Test: 1000 kilometrů za volantem nové Hondy Civic
Přáli jste si test Civicu. Tak tady ho máte ve verzi s benzínovou osmnáctistovkou pod kapotou ve výbavě Sport. Abych Civic pořádně proklepl, najel jsem s ním za týden testování tisíc kilometrů po českých i německých silnicích a snažil se odhalit jeho slabiny.
Devátá generace Hondy Civic přišla v březnu na český trh zatím jen s pětidvéřovou karosérií hatchback (podle zástupců automobilky se časem může objevit i verze kombi, přičemž s třídveřovou variantou hatchback Honda zatím nepočítá). Naopak dobrou zprávou je, že japonská automobilka počítá s ostrým Civicem, tradičně označeným Type-R.
UFO s nadprůměrným kufremHonda si na novém Civicu dala hodně záležet. Novinka je oproti předchůdci delší (+45 mm), širší (+10 mm) a nižší (-20 mm). Díky tomu se podařilo dosáhnout nižší hodnoty součinitele odporu vzduchu (cx=0,27), což je o 10% lepší hodnota než u předchůdce. Rozvor byl bohužel zkrácen a rozchod kol pro lepší stabilitu zvětšen (+35 mm vpředu, resp. +30 mm vzadu). Nový Honda Civic disponuje zavazadlovým prostorem až 477 litrů (+62 litrů), při sklopených sedadlech až 1210 litrů. Běžně v zavazadelníku je pouze sada na opravu pneumatik, přičemž plnohodnotné rezervní kolo si lze přiobjednat. Pro přístup do zavazadelníku je nutné překonat o něco vyšší nakládací hranu. Kufr je však dobře obestavěn, má pravidelné tvary a je tedy dobře využitelný. Část podlahy kufru lze vytáhnutím za poutko ještě odjistit a složit do spodní polohy. V prostoru, který je běžně vyhrazen rezervnímu kolu tak vzniká obdélníkový prostor 160 mm vysoký. Objem zavazadelníku lze zvětšit sklopením zadních sedadel, čímž vzniká naprosto rovná ložná plocha. Samotné zapuštění sedadel se provádí jedním pohybem. Navíc zadní sedadla dělená v poměru 60:40 mají stejně jako u předchůdce unikátní schopnost sklopit sedáky směrem nahoru jako v kině, čímž vznikne prostor pro převoz jízdního kola, květiny nebo třeba LCD televize v krabici.
Bezpečnost v první řadě
Civic můžete mít ve čtyřech výbavových stupních (S, Comfort, Sport a Executive). Všechny výbavy obsahují plnou škálu bezpečnostních prvků, včetně šesti airbagů a stabilizačního systému VSA. Všechny čtyři výbavy a motorizace Hondy Civic s manuální převodovkou jsou vybaveny systémem vypnutí motoru při zastavení Idle Stop (Start-Stop). Podobně jako u hybridních modelů Honda, lze i u modelu Civic dosáhnout nižší spotřeby paliva pomocí spínače ekonomického režimu ECON Assist. Novinkou u všech výbav je denní svícení pomocí LED diod a funkce časového spínání světel Coming/Leaving Home nebo barevný multiinformační displej (i-MID), který poskytuje řidiči různé provozní informace, informace o nastavení audiosystému, klimatizace a další. U všech motorů je rovněž dispozici asistent pro rozjezd v kopci (HSA) bez ohledu na typ převodovky. S příchodem nové generace modelu Civic, byl do výbavy exteriéru zahrnutý zadní stěrač okna. Výbava Comfort nově obsahuje, kromě audio vstupu AUX, také vstup USB. Anténa autorádia od výbavy Comfort má tvar žraločí ploutve.
Útulný interiér
Testovaná výbava Sport se na středovém sloupku musí obejít bez obrazovky navigace. Ta je k dispozici až v nejvyšší výbavě Executive. V interiéru najdeme řadu měkčených plastů, které nahradily tvrdé plasty. Celková kvalita zpracování je nadprůměrná a oproti předchůdci se zlepšil výhled z vozu (šikmo vpřed ale hlavně dozadu). Přední sedadla jsou měkčí a zároveň velmi pohodlná, přičemž dokáží dostatečně podepřít tělo (zejména do předních sedadel zapadnete jako do starých dobrých pohodlných francouzů).
