Test: DS9 E-Tense 360 4x4 Rivoli – když se chcete lišit a poutat pozornost
Elegantní kabát prémiového sedanu ukrývá nečekanou techniku a pořádnou nálož luxusní výbavy
Nabídka francouzského automobilky DS aktuálně v Evropě zahrnuje čtyři modely. Luxusní sedan DS9 je pak vrcholem nabídky. Cena testovaného vozu dosáhla sumy 2 397.500 korun – jde totiž o provedení Rivoli okořeněné hned několika příplatky. Nejdražší položkou je interiér Opera (+150.000 Kč), který přináší především kůži Nappa, kam se podíváte. Je na palubní desce, volantu, středové konzoli nebo na výplních dveří, včetně madel. Čalounění stropu, krytu zavazadelníku a sluneční clony je vyvedeno v Alcantaře.
Součástí balíčku Opera je také třeba tlačítko k odsunutí sedadla spolujezdce dostupné ze zadní lavice. HiFi systém Focal Electra se 14 reproduktory a výkonem 515 W přijde na 40.000 Kč, perleťový lak Nacré na 30.000 Kč a například vyhřívané čelní sklo na šest tisíc. Kromě toho se u zkoušeného modelu připlácelo čtyřicet tisíc korun za noční vidění. A ještě bychom mohli pokračovat výčtem příplatkových paketů.
Přední sedadla jsou jednoduše skvělá. Přednastavit jdou všemi možnými směry – kromě bederní opěrky si lze pohrát s hlavovou opěrkou nebo délkou sedáku. Kožená křesla disponují nejen vyhříváním, ale také odvětráváním nebo masážní funkcí (a to dokonce i ta zadní). Sedan boduje nabídkou podélného prostoru, na zadních sedadlech rozhodně nebudete ztrádat. Vůbec špatné to není ani s celou řadou odkládacích prostor, které jsou navíc vždy polstrované. Zavazadelník nabídne užší vstup a využitelný objem 510 litrů (v případě zkoušeného provedení to bylo jen 473 litrů).
Palubní desku zdobí analogové hodiny B.R.M R180, které přidávají na vyjímečnosti a po startu se vyklápějí z útrob palubky. Digitální přístrojová kaplička za volantem je avantgardní a nelze ji úplně individualizovat. Vybrat obsah můžete pouze v krajní levé nebo pravé části. Středu palubní desky pak vládne dotykový displej s dotykovými tlačítky pod displejem. Ty zjednoduší a zrychlují ovládání. Grafika displeje není špatná, nepotěší pouze nekvalitní obraz z parkovací kamery. Mezi specifika modelů DS patří ovládání stahování oken umístěné na středový tunelu, na což si rychle zvyknete. Ovladače mají krásné zpracování.
DS 9 využívá koncernovou platformu EMP2. Pod označením E-Tense 360 4x4 se ukrývá technika, kterou využívá například Peugeot 508 PSE. Jedná se tedy o plug-in hybrid s možností externího nabíjení vybavený zážehovým čtyřválcem a dvojicí elektromotorů zajišťující pohon všech kol. Srdcem hybridu je přeplňovaná šestnáctistovka produkující 147 kW při 6.000 ot./min. spolu s maximem točivého momentu 300 Nm ve třech tisících otáček. První elektromotor s výkonem 81 kW a točivým momentem 320 Nm je umístěn v tělese osmistupňové samočinné převodovky Aisin s kapalinovým měničem momentu, druhý s výkonem 83 kW a točivý moment 166 Nm pak našel své místo u zadní nápravy.
Všechny tři motory produkují kombinovaný výkon 265 kW a točivý moment až 520 Nm. Součástí hybridní soustavy je akumulátor s kapacitou 11,9 kWh. V čistě elektrickém režimu má hlavní roli zadní elektromotor, přední vůz využívá, když potřebuje více výkonu, například při rozjezdech nebo prudší akceleraci. Připojení předních kol zejména na zmrzlém podkladu doprovázelo lehké cuknutí.
V případě testovaného vozu jsme na elektřinu ve městě ujeli 25 kilometrů. I když palubní počítač ukazoval nulový dojezd na elektřinu, baterie si nechává vždy rezervu a DS9 se snaží co nejvíc ze hry vyřazovat spalovací motor. Spotřeba benzínu se odvíjí od toho, jak často budete plug-in hybrid dobíjet. My nedobíjeli a jezdili mimo města za 6 l/100 km, po Praze za 9 l/100 km. Závěrečný průměr včetně dálničního přesunu činil 7,2 l/100 km, což nám nepřijde vůbec špatné. Přesto u takto velkého vozu zamrzí velikost palivové nádrže pouhých 42 litrů.
Elektromotory zátah pozoruhodným způsobem vyhlazují a zajišťují, že sedan zrychluje naprosto plynule, dokonce i po přeřazení. DS 9 zrychluje z nuly na sto za 5,6 sekundy a díky přítomnosti elektromotorů vyniká výbornou pružností. Z 80 na 120 km/h se francouzský vůz dostane za méně než 4 sekundy.
Provedení E-Tense 360 4x4 dostalo specificky naladěné pružiny, adaptivní tlumiče a stabilizátory, zmenšovala se také světlá výška a přední brzdové kotouče mají o 50 mm větší průměr (380 mm). Zkoušený exemplář se také chlubil systémem DS Active Scan Suspension (aktivním odpružením) využívající kameru snímající vozovku před autem, čidla světlé výšky, akcelerometry a detektory náprav. Systém pak v reálném čase upravuje tlumicí charakteristiku každého z kol podle povrchů vozovky a náklonu.
Na kvalitním asfaltu dokáže být velký sedan maximálně komfortní. Menší nerovnosti, stejně jako městskou dlažbu, zdolává elegantně a posádka není výrazněji rušena. Pokud se ale objeví hlubší výmol nebo kanál, do kabiny pronikne nepříjemný hluk. Na rozbité zapadlé okresce dvacetipalcová kola zakopávají – v tento okamžik je posádka rušena jejich dusotem a bubnováním. Sedan zároveň informuje řidiče skrz mírné vibrace a rázy ve volantu. Na takový povrch není luxusní sedan stavěný. Celkový komfort není vyloženě špatný, od velkého prémiového sedanu s řadou vymožeností čekáte přece jen více.
Originální kabát DS9 doplňuje povedený interiér s propracovanými detaily, bohatou výbavou a dostatkem prostoru. Francouzský sedan dokáže po kvalitních silnicích plout s noblesou a působit exkluzivně, neokoukaně. Propracované světlomety a detaily na karosérii způsobují wow efekt. Pokud o DS9 uvažujete, vymlouvat vám ji rozhodně nebudeme.
Plusy:
+ kvalitní materiály
+ originální vzhled
+ podélný prostornost
+ výkon pohonného ústrojí
+ jízdní vlastnosti
+ výbava
+ minimální hlučnost (do cca 150 km/h)
Mínusy:
- menší palivová nádrž
- aerodynamický hluk od bočních dveří v rychlostech nad 160 km/h