Test: Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi EAT8 - Berlingo je zpět a tak, jak ho máme rádi
Vypadalo to na konec Berlinga se spalovacími motory. S novou generací jsou v prodeji opět klasické pohonné jednotky.
Kategorie velkoprostorových MPV prakticky vymizela a větší rodiny mají problém najít adekvátní vůz pro jejich potřeby. Na jejich místo se ale vedle kombíků a různých mutací SUVéček tlačí osobní dodávky, které nabídnou za rozumný peníz dostatek užitné hodnoty. A už nevypadají jako krabice. Postupem času mají lepší podvozky, hodnotnější materiály a nabízejí chytřeji řešené interiéry.
Minule jsme otestovali elektrickou verzi Peugeot Rifter, který je sourozencem historicky svého nejbližšího rodinného člena Citroënu Berlingo, ale také například Opelu Combo, Fiatu Doblo nebo Toyotu Proace City Verso. Z elektrického Rifteru jsme byli unešeni, zachoval si všechny výhody osobních kompaktních dodávek a přidal k tomu fantasticky tichou jízdu, slušnou dynamiku a rychlé dobíjení.
Většina motoristů však touží v rodinném voze po dieselu, proto jsme k testu zvolili Citroën Berlingo poháněn vznětovou patnáctistovkou BlueHDi spojenou s osmistupňovým automatem. A to celé v dlouhém provedení značeném XL (základní verzi francouzská automobilka značí písmenem M).
Nové Berlingo francouzská automobilka aktuálně prodává ve dvou výbavách (PLUS a MAX) a již zmíněných dvou délkách karoserie (M a XL). Nejlevněji pořídíte Berlingo s tříválcovou dvanáctistovkou PureTech o výkonu 110 koní spojený s manuální šestirychlostní převodovkou. Za tuto kombinaci zaplatíte 580.000 Kč, přičemž cenu můžete srazit o výkupní bonus ve výši 30.000 Kč. Na diesel 1.5 BlueHDi o výkonu 102 koní s manuálem je nutné přihodit 45.000 Kč.
Vyšší výbava MAX je vyhrazena silnějšímu dieselu (131 koní), který je možné kromě manuálu navíc párovat s automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8. Za manuál se silnějším dieselem dáte 735.000 Kč, resp. 795.000 Kč s automatem. K tomu Citroën aktuálně poskytuje akční slevu 25.000 Kč, resp. 35.000 Kč a ještě zmíněný výkupní bonus, takže pak už se dostanete na 680.000 Kč, resp. 730.000 Kč. K tomu všemu získáte ještě zimní pneumatiky zdarma. A to už je slušná nabídka.
Provedení XL je dostupné i v základní výbavě pouze se silnějším dieselem nebo jako čistě elektrická verze. XLko startuje na 680.000 Kč ve výbavě PLUS, resp. na 725.000 Kč s výbavou MAX. Za automat si připlatíte díky akční slevě padesát tisíc korun. A k tomu je i tady výkupní 30tisícový bonus.
Sedadla v druhé řadě nelze u nové generace vyjímat, ale pouze skládat. Je to trochu škoda, ale v praxi je to o dost rychlejší, navíc zákazníci sedadla z vozu vyjímali minimálně. Sklopením sedadel v druhé řadě vzniká naprosto rovná ložná plocha, která pohodlně poslouží třeba pro přespání nebo převezení neskladných předmětů. A k tomu je tu stropní box, přístupný nejen od pátých dveří, ale i z druhé strany – z kabiny.
Dvojice samostatných sedadel v třetí řadě si zachovala možnost vyjmutí z vozu. Proces je to jednoduchý. Pokud tedy víte, že posádka vozu nebude početnější, sedadla necháte doma a Berlingo XL Vám poskytne obří kufr o objemu 850 litrů. Pokud potřebujete převézt šest nebo sedm pasažérů, není problém. Ještě podotkneme, že kratší provedení s délkou karoserie 4,4 metru disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 597 litrů.
Výběr pohonných jednotek je u dlouhého provedení XL jednoduchý. Pokud nechcete tříválcovou dvanáctistovku, musíte vzít vznětovou patnáctistovku o výkonu 130 koní, buď s manuální šestirychlostní nebo osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin. A samozřejmě nesmíme zapomenout na čistě elektrické provedení.
My si k testu vybrali diesel s automatem, což je skvěle fungující kombinace. Automat řadí hladce, nepanikaří ani nedrží zbytečně nízké otáčky. Pádly pod volantem můžete řadit, ale u vozu typu Berlingo je podle nás vůbec nevyužijete – není důvod.
Diesel v kombinaci s osmistupňovým automatem točí při dálniční stotřicítce jen 2.250 otáček, což má vliv jak na minimální hluk v kabině, tak také na spotřebu paliva. Přestože Berlingo je stále pořádná krabice, bez větších obtíží jezdí do šesti litrů na sto. Pokud se vydáte na delší trasu s větším podílem okresních silnic, spotřeba dokáže spadnout i pod pět litrů.
Na dlouhých cestách je Berlingo příjemným společníkem. Nejenže posádka profituje s dostatku prostoru, kabina je také dobře odhlučněná. Více hluku se dostavuje až při překročení českého dálničního limitu, o nic strašného se ale nejedná. Použitá podvozková platforma EMP2 se sice vzadu spoléhá na obyčejnou torzní příčku, naladění je spíše komfortní. Štědrý rozvor stojí za velmi poddajným projevem, který pohlcuje většinu nerovností. Řízení je lehké, téměř bez zpětné vazby a s dlouhým převodem. K charakteru osobní dodávky se tak hodně hodí.
Berlingo XL s diesel a automatem je ideálním rodinným vozem, ze kterého dokážete udělat sedmimístný automobil nebo dodávku s využitelným objemem 3.500 litrů. A navíc z ní můžete udělat skvělý kempovací automobil.
Technické parametry: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi EAT8 7 míst
- Typ motoru: vznětový čtyřválec, 1499 ccm
- Nejvyšší výkon: 96 (131) / 3750 kW/ot/min
- Nejvyšší toč. moment: 300 / 1750 Nm/ot/min
- Převodvoka: automatická osmistupňová
- Maximální rychlost: 184 km/h
- Spotřeba kombi: 5,8 l
- Zavazadelník: 850 litrů
- Objem nádrže: 50 l
- Pohotovostní/celková hmotnost: 1.650/ 2.300 kg
- Délka: 4.753 mm
- Šířka: 1.921 mm
- Výška: 1.847 mm
- Rozvor: 2.975 mm