Až na ten palubák ...
Na obrazovce palubního rozhraní i-MID můžete zobrazit libovolnou tapetu, rádio stanice nebo piktogram tankovacího stojanu doplněný o aktuální spotřebu. A právě s tímto režimem zobrazení lze zobrazit pouze jediný údaj - buď jen průměrnou spotřebu, jen kilometrový dojezd nebo jen čas jízdy, a nebo jen průměrnou rychlost. Pokud chcete zobrazovaný údaj změnit například z průměrné spotřeby na předpokládaný dojezd, musíte zastavit a pootočit klíčkem v zapalování do druhé polohy a procvakat se pomocí menu na požadovanou změnu. V zhruba pod třetím podmenu i-MID palubního systému vyberete z nabídky např. zobrazení dojezdu a potvrdíte. Po nastartování a zhlédnutí úvodní obrazovky se opět musíte dostat na zobrazení palubního počítače. Tento otravný problém, který mě neustále rozčiloval (v průběhu dlouhé cesty rád sleduji průměrnou spotřebu a předpokládaný dojezd) bude v budoucnu možné odstranit přehráním softwaru. V Hondě si jsou vědomi chybičky a podle všeho pracují na nápravě. Kilometrový dojezd neodpovídá skutečnosti, za což může pod předními sedadly umístěná palivová nádrž (přestože palubní počítač i ručička palivoměru bude ukazovat nulu, stále ještě pojedete a v nádrži bude zbývat nějaký ten litr paliva). Tento fakt je daní za danou konstrukci, která přináší skvělou variabilitu.
Spoření není radost
Základ pohonných jednotek tvoří zážehová čtrnáctistovka i-VTEC se zdvihovým objemem 1339 cm3 a výkonem 73 kW. Další v nabídce je osmnáctistovka i-VTEC o výkonu 104 kW, kterou lze kombinovat s šestirychlostní manuální převodovkou nebo pětistupňovým automatem s možností volby rychlostní stupně pomocí páček na volantu. Ze vznětových motorů zatím bude v nabídce motor i-DTEC o objemu 2.2 litru, který známe z Hondy Accord Tourer. Vznětová šestnáctistovka se objeví pod kapotou Civica v první polovině příštího roku.
Testovaná jedna-osmička poskytuje maximální výkon 104 kW/142 k dostupných při 6500 ot./min. a točivý moment vrcholící hodnotou 174 Nm při 4300 ot./min. Tyto hodnoty umožňují třináct metráků těžkému Civicu zrychlit na stovku za 8,7-9,7 s (podle výbavy) a uhánět až 215 km/h. Čtyřválec se jen pomalu roztáčí s nízkých otáček, pro svižnější jízdu je nutné ho neustále vytáčet - solidní práci předvádí až nad hranicí 4000 ot./min., což je pro tolik typické. Nejvíce si za volantem Civicu užijete v zatáčkách mimo město, když ho budete držet neustále ve vysokých otáčkách. Jedině tak dokážete být hodně rychlí. Problém nastává například německé dálnici, kdy chcete svištět stále sto-sedmsátkou. Do kabiny při této rychlosti proniká od motoru více hluku než je zdrávo a spotřeba navíc letí nahoru. Osobně bych se přimlouval za silnější atmosférickou pohonnou jednotku. Takový dvoulitr i-VTEC by Civicu rozhodně slušel více. Pružnost motoru je však dobrá, v obci klidně zařadíte šestku. Při devadesátce motor točí na šestku 2.400 ot./min, při 130 km/h pak 3.500 ot./min. a odebírá si z nádrže 7 l každých sto kilometrů. Osmnáctistovka se hodí pro většinu normálně jezdících řidičů. Ti co chtějí lítat na dlouhé vzdálenosti, ať sáhnout po vznětové dva-dvojce i-DTEC.
