Test: Citroën C4 X 1.2 Puretech EAT8 - nelamte nad ním hůl, netradiční sedan má co nabídnout
Sedany nejsou v módě, přesto mohou poskytnout nevídaný komfort za příjemný peníz.
Na vybraných evropských trzích (např. Rakousko, Lucembursko, Belgie nebo Nizozemí) je Citroën C4 X nabízen výhradně s elektrickým motorem. V Česku máme štěstí, že jej můžete pořídit jak s benzínovým, tak vznětovým motorem. A samozřejmě i jako čistý elektromobil. Nedávno francouzská automobilka zjednodušila ceníky a nabízí u všech modelů pouze tři výbavové stupně (You, Plus a Max) s několika volitelnými pakety.
Základní verzi C4 X benzínovým motorem 1.2 Puretech o výkonu 100 koní koupíte aktuálně za 499.900 Kč, diesel 1.5 BlueHDi je dostupný až od druhé výbavy za částku 649.900 Kč. Ceny v obou případech můžete ponížit o dalších 30.000 Kč (bonus za starý vůz).
Citroën C4 X je stylovější variantou modelu C4. Oproti němu nabízí delší karoserii (+24 cm), což se projevuje zejména v zavazadelníku. Ten i přes karosářské provedení sedan pojme v základním uspořádání slušných 510 litrů. V nejužším místě mezi podběhy kufr nabídne využitelnou šířku jednoho metru, což není vůbec špatné. Bohužel přístup do kufr je podstatně užší a svou daň si vybírají i ramena víka kufru. Naštěstí zadní opěradla jsou dělená (v poměru 1/3:2/3) a disponují průvlakem na lyže.
Palubní desku zdobí digitální přístrojový štít s úhlopříčkou sice pouhých 5,5 palců, ale v praxi to vůbec nevadí. Čitelnost údajů je skvělá a větší přístrojovku v podstatě nepotřebujete. Desetipalcová dotyková obrazovka uprostřed palubky slouží infotainmentu. Mít můžete ještě průhledový displej, který tady dostanete v levnější variantě v podobě výsuvného sklíčka (obraz tedy není promítán na čelní sklo).
Na obrazovce infotainmentu šlape nový multimediální systém MyCitroën Drive Plus, který působí přehledně a hlavně svižně. Otravný systém "stop/start" se vypíná přes displej (naštěstí stačí dvakrát kliknout). O jeden klik navíc pak vyžaduje deaktivace asistentu jízdy v pruzích. I ten jsme pravidelně vypínali.
Testované auto (ještě ve výbavě Shine) dorazilo s bohatou výbavou – nechyběla vyhřívaná sedadla, volant nebo čelní sklo (vyhřívání bylo řešenou drátěnou mřížkou), bezdrátové nabíjení telefonu, automatickou dvouzónovou klimatizací, LED světlomety nebo zpětnou parkovací kamerou.
S prostorem na zadních sedadlech to vůbec není špatné, střecha neutiskuje hlavy cestujících a pro kolena dospěláka je zde místa dost. Dokonce ani v oblasti ramen to není špatné, když cestující mají k dispozici šířku přes 1,3 metru. Před spolujezdcem je pak vysouvací schránka a šuplík nad ní s držákem tabletu. Přední sedadla jsou pohodlná, vadily nám jen příliš předsunuté opěrky hlav.
Citroën nabízí C4 X se čtyřmi motory: přeplňovaný zážehový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 75 kW (100 koní) s manuální převodovkou, výkonnější 1.2 PureTech 96 kW (130 koní) s osmistupňovým automatem, diesel 1.5 BlueHDi 130 (96 kW a 8stupňový automat) nebo elektrické provedení Ë-C4 X (100 kW).
Testované auto poháněl silnější z benzinových tříválců s výkonem 96 kW (131 koní) při 5.500 otáčkách za minutu a nejvyšším točivým momentem 230 Nm dostupným už od 1.750 Nm. Poměrně lehký sedan s tříválcem akceleruje z klidu na stovku za 9,4 sekundy a dosáhne maximálky 200 km/h. Spolupráce s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem je velmi příjemná. Zvyknout si je potřeba na volič převodovky, který vyžaduje delší stisk. Pokud tedy pospícháte, může se stát, že vůz stisk nezaregistruje a vy místo parkovací polohy budete pokračovat třeba v couvání.
Citroën C4 X stojí na platformě CMP, určené v Stellantisu pro menší vozy – vpředu tak nalezneme zavěšení McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou. Ve všech verzích standardně nabízí tlumiče s hydraulickými dorazy. Model C4 X se celkově při jízdě spíš pohupuje a působí, že se nad silnicí vznáší. To ale jen do doby, než narazíte na rozbitý asfalt nebo větší výmol. Poddajný podvozek pak ukáže své limity. V místech, kde větší C5 X jen proletí, C4 X skřípe zuby a posádce se nedostává původního komfortu. Vymetení hlubší nerovnosti je doprovázeno tupou ranou a mírným odskočením. Je to jako když o nerovnost zakopnete. Naštěstí k těmto jevům dochází skutečně jen na mizerném povrchu a podvozek musíme hodnotit jako nadprůměrně komfortní. Připočteme-li k tomu solidní odhlučnění, je C4 X ve své cenové relaci zajímavou volbou.
S tříválcem lze jezdit při lehké noze kolem pěti litrů, my jej však často honili po dálnicích a ucpaném městě. Výsledkem byla o více než litr vyšší spotřeba, než udává výrobce. Po pěti stovkách ujetých kilometrů si silnější zážehová dvanáctistovka řekla o 6,8 l/100 km Naturalu 95.
Zvýšený sedan C4 X od Citroënu není vůbec špatným vozem. Přestože nabízí objemný kufr, v Česku jeho oblíbenost snižuje tříprostorové uspořádání karoserie, kdy využitelnost kufru snižuje vstupní otvor. To však nic nemění na faktu, že tento model bude pro řadu řidičů velmi zajímavou koupí za dobré peníze.
Plusy
+ Komfortní podvozek
+ Spotřeba paliva
+ Objem zavazadlového prostoru
+ Bohatá výbava
+ Dobře pracující automat
Minusy
- Úzký přístup do zavazadlového prostoru a ramena
- Horší projev na vetších nerovnostech
Technické parametry: Citroën C4 X Shine 1.2 Puretech 130 EAT8
Délka/šířka/výška: 4.600 / 1.800 / 1.525 mm
Rozvor: 2.670 mm
Zavazadlový prostor: 510 l
Motor: přeplňovaný tříválec, 1.199 ccm
Převodovka: automatická EAT8
Maximální výkon: 96 kW (131 k) / 5.500 ot./min.
Max. točivý moment: 230 Nm / 1.750 ot./min.
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení na 100 km/h: 9,4 s
Palivová nádrž: 50 litrů
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,7 l / 100 km
Naměřená spotřeba: 6,8 l/100 km
Provozní/celková hmotnost: 1.364 / 1.755 kg
Pneumatiky: 195/60 R18 Michelin e-Primacy
Základní cena: 499.900 Kč