Test: Citroën DS5 1.6 THP - hra na emoce
Nestává se často, aby se představený koncept dostal do sériové výroby v téměř nezměněné podobě. Vrcholný model DS5 je v tomto směru vyjímkou. K atraktivní karoserii jsme zvolili nejvýkonnější benzínovou pohonnou jednotku spojenou s manuální šestirychlostní převodovkou. Jak hodnotíme DS5 po týdnu stráveném za jejím volantem?
Citroën modelem DS5 pokračuje v rozšiřování své prémiové řady DS. Po menší a také nejúspěšnější DS3 se na trhu objevila DS4 a nyní největší DS5, která nestojí na základu C5, ale C4 Picasso. Vrcholná DS5 se tak musí obejít například bez hydropneumatického podvozku nebo šestiválcových motorů. Hlavní prioritou DS5 je sázka na atraktivní design, což týden strávený za volantem potvrdil. Za DS5 se otáčelo doopravdy hodně lidí. DS5 má neurčitou karoserii, která je mixem kombi, kupé a SUV.
Přední část karoserie je dosti vysoká, což si vyžádaly předpisy pro případ srážky s chodcem. Po otevření kapoty uvidíte hodně nevyužitého místa nad samotným motorem. Boční siuleta je vcelku vyvážená a zdobena bohatým chromováním. Zadní partie zdobí dvojice koncovek výfuku, avšak ta levá je falešná (výfuková soustava využívá pouze pravou část).
Po otevření dveří testovaného modelu je znát luxusní pojetí interiéru. Rozmístění ovladačů je netradiční (například tlačítka ovládání oken nejsou umístěné standardně ve výplní dveří, ale na středovém panelu). Kabina připomíná spíše kokpit letadla, který byl podle lidí z Citroënu předlohou. Zajímavostí je dělené třídílné střešní okno, mezi kterým se táhne podélný střešní panel posetý ovladači, které slouží pro jednotlivé ovládání střešních roletek nebo pro ovládání sklonu a jasitosti Head-up průhledového displeje (ten zobrazuje například aktuální rychlost nebo údaje tempomatu). Celkové zpracování kabiny je na vysoké úrovni, Citroën nešetřil na měkčených plastech.
Volant je vcelku masivní a drží se dobře. Jeho spodní část je plochá, stejně jako u Formule. Nastavení předních sedadel je dostatečné a sezení v nich připomíná křesla v obývacím pokoji. Na zadních sedadlech je situace horší díky atraktivně svažující se střeše. V podélném směru je nutné se smířit s prostorem srovnatelným s C4. Výhled šikmo vpřed přes dvojici tenkých sloupků je dostatečný, směrem vzad je to díky malému oknu daleko horší. Možná si teď myslíte, že DS5 nemůže díky svému krásnému kabátu být praktickým vozem. Omyl. DS5 dokáže vykouzlit rovnou ložnou plochu po překlopení opěradel zadních sedadel a sklopení sedáků. Poté stačí vyjmout roletku a může převést vcelku objemné předměty. Samotný zavazadelník pojme 468 litrů objemu a je vcelku dobře přístupný. Jen se do něj dostanete pomocí tlačítka umístěného vlevo pod volantem nebo pomocí tlačítka na klíčku dálkového ovládání. Dobře na tom není DS5 po stránce počtu odkládacích prostorů. Držák na nápoje najdete ve výplni dveří a kromě stropní, loketní schránky a před spolujezdcem není v kabině jiné využitelné místo.
Pod kapotou DS5 je možné mít dvojici přeplňovaných šestnáctistovek THP. První o výkonu 115 kW se pojí výhradně s automatickou převodovkou, kdežto druhá, námi testovaná 147 kW verze je výhradně spojená s šestistupňovým manuálem. Šestnáctistovka vznikla ze spolupráce PSA a BMW, přičemž o motoru byly již popsány stohy papíru. To nic nemění na faktu, že čtyřválec má příjemný zvuk a poskytovanou dynamikou DS5 plně dostačuje. Spojení s šestistupňovým manuálem je velmi povedené. Dokonce i samotná převodovka vyniká vcelku přesnou kulisou řazení a jednotlivé dráhy nejsou přehnaně dlouhé. Výsledek je solidní dynamika, která je v případě těžší nohy na plynovém pedálu vykoupená vyšší spotřebou paliva. Pokud budete s DS5 jezdit velmi plynule a rozvážně, není problém atakovat hranici 6 l/100 km. My jsme v redakci dosáhli po 570 ujetých kilometrech ve smíšeném provozu závěrečné spotřeby 8,1 l/100 km. Při jízdě po dálnici 100 km/h rychlostí palubní počítač vykázal průměrnou spotřebu 5,6 l/100 km a ručička otáčkoměru se pohybovala kolem hranice 2.500 ot./min. Při dálniční 130 km/h se odběr paliva zvýšil na 8,8 l/100 km a otáčkoměr ukazuje hodnotu 3.250 ot./min.
