Před třiceti lety vystřídala Škoda Felicia model Favorit. Měli jste ji? | Autanet.cz

Před třiceti lety vystřídala Škoda Felicia model Favorit. Měli jste ji?

Felicia byla v produkci jako hatchback, kombi, pick-up a odvozené deriváty

Škoda Felicia byla představena v říjnu 1994 v podobě pětidveřového hatchbacku jako moderní nástupce modelu Favorit. O půl roku později následovala praktická varianta kombi. Jednalo se o první vůz vyvinutý ve spolupráci s koncernem Volkswagen po jeho vstupu do automobilky Škoda (1991). Během let 1994 až 2001 bylo vyrobeno přes 1,4 milionu kusů modelu Felicia, který slavil úspěchy i na poli motorsportu.


26. října 1994 se v Praze na slavném Karlově mostě odehrála světová premiéra vozu Škoda Felicia. Novinka sjížděla od září z výrobních linek závodu ve Vrchlabí, 17. října 1994 se připojila i výroba v mateřské továrně značky v Mladé Boleslavi. Felicia byla prvním novým vozem, vyvinutým poté, co koncern Volkswagen zakoupil podíl ve společnosti Škoda Auto v roce 1991. Díky tomu získala přístup ke koncernovým technologiím, motorům a moderní bezpečnostní i komfortní výbavě, což se také pozitivně projevilo na mimořádném prodejním úspěchu modelu Felicia.

Vstup do nové éry

Modelová řada Felicia vznikla komplexní modernizací předchozí Škody Favorit. Přišla s novým designem, oproti modelu Favorit narostl pětidveřový hatchback o 40 mm do délky a 15 mm do šířky, díky čemuž se také o 21 litrů zvětšil zavazadlový prostor na celkových 272 litrů.

Základním motorem byl benzinový čtyřválec o objemu 1.289 cm3 ve dvou výkonových variantách (40 kW a 50 kW). Během roku 1995 se pod kapotu dostal i výkonnější agregát 1.6 MPI (55 kW) a atmosférický vznětový motor 1.9 D (47 kW). Díky úzké spolupráci s koncernem VW získala Škoda Felicia během období své výroby také moderní prvky výbavy, ať už šlo o ABS, až čtyři airbagy, posilovač řízení, klimatizaci, palubní počítač či vyhřívaná přední sedadla a kožené čalounění interiéru. Škoda Felicia byla oceněna titulem Auto roku 1994 v České republice.

Karosářské verze: Praktické i zábavné

Nabídku karosářských verzí rozšířilo v červnu 1995 praktické kombi s délkou 4.205 mm a objemem zavazadlového prostoru 447 litrů. V srpnu 1995 byla ve výrobním závodě Kvasiny zahájena výroba užitkových provedení – Pickup a Vanplus. Na základě pickupu také vzniklo více než 4.000 vozů Škoda Felicia Fun určených pro volný čas. Originální automobil v charakteristické žluté barvě měl nezvyklé uspořádání sedadel 2+2, přičemž dvojice zadních cestujících měla k dispozici sklopnou lavici na korbě vozu.

Škoda Felicia Combi

V únoru 1998 proběhl velký facelift, který vůz zvenku vzhledově sjednotil s tehdejším designovým jazykem Škoda, jehož nositelem byl větší model Octavia (ve výrobě od roku 1996). Model Felicia při této modernizaci rovněž narostl do délky o 28 mm, resp. 32 mm ve verzi kombi a v nabídce přibyly nové barvy karoserie a další rozšíření výbavy vozu.

Speciální edice i úspěchy v motorsportu

Během své kariéry se Škoda Felicia dočkala celé řady speciálních verzí a edicí. U tohoto modelu se v roce 1995 poprvé objevilo špičkové provedení Laurin & Klement. Na počest Letních olympijských her vzniklo o rok později akční provedení Atlanta, výčet speciálních verzí dále zahrnoval například Sport Line, Color Line, Excellent, Magic, Family či Mystery, jehož dominantním motivem byl Pražský orloj. Když v červnu 2001 sjela z výrobní linky poslední Škoda Felicia, zastavilo se počitadlo vyrobených kusů na úctyhodné hodnotě 1 401.489 vozů.

Svou robustnost, konstrukční odolnost i všestrannost potvrdila Škoda Felicia i v motoristickém sportu, když se mezi lety 1995 až 1997 účastnila Mistrovství světa v automobilových soutěžích, kde se pravidelně prosazovala i v celkovém pořadí. K pohonu provedení Škoda Felicia Kit Car sloužily čtyřválce o objemu 1,3, 1,5 a později i 1,6 litru, přičemž posledně jmenovaný agregát dokázal tým Škoda Motorsport vyladit až na 174 koní. Škoda Felicia Kit Car během své soutěžní kariéry získala pověst spolehlivého a skvěle ovladatelného vozu – podobně jako její běžní sourozenci, kteří věrně slouží dodnes.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Mazda 6

Rok výroby 2017

474 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2023

589 000 Kč

Hyundai I30

Rok výroby 2024

818 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2018

349 900 Kč