Škoda Octavia slaví čtvrt století na trhu
Před 25 lety, 3. září 1996, vstoupila mladoboleslavská automobilka do nové éry. V Mladé Boleslavi byla slavnostně otevřena jedna z nejmodernějších automobilových továren v Evropě a zároveň se v ní rozeběhla sériová výroba zásadní novinky české značky, modelu Škoda Octavia. Čtyři novodobé generace tohoto bestselleru našly od té doby více než 7 milionů spokojených zákazníků.
Klíčový model Škoda Octavia patří k základním pilířům novodobé historie společnosti Škoda Auto. Sériová výroba se rozeběhla právě před 25 lety a od té doby se pro některé z mnoha provedení tohoto bestselleru mladoboleslavské automobilky rozhodlo přibližně 7 milionů zákazníků. Dlouhodobý úspěch legendy Octavia se dlouhodobě opírá o unikátní kombinaci velkorysé prostornosti, moderní techniku, včetně elektrifikovaného pohonu plug-in hybridní verze Octavia iV, vysokou úroveň bezpečnosti a v neposlední řadě zachování atraktivní prodejní ceny. Octavia se před čtvrt stoletím stala srdcem značky Škoda.
Společnost Škoda Auto v roce 1996 představila první model nižší střední třídy ve své novodobé historii. Jako velmi šťastná volba se ukázalo i oživení tradičního zvučného typového označení Octavia. V období 1959 až 1971 je neslo více než 280 000 vozů, včetně provedení kombi. Latinský výraz ‚octavia‘ znamená osmá. Jednalo se totiž nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel Škoda s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.
Původní modelová řada Škoda Octavia se těšila velké oblibě zákazníků i daleko za hranicemi tehdejšího Československa. Napsala také důležitou kapitolu v letos 120leté historii Škoda Motorsport. Připomeňme alespoň hattrick prvenství ve třídě na Rallye Monte Carlo 1961 až 1963. Nebo vítězství vozu Škoda Octavia ve třídě na 4000 mil dlouhé rallye z kanadského Montrealu do Vancouveru v roce 1962, stejně jako v Shell 4000 Rally 1963.
Novodobá historie legendy Octavia se píše od roku 1992. Přibližně rok po začlenění mladoboleslavské automobilky do koncernu Volkswagen se začal rodit model nižší střední třídy. Na zcela nové podvozkové platformě koncernu VW vznikla díky technologii CAD (Computer Aided Design; konstruování počítačovou podporou) karoserie s nezaměnitelným nadčasovým designem. Šlo o dílo týmu Dirka van Braeckela.
Zároveň se v Mladé Boleslavi připravovala výstavba nového výrobního areálu, umožňujícího efektivní modulární produkci s kompletací komponentů a montážních skupin systémem just-in-time. Provádění montážních úkonů usnadnilo například pojíždění skeletů karoserií na nastavitelných montážních deskách, dříve putovaly halou podvěšené na dopravnících. Výrobní linku v bohatě prosklené hale o rozloze 37 500 m2 doplnila nová lakovna. Po slavnostním otevření haly 3. září 1996 vzrostla výrobní kapacita automobilky o 90 000 na 350 000 vozů ročně. V nových provozech vznikaly primárně automobily Škoda Octavia.
K trumfům velmi praktického liftbacku Octavia s výklopnými pátými dveřmi, představeného již 4. dubna 1996 a sériově vyráběného od zmíněného 3. září 1996, patřila vysoká úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti, zahrnující přední a boční airbagy. Pozornost budil také velkorysý prostor pro 528-1328 litrů zavazadel, snadno přístupný rozměrnými výklopnými pátými dveřmi tohoto praktického liftbacku.
V úvodním roce 1996 mohli zákazníci vybírat ze dvou benzinových čtyřválců (1.6 MPI/55 kW, resp. 1.8 20 V/92 kW) a jednoho turbodieselu, úsporné jednotky 1.9 TDI/66 kW s normovanou spotřebou 5,1 litru nafty na 100 km. Postupně rozšiřovanou paletu motorů korunovala verze 1.8 20 V Turbo/110 kW. V březnu 1998 debutovala ještě prostornější karosářská varianta Octavia Combi, v roce 1999 přibylo provedení s pohonem všech kol. Do listopadu 2010 vzniklo přes 973 tisíc liftbacků a více než 472 tisíc kombi Octavia první generace.
Štafetu převzala ještě úspěšnější druhá novodobá generace modelu, vyráběná v období 2004 až 2013. Kromě zvýšené užitné hodnoty přinesla řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG. Následovala třetí generace vozu, vyráběná mezi lety 2012 a 2020, a konečně aktuální čtvrtá generace, představená 11. listopadu 2019. Společnost Škoda Auto nyní nabízí bestseller Octavia s nejširší nabídkou motorizací v historii této modelové řady. Je k dispozici v provedení liftback a kombi, s pohonem předních či všech kol. Disponuje vyspělými zážehovými i vznětovými motory a nabízí širokou paletu alternativních pohonů, mezi něž patří verze na zemní plyn (CNG), plug-in hybridní a mild-hybridní verze. Ve srovnání s předchůdci se aktuální Octavia může pochlubit také velkorysejším interiérem nabízejícím vynikající komfort v kombinaci s maximální úrovní bezpečnosti a pokročilými funkcemi konektivity.
Škoda Octavia si vydobyla pevné místo na trhu a těší se stále větší popularitě doma i ve světě. O tom vypovídá také řada prestižních ocenění.