Podvozek testované DS5 stojí na devatenáctipalcových kolech a působí sportovním dojmem. Tvrdší nastavení zaručuje minimální náklony karoserie v ostřeji projížděných zatáčkách, na druhou stranu filtrování menších příčných nerovností není díky velkým kolům vůbec dostatečné (na sedmnáctkách se DS5 zřejmě bude chovat poddajněji). V ostřeji projížděných zatáčkách s nerovným asfaltem to není nic příjemného (zadní náprava dokáže odskočit a cestující si příliš pohodlí neužijí). Na kvalitním povrchu komunikace je to však úplně kafe. Podvozek se chová nadmíru jistě a důstojně. Dokonce vnímání rychlosti je potlačeno (180 km/h přijde díky dobrému odhlučnění jako 130 km/h). Díky nadprůměrné šířce pneumatik je zaručena na suchém asfaltu špičková přilnavost. Mrštnost malých vozů nelze čekat, přesto se DS5 v zatáčkách nevzdává. Vcelku obstojně dokáže bojovat s vyšší hmotností a v celkovém pohledu umí být DS5 dostatečně rychlá (navíc téměr vždy máte dostatek výkonu pro bezpečné předjetí). Pokud Vám při koupi DS5 jde především o jízdní vlastnosti, sáhněte raději po hybridní verzi, která má nezávisle zavěšenou zadní nápravu a působí o něco komfortněji.
Pokud toužíte po DS5, musíte si zvyknout na to, že většina věcí je podřízená atraktivnímu kabátu, přičemž Citroën si na její tvorbě dal doopravdy záležet. Dílenské zpracování i použité materiály jsou na velmi vysoké úrovni. Jen škoda, že DS5 nestojí na základu C5, která je pro naše silnice daleko vhodnějším vozem.
Nejlevněji pořídíte DS5 se vznětovou 1.6 e-HDi/84 kW spojenou s robotizovanou převodovkou BM6. Ta přijde v základní výbavě Design na 679.900 Kč. O 20.000 Kč dráže pak stojí DS5 poháněná zážehovou 1.6 THP/115 kW spojená s automatickou převodovkou. Námi testovaná verze je dostupná pouze v nejvyšší výbavě Sport za cenu 879.900 Kč. Na konci žebříčku stojí pak najdeme hybridní verzi, která zájemce přijde ve vrcholné výbavě na 1 064.900 Kč.
(plusy)
design
originalita
jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
potlačené vnímání rychlosti
solidní odhlučnění
přední sedadla
bohatá výbava verze Sport
zavazadelník a jeho variabilita
(mínusy)
jízdní vlastnosti na špatném povrchu a minimum komfortu, tupé rázy od zadní nápravy
řada věcí vyžaduje zvyk (ergonomické nedostatky podrobené designu)
otevírání zavazadelníku
nedostatek odkládacích prostorů
hlavice řadící páky (pokud stojí vůz dlouho na sluníčku, člověk se o ni doslova spálí)
Technické údaje | Citroën DS5 1.6 THP/147 kW, Sport |
Motor: | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Výkon: | 147kW/200k/5800 ot./min. |
Točivý moment max.: | 275Nm/1700 ot./min. |
Max. rychlost: | 235 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 8,2 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,7 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,9 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,5 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 60 l |
Délka/šířka/výška: | 4530/1576/1504 mm |
Rozvor: | 2727 mm |
Zavazadelník: | 468 l |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 1512/538 kg |
Základní cena modelu: | 679.900 Kč (1.6 THP/115 kW, AT) |
Cena test. modelu od: | 879.900 Kč (1.6 THP/200 kW, 6MT) |