Tekuté dřevo: inovativní materiál | Autanet.cz

Tekuté dřevo: inovativní materiál

27. 08. 2009
Sdílet článek

V rámci svého závazku navyšovat podíl obnovitelných materiálů ve výrobě automobilových součástí zkoumá evropské výzkumné středisko společnosti Ford v německém Aachenu možnosti nového materiálu – tzv. tekutého dřeva. Využitelnost materiálu bude vyhodnocována během tříletého projektu, který byl zahájen v květnu 2009. Na financování projektu se podílí i spolková země Severní Porýní-Westfálsko.

Další výhoda: Tato nová technologie výrazně zlepšuje těsnost dřevěných vláken a zadržuje nepříjemné pachy. Materiál lze proto použít i v automobilových interiérech, ale také v motorovém prostoru, například při výrobě držáků akumulátorů.


Dřívější analýzy prokázaly vynikající recyklovatelnost tekutého dřeva, jelikož ho lze zpracovat až pětkrát. Celková bilance CO2 je proto téměř neutrální.

Až dosud se tekuté dřevo používalo pouze při výrobě nejkvalitnějších stavebních materiálů, které se nelisují. Značná viskozita, daná vysokým podílem dřeva (60 až 80 procent), činí tento materiál nevhodným pro použití v konvenčních vstřikovacích lisech, které ale dnes představují jediný hospodárný způsob masové výroby plastových součástí. Vyřešení tohoto problému patří k hlavním cílům projektu.
 
Obnovitelné zdroje zastávají stěžejní roli v enviromentální strategii společnosti Ford. Cílem je postupné zvyšování jejich podílu u nových modelů. V současnosti se z obnovitelných zdrojů vyrábí na 290 různých součástí. Používají se materiály jako bavlna, dřevo, len, konopí nebo přírodní kaučuk.

K partnerům projektu patří univerzita v Paderbornu, několik strojírenských firem a různé organizace z obalového a gumárenského průmyslu. Spolková země Severní Porýní-Westfálsko se na celkovém rozpočtu více než 1 milion eur (v přepočtu cca 26 mil. Kč) podílí částkou 400 000 eur (v přepočtu 10 330 000 Kč).


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

720 000 Kč

Škoda Yeti

Rok výroby 2013

199 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2020

589 000 Kč

Volvo XC60

Rok výroby 2018

579 000 Kč