Přísnější kontroly stanic technické kontroly a více kontrol aut v terénu | Autanet.cz

Přísnější kontroly stanic technické kontroly a více kontrol aut v terénu

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek.

Stanice technické kontroly (STK) v současné době kontrolují krajské úřady (KÚ), kontrolu stanic měření emisí (SME) zajišťují obce s rozšířenou působností (ORP). Oba typy stanic mají být povinně zkontrolovány alespoň jedenkrát za 3 roky. Na kontrolní činnost příslušných úřadů dohlíží Odbor provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy, který je metodicky řídí a zároveň má oprávnění i na přímou kontrolu STK/SME. Ministerstvo dopravy rovněž disponuje Informačním systémem technických prohlídek.
 
Zjištěná data z jednotlivých stanic dokáží signalizovat podezřelá měření a průběhy kontrol. Ministr dopravy Martin Kupka proto dopisem apeluje na kraje i obce s rozšířenou působností k zintenzivnění četnosti kontrol nad rámec stanovených lhůt. Ve vytipovaných stanicích by měly během následujících týdnů provést mimořádné kontroly a o jejich výsledcích informovat ministerstvo. To se také chystá zpracovat metodické „check listy“, které napomohou k efektivnějšímu provádění kontrol.


„Některé kontrolní mechanismy již máme a musíme je jen intenzivněji využívat“, říká k tomu ministr Kupka, a dodává: „Jiné musíme doplnit tak, aby systém fungoval mnohem efektivněji a omezily se podvody, o kterých si cvrlikají vrabci na střeše.“ Jako příklad již existujícího mechanismu pak uvádí tzv. test poctivosti, který kontrolnímu orgánu umožňuje při provádění kontroly na vozidle přistaveném kontrolním orgánem pořizovat zvukové, obrazové a zvukově-obrazové záznamy bez toho, aby kontrolní technik věděl, že je kontrolován.
 
K posílení systému kontrol je podle ministra rovněž bezpodmínečně nutné mnohem větší využití dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP), než je tomu doposud. Ministerstvo připraví automatické nástroje upozorňující na podezřelá měření a průběhy kontrol. Ty pak budou předávány na KÚ nebo ORP k provedení kontroly.  Do konce roku ministerstvo také rozšíří ISTP o centrální evidenci státního odborného dohledu a zjištěných přestupků.

Odbornou kontrolu technického stavu vozidel v provozu v současné době provádějí pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) za nutné asistence Policie ČR. Od 1. 7. 2025 dojde k transformaci CSPSD na Inspekci silniční dopravy (INSID), která bude moci kontrolovat technickou způsobilost vozidel včetně kouřivosti samostatně. To umožní zvýšení počtu kontrol vozidel v provozu, z jejichž dosavadního průběhu je zřejmé, že řidiči často zanedbávají údržbu vozidel v mezidobí mezi technickými kontrolami a vozidly v nevyhovujícím stavu, byť s platnou STK, ohrožují životní prostředí i bezpečnost silničního provozu.

V případě podezření na nedostatky budou inspektoři INSID moci přikázat jízdu do nejbližší STK nebo SME, případně odebrat doklady či SPZ. Jak ale upozorňuje ministr Kupka, měření emisí nebo kompletní technickou kontrolu budou moci inspektoři provést v blízkosti kamenné STK. Výsledek pak bude možné využít pro výkon státního odborného dohledu nad stanicí STK a SME.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů
Šestá generace Subaru Forester v Česku. Univerzální SUV se ničeho nebojí Test: Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD Homura Test: Suzuki Swift 4x4 - nejlepší malé auto do sněhu Test: Toyota Corolla Sedan Klasik je poslední možností, jak pořídit normální auto za skvělé peníze

Tipy z autobazarů

Ford Mondeo

Rok výroby 2020

399 000 Kč

BMW X5

Rok výroby 2018

1 248 000 Kč

Fiat Ducato

Rok výroby 2019

420 000 Kč

BMW Řada 2

Rok výroby 2020

498 000 Kč