečného odstupu řidiče upozorní . Připlatit si lze i za špičkové telematické a multimediální systémy WIP (World In Peugeot), z nichž ten nejvyšší WIP COM 3D obsahuje 7“ výsuvnou obrazovku, třírozměrnou navigační kartografii na pevném disku systému (30 GB), DVD přehrávač, Bluetooth atd. Prakticky založeným motoristům asi víc přijde vhod systém měřící volné místo k zaparkování.
Budou se dodávat tři úrovně výbav: Tendance, Premium a Platinium. Již ta základní je nebývale bohatá a patří do ní třeba ESP, 6 airbagů (okenní chrání cestující i na poslední řadě sedadel), elektrická parkovací brzda, asistent rozjezdu do kopce, monitoring tlaku v pneu, 16“ kola, palubní počítač, klimatizaci, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, el. přední okna a nespočet dalších prvků.
Paleta motorů kopíruje menší model 3008. Benzínové motory zastupují pouze dvě šestnáctistovky, atmosférická VTi 120 s variabilním časováním ventilů a výkonem 88 kW (5st. převodovka), resp. přeplňovaná verze THP 155 s výkonem 115 kW (6st. přev.). Psychologickou převahu v nabídce stejně mají diesely HDi. Slabší 1,6 HDI 110 s výkonem 80 kW se bude dodávat jak se 6st. manuální, tak i 6st. robotizovanou převodovkou, se kterou bude mít mírně nižší spotřebu. Výkonnější verze 2,0 HDi má dvě výkonové provedení, z nichž to slabší se 110 kW se bude dodávat výhradně ve spojení se 6 st. manuálem, naopak výkonnější 120 kW verze si „zasloužila“ novou 6st. automatickou převodovku. Posledně jmenovaná však přijde s minimálně půl- až ročním zpožděním za manuálními verzemi. Na náš trh bude model 5008 uveden počátkem roku 2010. Ceny v eurech již známe ze zaváděcích německých ceníků: Pohybují se od 21 500,- za Tendance 1,6 VTi a končí u 29 650 za Platinium 2,0 HDi 150 FAP.
Nejdůležitější údaje:
1,6 VTi 120 (EU5): 1598 ccm, 88 kW při 6000/min., 160 N.m. při 4250/min., 187 km/h, 0-100 km/h za 12,2 s., spotřeba 7,3 l/100 km.
1,6 THP 155 (EU5): 1598 ccm, 115 kW při 5800/min., 140 N.m. při 1400/min., 195 km/h, 0-100 za 9,6 s., spotřeba 7,1 l/100 km.
1,6 HDi FAP 110 (EU4): 1560 ccm, 80 kW při 4000/min., 240 N.m. při 1750/min., 183 km/h, 0-100 za 12,0 s., spotřeba 5,4 l/100 km. S robotizovanou převodovkou: 183 km/h, 0-100 za 12,5 s., spotřeba 5,2 l/100 km.
2,0 HDi FAP 150 (EU5): 1997 ccm, 110 kW při 3750/min., 340 N.m. při 2000/min., 195 km/h, 0-100 km/h za 9,9 s., spotřeba 5,8 l/100 km.
2,0 HDi FAP 163 Aut. (EU5): 1997 ccm, 120 kW při 3750/min., 340 N.m. při 2000/min., 190 km/h, 0-100 km/h za 10,4 s., spotřeba 6,8 l/100 km