Test: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 Max je ideálem pro rodiny a chalupáře
MPVéčka zmizela z trhu jako pára nad hrncem. Jejich místo zaujmuli kompaktní osobní dodávky. A nás zajímalo, jak se nové Berlingo povedlo?
Kategorie velkoprostorových MPV prakticky vymizela a větší rodiny mají problém najít adekvátní vůz pro jejich potřeby. Na jejich místo se ale vedle kombíků a různých mutací SUVéček tlačí osobní dodávky, které nabízejí za rozumný peníz slušnou užitnou hodnotu. A už nevypadají jako krabice.
Není tomu tak dávno, co jsme otestovali elektrickou verzi Peugeotu Rifter, který je sourozencem Citroënu Berlingo, ale také například Opelu Combo, Fiatu Doblo nebo Toyotu Proace City Verso. Z elektrického Rifteru jsme byli unešeni, zachoval si všechny výhody osobních kompaktních dodávek a přidal k tomu fantasticky tichou jízdu, slušnou dynamiku a poměrně rychlé dobíjení.
Jenže elektrický vůz není pro každého. Většina českých motoristů touží po dieselu, proto jsme k testu zvolili Citroën Berlingo poháněný vznětovou patnáctistovkou BlueHDi ve spojení s šestirychlostní manuální převodovkou. A to celé ve standardním provedení značeném M (za příplatek můžete mít prodlouženou verzi značenou písmeny XL).
Berlingo francouzská automobilka aktuálně prodává ve dvou výbavách (PLUS a MAX) a již zmíněných dvou délkách karoserie (M a XL). Nejlevněji pořídíte krátké Berlingo ve výbavě PLUS poháněné tříválcovou dvanáctistovkou PureTech (81 kW / 111 koní) spojenou s manuální šestirychlostní převodovkou. Za toto provedení zaplatíte 580.000 Kč, přičemž můžete ušetřit 30.000 Kč v případě využití výkupního bonusu. Na diesel 1.5 BlueHDi (75 kW / 102 koní) s manuálem je nutné přidat 45.000 Kč.
Vyšší výbava MAX je vyhrazena silnějšímu dieselu (1.5 BlueHDi 96 kW / 131 koní). S manuálem přijde na 735.000 Kč, s osmistupňovým automatem EAT8 na 795.000 Kč. Na provedení s manuální převodovkou poskytuje francouzská automobilka akční slevu 25.000 Kč, v případě automatu pak dokonce 35.000 Kč. A pokud k tomu ještě využijete zmíněný výkupní bonus, dostanete se snesitelných 680.000 Kč, resp. 730.000 Kč. K tomu všemu získáte ještě zimní pneumatiky zdarma.
Za prodloužené provedení XL se oproti standardní délce připlácí 15.000 Kč. Za dalších 28.000 Kč uděláte z Berlinga XL sedmimístný vůz. Paket XTR za 18.000 Kč obohatí vůz ve vyšší výbavě MAX o deflektor předního a zadního nárazníku, doplňky v barvě červená André, specifický interiér XTR látkou Hello a sedadly Advanced comfort, ale i hliníkové disky kol TOPAZ s pneumatikami 205/55 R17. Metalický lak je otázkou 15.000 Kč, tažné zařízení 10.000 Kč a například vyhřívaná přední sedadla s předním sklem v paketu Zima přijdou na 13.000 Kč.
Sedadla v druhé řadě nelze u nové generace vyjímat, ale pouze sklápět. Je to škoda, ale v praxi je vykouzlení dodávkovitého prostoru rychlejší než vyjímání sedadel z vozu. Automobilka k tomuto řešení přistoupil na základě faktu, že zákazníci podle průzkumu sedadla u předchozích generací z vozu vyjímali jen minimálně. Sklopením sedadel v druhé řadě vzniká naprosto rovná ložná plocha, která pohodlně poslouží třeba pro přespání nebo převezení neskladných předmětů. A k tomu je tu stropní box, přístupný nejen od pátých dveří, ale i z druhé strany – z kabiny. Kratší provedení s délkou karoserie 4,4 metru disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 597 litrů (XL pojme 850 litrů, pokud tedy nemáte třetí řadu sedadel).
Výběr pohonných jednotek je jednoduchý. Nechcete-li tříválcovou dvanáctistovku, musíte vzít vznětovou patnáctistovku o výkonu 130 koní, buď s manuální šestirychlostní nebo osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin. A pro příznivce elektromobility je tu čistě elektrické provedení.
Přestože Berlingo je pořádná krabice, dokáže s dieselem pod kapotou jezdit za nějakých šest litrů na sto kilometrů. Pokud se vydáte na delší trasu s větším podílem okresních silnic, spotřeba dokáže spadnout k pěti litrům.
Na dlouhých cestách je Berlingo příjemným společníkem. Nejenže posádka profituje s dostatku prostoru, kabina je také dobře odhlučněná. Více hluku se dostavuje až při překročení českého dálničního limitu, o nic strašného se ale nejedná. Použitá podvozková platforma EMP2 se sice vzadu spoléhá na obyčejnou torzní příčku, naladění je spíše komfortní. Štědrý rozvor stojí za velmi poddajným projevem, který pohlcuje většinu nerovností. Řízení je lehké, téměř bez zpětné vazby a s dlouhým převodem. K charakteru osobní dodávky se tak hodně hodí.
Berlingo s dieselem a manuální převodovkou je ideálním praktickým vozem za stále rozumné peníze. V redakci bychom si ale připlatili za automat a prodloužené provedení XL. Jízda s automatem přidává na komfortu řidiče a díky delší karoserii krásně supluje dodávku.
Plusy:
+ úsporný diesel
+ komfortní podvozek
+ praktická kabina
+ zadní posuvné dveře
+ stropní podsvětlený panel a úložný box
+ otevíratelné okno pátých dveří
Mínusy:
- hlučnější diesel a zvuky ozývající se z útrob vozu
Technické parametry: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 6MT
- Typ motoru: vznětový čtyřválec, 1.499 ccm
- Nejvyšší výkon: 96 (131) / 3750 kW/ot/min
- Nejvyšší toč. moment: 300 / 1750 Nm/ot/min
- Převodovka: šestirychlostní manuální
- Maximální rychlost: 184 km/h
- Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
- Spotřeba kombi: 5,5 l
- Objem palivové nádrže: 50 litrů
- Objem nádrže na AdBlue: 17 litrů
- Délka, šířka, výška: 4.403 / 1.921 / 1.841 mm
- Rozvor: 2.785 mm
- Světlá výška: 155 mm
- Objem zavazadelníku: 597 dm3
- Provozní / celková hmotnost: 1.516 / 2.120 kg
- Pořizovací cena: 725.000 Kč (1.5 BlueHDi 130 MAN6, MAX)