Tlačítko Econ promění osmnáctistovku v ospalou čtrnáctistovku, která se snaží za každou cenu spořit paliva a klade proti řidiči odpor. Výsledkem je pokles spotřeby paliva. Spotřeba po tisícovce najetých kilometrech dosáhla závěrečné hodnoty 7,5 l/100 km, přičemž 250 km bylo ujeto po městě, 600 km po dálnici a zbytek mimo obce. Trasu Praha-Plzeň-Rozvadov-Regensburg a zpět Civic zvládl za 7,6 l/100 km, přičemž v Česku se rychlost pohybovala v rozmezí 120-140 km/h a v Německu mezi 150-180 km/h. Po městech jsem dodržoval rychlostní limity. Polovinu trasy jsem dokázal jet v úsporném režimu Econ. Na zpáteční cestě však ospalé reakce nešly vydržet a tlačítko Econ jsem musel deaktivovat.
Jízdní dojmy
Nový Civic na mě působil po celou dobu testování povedeným dojmem. Tisícovka kilometrů strávených za volantem benzínové osmnáctistovky potvrdila zlepšení v oblasti odhlučnění a zejména prostornosti na předních sedadlech. Lépe rovněž působí většina použitých materiálů. Řidiče potěší extrémně přesné řazení šestirychlostní manuální převodovky, se kterou je radost řadit. Jednotlivé stupně jsou velmi krátké a mají přesně vymezené dráhy. Řízení je lehké, ale dodává dostatek potřebných informací. Brzdy fungují dobře. Po stránce jízdy potěší Civic příjemně nastaveným podvozkem, který v okolí Prahy na rozbitých silnicích fungoval znamenitě. Dařilo se mu filtrovat většinu nerovností a působil velmi klidně. S benzínovou osmnáctistovkou je Civic velmi lehký a je radost s ním projíždět zatáčky. Civic se protahuje oblouky lehce jako lasička, zatáčí podle pokynů řidiče velmi ochotně a ze stopy ho nevyvedou ani mírné nerovnosti, což se autům bez víceprvkové nápravy stává (tlumiče společně se stabilizátoru velmi dobře ustojí i divoký průjezd zatáčkou). Pokud vypnete stabilizaci a do zatáčky vjedete rychleji, než je zdrávo, pneumatiky začnou ztrácet půdu pod nohama a Civic se bude sunout v nedotáčivém smyku ven ze zatáčky. Civic je stabilní i při velmi vysokých rychlostech na dálnici. Hondě se podařilo najít velmi dobrý kompromis mezi komfortně-sportovním nastavení podvozku. Navíc oproti předchůdci se chová o třídu dospěleji.
Lepší, než jsem čekal
Honda Civic je v nižší střední třídě v Česku přehlížením vozem, přestože nabízí ještě více než Volkswagen Golf, Hyundai i30, Kia Cee´d nebo Opel Astra. V Česku hraje proti Civicu vyšší základní cena (od 379.900 Kč), která není jako u většinu konkuretů tak lákavá. Oproti jim však nabízí již v základu plnou bezpečností výbavu a řadu komfortních prvků.
plusy
nezáludné jízdní vlastnosti
stabilita i při vysokých rychlostech
komfort odpružení
ergonomie (přehlednost, rozvržení interiéru)
akustický komfort (odhlučnění patří k tomu nejlepšímu)
variabilita (sklápění a vyklápění zadních sedadel)
tvar a využitelnost zavazadelníku (477 l)
rovná ložná plocha po sklopení sedadel
přesné řazení, řízení a brzdy
netradiční vzhled
mínusy
méně prostoru na zadních sedadlech
drnčení klíčku v zapalování
mdlé reakce motoru v režimu Econ
menu palubního počítače (dočasný mínus)
mírně přeposilované řízení
klimatizace nastavitelná jen po celých stupních
minimální možnost individualizace
Technické údaje | Honda Civic 1.8 i-VTEC |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1798 ccm |
Výkon: | 104kW(142k)/6500 ot./min. |
Točivý moment max.: | 174Nm/4300 ot./min. |
Max. rychlost: | 215 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 8,7-9,7 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,8-6,1 l/100 km |
Spotřeba - město: | 7,3-7,6 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,9-5,2 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 50 l |
Délka/šířka/výška: | 4300/1770/1470 mm |
Rozvor: | 2595 mm |
Zavazadelník: | 477/1210 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1280-1415/1750 kg |
Základní cena: | 379.900 Kč (1.4 i-VTEC/73 kW, S) |
Cena test. modelu od: | 479.900 Kč (1.8 i-VTEC/104 kW, Sport) |